Sundhedsvæsenet skal blive bedre til at høste it-gevinster

Danmark går glip af et betydeligt potentiale ved ikke at udnytte smarte it-systemer i sundhedsvæsenet. Sygehuse og kommuner kan stadig ikke udveksle selv meget simple oplysninger digitalt. Nye it-systemer som Det Fælles Medicinkort er slet ikke taget i brug mange steder, trods alle løfter om det modsatte. Og borgerne bruger it-løsninger som e-journal langt oftere end lægerne selv. Nu vil regeringen stramme op på området og forbereder en gennemgribende digitaliseringsstrategi i sundhedsvæsenet for at sikre bedre behandling af patienterne og en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne.

Torben K. Andersen

Danmark bliver ofte fremhævet som et land i den internationale superliga, når det gælder brug af it i sundhedsvæsenet. Og mange internationale politikere og eksperter har besøgt os for at hente inspiration. Men på en række områder halter Danmark langt bagefter med digitaliseringen. 

Ofte må læger bruge masser af tid på at indhente oplysninger om patienter via telefon, fax eller brevpost. Sygehuse og kommuner kan ikke udveksle selv meget simple oplysninger digitalt. Nye it-systemer som Det Fælles Medicinkort er slet ikke taget i brug mange steder, trods løfter om det modsatte. Borgerne bruger it-løsninger som e-journal langt oftere end lægerne selv. Der mangler national koordinering. Og på en række felter er der kæmpemæssige forskelle mellem de enkelte regioner, kommuner og praktiserende læger, når det gælder udbredelsen af it.

Den manglende udnyttelse af sundheds-it svækker mulighederne for en optimal behandling af patienterne og øger risikoen for fejl ved f.eks. medicinhåndtering. Det forhindrer også en mere effektiv tilrettelæggelse af arbejdet på de enkelte sygehusafdelinger og dermed bedre udnyttelse af de faglige og økonomiske ressourcer. 

Ny digitaliseringsstrategi

Fem pejlemærker i regeringens kommende digitaliseringsstrategi for sundhedsvæsenet:

  • Forøgelse af borgerens medvirken i egen sygdom og behandling.
  • Bedre it-understøttelse af sammenhæng i patientforløb.
  • Fuld digitalisering af arbejdsgangene og indhøstning af gevinster.
  • Bedre brug af data i sundhedsvæsenet til øget kvalitet i behandlingen.
  • Samarbejde, koordinering og gennemsigtighed.

Nogle af de konkrete centrale mål på kort sigt:

  • Fuld udbredelse og anvendelse af konsoliderede it-arbejdspladser i regionerne og mål for it-understøttelse af centrale arbejdsgange i kommunerne inden udgangen af 2014, baseret på klare indikatorer. 
  • Fuld udbredelse og anvendelse af Det Fælles Medicinkort i alle regioner og praktiserende læger i 2013, og i alle kommuner senest medio 2015.
  • Fuld digital kommunikation mellem sundhedsvæsenets parter, herunder fuld anvendelse af MedCom-beskeder inden udgangen af 2014.
  • Fortsat udbredelse og udbygning af telemedicin med afsæt i samlet nationalt program.

Kilde: Sundheds- og Forebyggelsesministeriet.

Regeringen vil nu have sat mere fart på udnyttelsen af it i sundhedsvæsenet og forbereder en ny samlet digitaliseringsstrategi for sundhedsvæsenet. Se også tekstboks. 

Sundhedsminister Astrid Krag vil sammen med regioner og kommuner sætte en række ambitiøse mål for at sikre en mere optimal udnyttelse af potentialet ved it-løsninger og bedre samlede patientforløb. De gammeldags manuelle og papirbaserede arbejdsgange skal udfases, og der skal skabes større gennemsigtighed om en række konkrete mål og resultater, oplyser Astrid Krag.

”Mange steder er man rigtig langt med at dokumentere opgaver og processer digitalt. Næste skridt er at sikre, at de eksisterende data er tilgængelige, så klinikere og planlæggere får gavn af dem i hverdagen. Det handler bl.a. om at skabe bedre adgang til data, der kan bruges i patientbehandlingen og til planlægningsformål. Vi skal etablere mere ensartede løsninger og mere standardiseret og sammenhængende udveksling af patientoplysninger på tværs af sundhedsvæsenet. Det handler om at få it til at virke og skabe værdi hos de medarbejdere, der skal bruge løsningerne,” siger Astrid Krag. 

