Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

60.000 lærere i USA og Canada underviser kinesiske børn i at tale engelsk via internettet. VIPKid er ét eksempel på en bølge af kinesiske 'Ed-Tech'-virksomheder, der i øjeblikket vokser hastigt og investerer voldsomt i avanceret teknologi til at forbedre digital undervisning. 

Det kinesiske nytår, som følger den kinesiske månekalender, er næsten lige overstået. Det er den vigtigste højtid i Kina. Tænk juleaften og nytårsaften kombineret i én.

Normalt er det den tid på året, hvor ALLE kinesere rejser hjem til deres familie for at spise, drikke og snakke – i en hel uge. Men for 20 kinesiske teenagere, som er kunder hos VIPKid, verdens mest værdifulde EdTech-startup, blev nytåret noget anderledes i år.

Det vender vi tilbage til.

#TeachGloballyWorkLocally

Kinesiske VIPkid lancerede sin første online engelskundervisningsservice for blot fem år siden. I dag har de en halv million betalende studerende, primært i Kina. Forretningsmodellen er, at eleverne undervises via internettet og videoforbindelse af undervisere i engelsktalende lande.

Der er i øjeblikket mere end 60.000 undervisere tilnyttet VIPKid, og de er primært baseret i USA og Canada. Underviserne er certificerede, de har engelsk som modersmål, og de følger det samme pensum, som amerikanske grundskoler følger.

VIPKid lever af kinesiske forældres umættelige lyst til at investere i deres børns uddannelse. Afhængig af hvem og hvordan man spørger, får man at vide, at kinesiske forældre bruger mellem 20 procent og 50 procent af deres midler på deres børns uddannelse.

VIPKids elever er mellem 5 og 12 år og deres forældre betaler eksempelvis små 6.000 kroner for tre ’units’ undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner og 36 én-til-én (VIP) sessioner med den engelsktalende underviser.  

Globale ambitioner og enorme investeringer

I juni 2018 blev VIPKid vurderet til 3 milliarder dollar. VIPKids værdisætning afspejler deres potentiale ikke blot på det kinesiske marked, men også på det internationale marked. I oktober 2018 var de således tilstede i ikke mindre end 63 lande, og de har som målsætning at udvide til 100 lande inden 2021.

I Kina kan man altid være sikker på, at en god forretningsidé bliver kopieret – og at der er investorer til at støtte virksomheder, der bygger videre på andres gode ideer.

Derfor er det heller ikke overraskende, at Kinas 800 mest prominente EdTech startups de seneste fem år tilsammen har tiltrukket mere end 9 milliarder dollar i venturekapital.

Nogle af disse virksomheder har ’kopieret’ VIPKids engelskundervisningskoncept, mens andre har lavet platforme til lektiehjælp og mere generelle undervisningstilbud. De fem førende startups har tilmed fået titel af unicorns – EdTech Unicorns, om man vil.

Dermed også sagt, at konkurrencen på det kinesiske EdTech-marked er hård. Inden for eksempelvis engelskundervisning slås VIPKid med Liulishuo, som er en AI-baseret engelskundervisnings-app, der er midt i en børsnotering i USA.

Pengene fra børsnoteringen skal bruges til at styrke Liulishuos internationale ekspansion, så de fremover kan udfordre VIPKid lokalt såvel som internationalt.

Teknologi som våben i konkurrencen

I jagten på konkurrencefordele investerer kinesiske EdTech-virksomheder massivt i ny teknologi. Både teknologi, der udvikles i Kina, og teknologi, som de køber sig til hos de store internationale spillere.

For eksempel har VIPKid selv udviklet Chatterbox, som er et AI-baseret program, der lytter til elevernes udtale, retter dem og giver dem en score alt efter niveau og fremskridt. På den måde kan de forsætte undervisningen, også efter at én-til-én-sessionen er afsluttet.

VIPKid samarbejder også med Stanford University om at automatisere evalueringen af de studerendes niveau. Desuden har de indgået partnerskab med Microsoft om at få adgang til Seattle-virksomhedens AI teknologi. Microsofts løsninger bruger VIPKid til at analysere de mere end 10 millioner minutters undervisningssessioner, som de har optaget af deres elever.

Målet er at kunne automatisere analysen af elevernes engagement og respons. Den viden skal ikke kun bruges til at personalisere undervisningen, men også til at parre den enkelte elev med netop den lærer, der passer bedst til elevens temperament.

Muligheder for Danmark

For danske EdTech-virksomheder er der noget at lære i Kina. Specielt i forhold til de kinesiske virksomheders fokus på skalering, hastighed og deres grænseløse tro på teknologiens muligheder. Samtidig er der et stort marked for international viden, kompetencer og certifikater på det kinesiske EdTech-marked.

Derfor lancerer Innovation Centre Denmark (ICDK) Shanghai i 2019 et innovationsprojekt med fokus på netop EdTech. Vi skal både have kortlagt, hvilke teknologier de kinesiske virksomheder er specielt stærke i, samt på hvilke områder det kunne give mening for danske EdTech-virksomheder og danske uddannelsesinstitutioner at samarbejde med kinesiske partnere.

Det bliver spændende, og vi glæder os til at fortælle om resultaterne.

VIPKid indtager Disney World – og resten af verden?

Men vi må ikke glemme de 20 kinesiske teenagere og deres nytårsferie. Hvad brugte de ferien på?

De var selvfølgelig i Californien, i Disney World, hvor VIPKid havde arrangeret en stor nytårsfest. Festens omdrejningspunkt var de 20 elever og deres undervisere, som for første gang mødte hinanden ansigt til ansigt.

Danmark er endnu ikke blandt de 63 lande, hvor VIPKid har gjort sit indtog, så hvorvidt virksomheden en dag vil sende en gruppe amerikanske undervisere til Tivoli for at mødes med deres danske elever, er for tidligt at sige.

Men det er langt fra utænkeligt, at dine børn en dag kan supplere deres uddannelse på VIPKids platform. I hvert fald rækker VIPKids ambitioner langt ud over Kinas grænser, og engelskundervisningen er kun første skridt på vejen mod en mere komplet undervisningsplatform, der i fremtiden bliver blive mere og mere automatiseret.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu