Stærke brands kan åbne nye markeder

De klassiske eksempler er Colgate, der udnyttede forbrugernes tillid til virksomhedens tandpasta og begyndte at sælge tandbørster. Og Gillette, der udvidede produktporteføljen til også at omfatte barberskum som et naturligt supplement til sine i forvejen populære barberblade.

Men der er også firmaer, der tager den tilgang et langt skridt videre ved målrettet at udnytte deres eksisterende brand som springbræt til at erobre helt nye markeder. Virksomheder som Disney og Virgin har begge formået at udnytte deres brand til at vækste på nye markeder, som ikke nødvendigvis ligger i direkte forlængelse af deres kerneforretning.

For Disney har opskriften været at udnytte mediekoncernens globale brand som inkarnationen af the American way of life og som udbyder af underholdning til børn til at skabe en lukrativ forretning i at undervise kinesiske børn i engelsk. Udgangspunktet er, at det skal være sjovt at lære et nyt sprog. Undervisningen foregår ved, at børnene interagerer med figurer og i historier fra Disneys kendte univers, mens de lærer at tale engelsk. Disney åbnede den første skole i Shanghai i 2008 og har i dag 33 undervisningscentre i 9 forskellige byer. Udover at øge indtjeningen har skolerne været en visionær måde at udnytte Disneys brand til at skabe et brohoved for fremtidens salg af film og merchandise på verdens største marked.

Login