Sociale medier booster bundlinjen

Adgang til at tappe informationer fra bl.a. Facebook og Twitter revolutionerer markeder og forretningsmodeller. Vækstpotentialet er enormt for de virksomheder, der omstiller sig til web 3.0 og satser på social commerce. Mens amerikanske virksomheder er langt fremme, holder danske virksomheder igen.

Virksomheder, der ønsker at booste deres omsætning og indtjening markant de kommende år, bør bide mærke i datoen 8. juli 2009. 

Kl. 11.50 bestilte en tilfældig kunde en buket blomster til 34 dollar, inklusive udbringning. Som det første køb nogensinde foregik det med et enkelt klik på Facebook, hvor den amerikanske blomsterhandlerkæde 1-800 Flowers var først til at åbne en virtuel butik, en såkaldt f-store.

Siden har over 50.000 virksomheder fulgt trop. De tre brands, der har flest fans på Facebook – Coca-Cola, Starbucks og Disney – har alle etableret salg direkte gennem Facebook. Procter & Gamble solgte tusind pakker Pampers-bleer på under en time, da de åbnede deres første f-store. Og da Warner i år annoncerede en f-store-applikation, der gør det muligt at streame film direkte fra Facebook, faldt konkurrenten Netflix’ aktieværdi med 650 millioner dollar.

Login