Skaler lige den virksomhed!

Dansk udviklet software kan hjælpe iværksættere med at slå igennem på det globale marked. Men hvad skal der egentlig til for at accelerere en virksomhed og udforske dens maksimale vækstpotentiale?

Gode råd kommer man langt med. Særligt når man som ny virksomhed leder efter den gyldne kombination af opsigtsvækkende innovation, godt design og en investeringsattraktiv profil, har man brug for en hjælpende hånd. Derfor har et nyt dansk acceleratorprogram netop set dagens lys; SCALEit.

Ideen er her at hjælpe unge virksomheder med at forme strategier for de globale markeder, blive investeringsattraktiv og give adgang til det rette netværk af partnere, mentorer, kunder og investorer i det internationale vækstområde Silicon Valley. Det er nemlig disse ingredienser, der udgør den eftertragtede ret på menukortet, global succes.

Men hvad skal der egentlig til for at accelerere en virksomhed og udforske dens maksimale vækstpotentiale? Godt inspireret af det nye danske vækstprogram kommer her tre vigtige ting en start-up skal krydse af på listen:

Skalerbar. Vi har en rigtig god opstarts-rate i Danmark. Mange iderige opstarts-projekter ser dagens lys hvert år. Og det er godt! Hvorvidt disse start-ups bliver sunde niche-forretninger eller internationale vækstvirksomhed kommer i høj grad an på forståelsen for, hvordan man gør sit produkt skalerbart. Det handler om at udvikle sit produkt sådan, at volumen kan øges uden at prisen stiger tilsvarende. Hvis du i dag sælger 10 enheder, skal du kunne skalere til 1000 enheder uden at dine produktionsomkostninger stiger proportionalt. Og hvorfor er det så så vigtigt? At have øje for et skalerbart produkt er at have øje for det globale marked. Hvis du kan skalere dit produkt eller din service står du bedre rustet til at blive en international spiller, fordi din virksomhed er gearet til at udforske vækstpotentialet til fulde.

Investeringsattraktiv. Den næste faktor kan vi kalde ’the money game’. Altså, det at tage investering ind udefra. For at blive en international spiller har langt de fleste virksomheder på et tidspunkt brug for finansiering for at komme i det høje vækstgear. Derfor må man uundgåeligt stille sig selv spørgsmålet: Hvordan bliver min virksomhed investeringsattraktiv?

Og det bedste råd til det spørgsmål er, at man ikke skal sidde fast i spørgsmålet om, hvad ens virksomhed skal bruge investering til, men i stedet fokusere på, hvad investoren kan få ud af virksomhed. Det kan siges meget klart: Investorer leder efter ’return of investment’. Og hvordan sikre man så det? Her kan man med fordel skæve til den bevægelse, som vokser sig stærk i Silicon Valley for tiden. Lean Startup-bevægelsen advokerer for, at iværksættere kommer så langt som muligt med produktet, inden de tager penge ind udefra. Ideelt set skal iværksætteren kunne lave en blød launch af sit opstartsprojekt for at få værdifuld feedback fra kerne-interessenter (kunder og potentielle partnere). Ideen er her, at du tidligt i processen, og selvom dit produkt ikke er optimalt udviklet, deler dit produkt og din ide med omverden for at kunne indarbejde input og kritik. Med denne tilgang kan man tidligt i udviklingsprocessen justere produktet efter behovet og derved oparbejde en stærk validering af opstartsprojektet. Det er smart, da det på den måde kommer ud over egne kæpheste og åbner op for, hvad vi kan kalde den offentlige mening. Og hele humlen er, at virksomheden bliver mere investeringsattraktiv med et produkt, der er testet hos og bygget efter kunder, brugere og potentielle partnere.

Netværk. Det lyder som en nem ting at krydse af listen. Gode forbindelser – tjek. Det at pleje sit netværk er imidlertid mere end at kende de rette folk. At have et godt netværk er lig med at være en god netværker. I Silicon Valley, hvor jeg bor, er ’networking’ en af de mest grundlæggende evner. Netværket er alt her – det åbner døre, giver værdifuld indsigt og kan være forskellen mellem en succes og fiasko for en start-up.

Og det store fokus på netværk og gode netværkere kan Danmark lære en del af. At pleje sit netværk handler nemlig ikke så meget om at tage, men mere om at give – og gerne give forlods. På bedste Kennedy’sk maner kan man sige, at det at have et stærkt netværk starter med dig selv: Spørg ikke hvad dit netværk kan gøre for dig, men hvad du kan tilbyde dit netværk! Den holdning er i den grad et opgør med noget-for-noget kulturen, og vil i øvrigt betyde, at iværksætter-miljøet i Danmark ville blive en del mere åbent og imødekommende. Og det ville være en gevinst hele vejen rundt.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Dansk talentmasse som accelerator for vækst Næste artikel Rift om danske ingeniørtalenter
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.