Spil dig rask foran computeren

Der er godt nyt i vente for teenagere, som de er flest, og folk i andre aldersgrupper, der har en sød tand for computerspil. 2016 vil nemlig blive et gennembrudsår for computerspilterapi. Så bliver man syg, og er lægen fremme i skoene, kan man være så heldig, at han eller hun, ud over piller og anden medicin, ordinerer en time foran computerskærmen.

Det forudser den britiske innovationsfond Nesta, der bl.a. har støttet udviklingen af et computerspil, som kan forbedre folks velvære ved at motivere spillerne til at forblive rolige under pres. Spillet, der er udviklet af designfirmaet Shift, er designet til at træne og styrke folks selvkontrol og følelsesmæssige modstandsdygtighed. Og ifølge Nesta er en lang række tilsvarende spil, der på forskellig vis styrker folks velvære og forebygger eller heler mentale helbredsproblemer, under udvikling.

”2016 bliver året, hvor computerspilterapi rykker fra laboratorierne og ind i lægekonsultationen,” skriver Nesta i sin årlige analyse af, hvilke trends der vil påvirke vores liv i det kommende år.

Selv om computerspilterapi fortsat er i sin meget tidlige fase, er anvendelsen af spil som terapeutisk redskab ikke nogen nyhed. F.eks. har rollespil længe været anvendt til at hjælpe patienter med at forholde sig til emner, som de har svært ved at håndtere i den virkelige verden. Og teamøvelser og -spil er længe blevet anvendt inden for mental rehabilitering.

Men indtil videre er computerspils helbredende egenskaber kun blevet sporadisk belyst. Og det er det område, der ifølge Nesta står over for en forandring i 2016. Både forskere, læger og computerspilsudviklere har de senere år fanget stigende interessere for computerspil som terapeutisk redskab. Det har sat gang i både evidensbaserede undersøgelser og udviklingen af kommercielle terapispil til terapeutiske forløb. Og det i en grad, så Nesta forventer, at læger i løbet af 2016 vil begynde at ordinere computerspilterapi til patienter.

Angry Birds som netdoktor

Og det er ikke kun særligt designede terapispil, der har en effekt på vores mentale sundhed. Et to år gammelt studie, som er blevet publiceret i fagtidskriftet American Psychologist, viser, at alle computerspil og ikke kun sociale spil eller komplekse rollespil har en effekt, hvad angår lindring af mentale lidelser. Studiet, ’The Benefits of Playing Video Games’, viser således, at selv simple, hurtige spil som Angry Birds kan forbedre spillerens humør, virke afslappende og gøre spilleren mindre bekymret. Og det konkluderer, at computerspil er en billig og effektiv måde at lindre helbredsmæssige problemer sammen med andre former for terapi og medicin.

Ifølge Nesta vil den hastigt voksende spilindustri derfor i de kommende år forsyne læger og terapeuter med et nyt sæt af værktøjer til behandling af sundhedsmæssige lidelser. Og særligt computerspils stærke fortællemæssige opbygning, interaktive rollespilsmuligheder og belønningsstrukturer forventes at kunne skabe en stærk base for effektive terapeutiske behandlingsforløb.

Om det så også vil kunne forebygge social isolation, ludomani eller psykiske vrangforestillinger, som kan skyldes overdreven brug af computerspil, må tiden vise. Budskabet fra Nesta er blot, at såvel spiludviklere, læger som forskere står på spring for at dykke ned i computerspilterapiuniverset. Og at de første recepter på spilterapi vil blive udskrevet i år.

Forrige artikel 2015 – et kriseår der kræver nye typer løsninger 2015 – et kriseår der kræver nye typer løsninger Næste artikel I platformsøkonomien skal man være udadvendt I platformsøkonomien skal man være udadvendt