Startups disrupter store virksomheder indefra

Store virksomheder går i tæt partnerskab med selv helt spæde startups. Det er win-win for de ellers ulige par. De små får hjælp til kapital, kunder og markedsføring, mens de store sikrer sig innovationskraft og det efterstræbte entreprenør-mindset.

Bag enhver succesfuld stor virksomhed står i dag en stribe små startups med disruptive forretningsmodeller, som med lynets hast kan foldes ud globalt.

Sådan ser det i hvert fald ud, når man skæver til, hvad de mest disruptionstruede brancher fra banksektor og forsikringsbranche, over shipping til detailhandel i øjeblikket gør for at gardere sig imod at lide samme kranke skæbne som skrækeksemplerne Kodak og Blockbuster.

Det etablerede erhvervsliv ignorerer ikke længere små selskaber, der ind fra højre kan spille nye teknologier og helt nye forretningstyper på banen. De opkøber dem heller ikke for på den måde at opsluge det på mange måder hypede entreprenante dna. I stedet inviterer de store selskaber nu startups helt ind i kerneforretningen, hvor de deler ud af data om kunder, gode leverandører, tilbyder sparring og adgang til markedsføringsmuskler og global distribution.

Login