Betydeligt potentiale

Sammenlignet med andre europæiske lande ligger Danmark i top, når det gælder implementering af sundheds-it. I en foreløbig analyse fra EU-Kommissionen blandt de 27 EU-lande samt Norge, Kroatien og Island indtager de danske hospitaler førstepladsen, når det gælder udvikling og brug af sundheds-it. Se figur 1. Ganske vist har Malta en højere score, men landets placering bygger kun på data fra et enkelt hospital og skal tages med et stort forbehold. 

Danmark i front" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/a2644-tka_fig02_medicinkort-er-staerkt-forsinket.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/a6e33-tka_fig02_medicinkort-er-staerkt-forsinket.png | Forstør   Luk

Brugen af Det Fælles Medicinkort halter i kommunerne og i almen praksis.

Kilde: EU-Kommissionen. [/graph]

Trods Danmarks fornemme placering er der et stort potentiale i at sikre en mere effektiv udnyttelse af it-løsninger. Evalueringen af kommunalreformen har vist, at der er stort behov for at sætte mere fart på udviklingen med at udnytte it i sundhedsvæsenet og udfase de gammeldags papirbaserede arbejdsgange, brug af telefax og brevpost. 

Det embedsmandsudvalg, der har brugt et år på at kigge kommunalreformen efter i sømmene, har også kulegravet brugen af sundheds-it, og udvalget konkluderer, at der er et betydeligt potentiale i at stramme op på en række områder i både regioner, kommuner, stat og almen praksis. 

”Der er behov for øget fremdrift og mere fokus på anvendelsen af it-løsningerne på sygehusene såvel som i kommunerne. Udbredelse af den fælles offentlige it-struktur i staten skal ligeledes bidrage til, at digitaliseringen af sundhedsvæsenet generelt kan løftes til det næste niveau. Samtidig er der potentiale for en styrket indsats for tværsektoriel kommunikation, bedre monitorering samt mere konsistent indhøstning af gevinster ved it-systemerne på tværs af alle sektorer,” konkluderer udvalget.

Store forskelle i regionerne

I regionerne, der hvert år bruger over 2 milliarder kr. på sundheds-it, er en af de helt centrale udfordringer er at få skabt et sammenhængende elektronisk patientjournalsystem. Bestræbelserne har i årevis affødt den ene skandale-overskrift efter den anden i medierne. 

Men nu begynder regionerne at kunne se lys for enden af tunnellen. De overtog et stærkt fragmenteret system efter kommunalreformen i 2007, idet de gamle amter i årevis havde købt, udviklet og implementeret forskellige moduler til elektronisk patientjournal (EPJ). Det betød, at de enkelte regioner havde mange, vidt forskellige it-systemer. Men siden 2007 er antallet af disse såkaldte ”EPJ-landskaber” bragt markant ned fra 23 til 12. Og målet er, at hver region ved udgangen af 2013 kun skal have ét EPJ-landskab. 

Rigsrevisionen mener dog, at det ikke går hurtigt nok med at indføre EPJ og konkluderer i et nyt notat til Statsrevisorerne, "at der er behov for at styrke styringen og prioriteringen på området, og der er endvidere behov for en større synlighed med hensyn til, om de forventede effektiviseringsgevinster opnås”. Rigsrevisionen anbefaler også, at Sundhedsministeriet indgår mere forpligtende aftaler med regionerne om mål og indikatorer for udbredelse og anvendelse af sundheds-it for at sikre, at ”målopfyldelse og resultater i forbindelse med de store investeringer i sundheds-it bliver synliggjort.”

På mange andre områder er der også fortsat en række barrierer for en optimal udnyttelse af sygehusenes it-systemer, samarbejdet med det øvrige sundhedsvæsen og de sammenhængende patientforløb.

Der er f.eks. stor forskel på, hvor langt regionerne er nået i arbejdet med at sikre personalet en let og hurtig adgang til it-systemerne. Mens alle sygehuse i Region Nordjylland og Sjælland har implementeret en effektiv systemadgang, halter det i specielt Region Syddanmark.

Der er også forskel på, hvor stabile it-systemerne er i drift. En opgørelse viser, at den såkaldte oppetid er størst på sygehusene i Region Syddanmark og Sjælland, som begge ligger på stort set 100 pct. Det laveste niveau er i Region Midtjylland med 99,4 pct. – svarende til en periode på 4 timer og 20 minutter om måneden, hvor personalet ikke har adgang til det pågældende system. 

