Sociale netværk bliver kernen i fremtidens internet

Frem over er det dit sociale netværk, der kommer til at blive kernen i, hvordan du kommunikerer og søger information på nettet. Det er erkendelsen blandt førende internetselskaber som Google, Yahoo, Microsoft og Facebook. Og kampen  vil de kommende måneder spidse kraftigt til, i takt med at Google, står for at rulle et helt nyt koncept af sociale tjenester ud. Selskabet slog i sidste måned fast, at der i efteråret bliver bygget et socialt lag ind i Googles kerneprodukter, der ud over søgemaskinen Google Search består af tjenester som Gmail, Picasa og YouTube.

Bered dig på de kommende måneder at blive centrum for en indædt kamp om kontrollen over internettets fremtidige infrastruktur. Frem over er det dit sociale netværk, der kommer til at blive kernen i, hvordan du kommunikerer og søger information på nettet.

Det er erkendelsen blandt førende internetselskaber som Google, Yahoo, Microsoft og Facebook. Og kampen  vil de kommende måneder spidse kraftigt til, i takt med at internettets hidtidige ukronede hersker, Google, står for at rulle et helt nyt koncept af sociale tjenester ud.

Præcist hvilke tjenester der er tale om, holder Google tæt til kroppen. Men selskabet slog i sidste måned fast, at der i efteråret bliver bygget et socialt lag ind i Googles kerneprodukter, der ud over søgemaskinen Google Search består af tjenester som Gmail, Picasa og YouTube.

Mens det endnu er uklart, præcist hvad Google har i ærmet, står det klart,  hvad årsagen til den skærpede interesse for sociale tjenester er. Sociale netværk som Facebook, Yelp, Twitter og Flikr, hvor man chatter og deler musik, billeder og tanker, er nemlig stormet frem de senere år. Og det er begyndt at true Googles kerneforretning.

Facebook vs. Google

Forstør

Amerikanernes tidsforbrug på nettet, pct. af samlet tidsforbrug

På ganske kort tid har det sociale netværk Facebook passeret etablerede giganter som Google og Microsoft på internettet.

Kilde: Comscore.

”Google har lavet mange penge på at hjælpe folk til at træffe beslutninger ved hjælp af søgemaskiner, men flere og flere vender sig nu mod deres sociale netværk, når de skal træffe beslutninger,”  sagde stifteren af det amerikanske analysefirma Altimeter Group, Charlene Li, i sidste uge til New York Times.

Hendes pointe er, at vi grundlæggende hellere vil lytte til vores venner og dem, som kender vores behov, når vi skal finde en god restaurant, et nyt job, en gave til kæresten eller vintertøj til den mindste. Derfor vil vi i stigende grad bruge sociale sider som Facebook og Twitter til spørgsmål og søgninger, vi tidligere bare har Googlet. Og i øvrigt er der en stigende tendens til, at vi vil bruge de sociale sider som indgang til en hel masse andre aktiviteter på internet, fordi vi inspireres af, hvad vores kontakter foretager sig, hvor de befinder sig, og hvad de kan lide.

Et helt kontant bevis på den tendens er det amerikanske internetanalysefirma Comscores målinger af, hvilke sites amerikanerne bruger mest tid på. Comscores seneste måling viser således, at amerikanerne i august måned for første gang nogensinde brugte mere tid på den sociale tjeneste Facebook, end de gjorde på samtlige Google-sites , herunder YouTube og Gmail. Ud af de 413 millioner minutter, amerikanerne tilsammen klikkede sig rundt på internettet i august, blev 41,1 millioner minutter brugt på Facebook, mens ”kun” 39,7 millioner minutter blev brugt på et Google site. For bare et år siden, i august 2009, var magtforholdet et helt andet. Her brugte amerikanerne 34 millioner minutter på Googles sider, mens de kun brugte 16,8 millioner minutter på Facebook.  Se figur.

Google er med 1 milliard globale brugere på sine sites fortsat storebroderen i forholdet. Men Facebook, der i juli rundede 500 millioner brugere og klart er den største enkeltstående sociale tjeneste, haler stærkt ind.  Dermed er Facebook også Googles største rival i kampen om at blive den foretrukne indgang til internettet.

At skabe et nyt Facebook er dog lettere sagt end gjort, da man næppe kan få 500 millioner brugere til uden videre at overføre de netværksdata, de allerede har brugt timer, dage, uger og år til at lagre på Facebook. Google-chef Eric Schmidts strategi er derfor at forsøge at skaffe sig adgang til Facebook-brugernes kontaktlister med tilbud om, at de kan udbygge deres sociale aktiviteter på Googles sites.

”Det bedste, der kunne ske, er, at Facebook åbnede sine data for omverdenen,” lyder det fra Eric Schmidt. Vel vidende, at det scenarie er ret usandsynligt, tilføjer han dog: ”Skulle det slå fejl, er der andre måder at skaffe den information på.”

Hvilke måder der er tale om er imidlertid lige så hemmelige, som de sociale tjenester, Google vil lancere i de kommende måneder.

Kilder: Comscore, New York Times, Wall Street Journal, C-net


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu