Skaler lige den virksomhed!

Dansk udviklet software kan hjælpe iværksættere med at slå igennem på det globale marked. Men hvad skal der egentlig til for at accelerere en virksomhed og udforske dens maksimale vækstpotentiale?

Gode råd kommer man langt med. Særligt når man som ny virksomhed leder efter den gyldne kombination af opsigtsvækkende innovation, godt design og en investeringsattraktiv profil, har man brug for en hjælpende hånd. Derfor har et nyt dansk acceleratorprogram netop set dagens lys; SCALEit.

Ideen er her at hjælpe unge virksomheder med at forme strategier for de globale markeder, blive investeringsattraktiv og give adgang til det rette netværk af partnere, mentorer, kunder og investorer i det internationale vækstområde Silicon Valley. Det er nemlig disse ingredienser, der udgør den eftertragtede ret på menukortet, global succes.

Men hvad skal der egentlig til for at accelerere en virksomhed og udforske dens maksimale vækstpotentiale? Godt inspireret af det nye danske vækstprogram kommer her tre vigtige ting en start-up skal krydse af på listen:

Skalerbar. Vi har en rigtig god opstarts-rate i Danmark. Mange iderige opstarts-projekter ser dagens lys hvert år. Og det er godt! Hvorvidt disse start-ups bliver sunde niche-forretninger eller internationale vækstvirksomhed kommer i høj grad an på forståelsen for, hvordan man gør sit produkt skalerbart. Det handler om at udvikle sit produkt sådan, at volumen kan øges uden at prisen stiger tilsvarende. Hvis du i dag sælger 10 enheder, skal du kunne skalere til 1000 enheder uden at dine produktionsomkostninger stiger proportionalt. Og hvorfor er det så så vigtigt? At have øje for et skalerbart produkt er at have øje for det globale marked. Hvis du kan skalere dit produkt eller din service står du bedre rustet til at blive en international spiller, fordi din virksomhed er gearet til at udforske vækstpotentialet til fulde.

Investeringsattraktiv. Den næste faktor kan vi kalde ’the money game’. Altså, det at tage investering ind udefra. For at blive en international spiller har langt de fleste virksomheder på et tidspunkt brug for finansiering for at komme i det høje vækstgear. Derfor må man uundgåeligt stille sig selv spørgsmålet: Hvordan bliver min virksomhed investeringsattraktiv?

Og det bedste råd til det spørgsmål er, at man ikke skal sidde fast i spørgsmålet om, hvad ens virksomhed skal bruge investering til, men i stedet fokusere på, hvad investoren kan få ud af virksomhed. Det kan siges meget klart: Investorer leder efter ’return of investment’. Og hvordan sikre man så det? Her kan man med fordel skæve til den bevægelse, som vokser sig stærk i Silicon Valley for tiden. Lean Startup-bevægelsen advokerer for, at iværksættere kommer så langt som muligt med produktet, inden de tager penge ind udefra. Ideelt set skal iværksætteren kunne lave en blød launch af sit opstartsprojekt for at få værdifuld feedback fra kerne-interessenter (kunder og potentielle partnere). Ideen er her, at du tidligt i processen, og selvom dit produkt ikke er optimalt udviklet, deler dit produkt og din ide med omverden for at kunne indarbejde input og kritik. Med denne tilgang kan man tidligt i udviklingsprocessen justere produktet efter behovet og derved oparbejde en stærk validering af opstartsprojektet. Det er smart, da det på den måde kommer ud over egne kæpheste og åbner op for, hvad vi kan kalde den offentlige mening. Og hele humlen er, at virksomheden bliver mere investeringsattraktiv med et produkt, der er testet hos og bygget efter kunder, brugere og potentielle partnere.

Netværk. Det lyder som en nem ting at krydse af listen. Gode forbindelser – tjek. Det at pleje sit netværk er imidlertid mere end at kende de rette folk. At have et godt netværk er lig med at være en god netværker. I Silicon Valley, hvor jeg bor, er ’networking’ en af de mest grundlæggende evner. Netværket er alt her – det åbner døre, giver værdifuld indsigt og kan være forskellen mellem en succes og fiasko for en start-up.

Og det store fokus på netværk og gode netværkere kan Danmark lære en del af. At pleje sit netværk handler nemlig ikke så meget om at tage, men mere om at give – og gerne give forlods. På bedste Kennedy’sk maner kan man sige, at det at have et stærkt netværk starter med dig selv: Spørg ikke hvad dit netværk kan gøre for dig, men hvad du kan tilbyde dit netværk! Den holdning er i den grad et opgør med noget-for-noget kulturen, og vil i øvrigt betyde, at iværksætter-miljøet i Danmark ville blive en del mere åbent og imødekommende. Og det ville være en gevinst hele vejen rundt.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Dansk talentmasse som accelerator for vækst Næste artikel Rift om danske ingeniørtalenter