De enkelte regioner er også på vidt forskellige niveauer, når det drejer sig om at integrere de såkaldte elektroniske akuttavler, som skal give et fuldt overblik over kapacitet og ressourcer på alle større fælles akutmodtagelser for at sikre en så optimal brug af ressourcerne som muligt, og som efter planen skulle være indført inden udgangen af 2011. Mens regioner som Sjælland og Nordjylland har formået at integrere disse akuttavler med en række bagvedliggende systemer, halter Midtjylland bagefter.

Til gengæld ligger Midtjylland i top, når det drejer sig om at registrere færdigbehandlede patienter. En hurtig registrering af færdigbehandlede patienter er vigtig, da andre parter i sundhedsvæsenet kan få brug for at have de korrekte patientoplysninger i tilfælde af f.eks. fortsat behandling på et andet sygehus, genoptræning i kommunen eller genindlæggelse kort efter udskrivningen. Andelen af udskrevne patienter, som er færdigregistrerede senest dagen efter udskrivningen, ligger på knap 100 pct. i Region Midtjylland og kan med andre ord ikke blive meget bedre. Til gengæld ligger niveauet i alle de øvrige regioner på kun 60-70 pct. 

”Dette indikerer, at der på tværs af regioner kan være betydelige gevinster at hente i patientbehandlingen ved at sikre bedre og mere ensartet brug,” lyder konklusionen i udvalgets rapport.

Medicinkort volder problemer

Det er ikke kun regionerne, som har store vanskeligheder med at sikre et optimalt og velfungerende it-system. Der er også udfordringer med en række it-systemer, der skal sikre bedre adgang til relevante patientdata på tværs af regioner, kommuner og praktiserende læger.

[graph title="Medicinkortet er stærkt forsinket" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet. 

Et eksempel er Det Fælles Medicinkort, der opbevarer alle borgernes medicinoplysninger i et nationalt register. Målet er, at det skal være et centralt redskab til at sikre en bedre medicinhåndtering på tværs af sundhedsvæsenet. I dag sker der mange fejl – f.eks. hvor sygehuset ikke får orienteret den kommunale hjemmesygepleje om ændringer i patientens medicin i forbindelse med udskrivning. 

Det Fælles Medicinkort skulle efter planen være udbredt til alle regioner, kommuner og læger inden udgangen af 2011, så borgerne selv, praktiserende læger, vagtlæger, sygehuslæger, tandlæger og andre relevante personer i sundhedsvæsenet kunne få adgang til opdaterede oplysninger om den enkelte patients forbrug af medicin. Men sådan er det ikke gået.

Den kommunale implementering er endnu ikke sat i gang pga. tekniske vanskeligheder. Udbredelsen blandt praktiserende læger og speciallæger svinger mellem 19 og 40 pct. i de enkelte regioner. Kun en enkelt af landets fem regioner – Region Sjælland – har implementeret systemet fuldt ud på alle sygehusafdelinger. Faktisk er det kun i lægevagten, at systemet er fuldt udbredt i alle regioner. Se figur 2.

Både regioner og de praktiserende læger har forpligtet sig til, at systemet skal være fuldt i brug inden årets udgang. Hvorvidt det så lykkes, kan kun tiden vise. 

Lægeforeningens formand, Mads Koch Hansen, appellerer til kommunerne om at komme i gang med at indføre Det Fælles Medicinkort.

”Når det er velkendt, at medicinfejl ligger bag mange genindlæggelser og faldulykker, undrer det Lægeforeningen, at kommunerne ikke er i gang med at implementere det fælles medicinkort,” skriver Mads Koch Hansen i sit høringssvar til økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager, som er ansvarlig for serviceeftersynet af kommunalreformen.

Regeringen vil, som led i sin nye digitaliseringsstrategi, skrue bissen på og sætte en række milepæle op for, hvordan systemet skal udbredes i landets 98 kommuner. Regeringens mål er, at systemet skal være udbredt i alle kommuner i løbet af næste år. Sundhedsminister Astrid Krag håber på, at Det Fælles Medicinkort kan mindske risikoen for fejl.

”Jeg er lige så utålmodig som Lægeforeningens formand. Regionerne er godt i gang, og nu skal vi have kommunerne og de praktiserende læger til også at tage Det Fælles Medicinkort i brug. Lægerne skal ifølge vores aftale have taget det i anvendelse inden udgangen af 2013, og jeg forventer, at kommunerne også er teknisk klar senest ved udgangen af næste år. Dermed skulle alle sundhedsaktører være i gang, og det vil betyde rigtig meget for patientsikkerheden, at der er fuldstændig styr på den medicin, der udskrives, på tværs af sundhedsvæsenet,” siger Astrid Krag.

E-journal bliver ikke brugt" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/546df-tka_fig04_stor-forskel-i-brug-af-digitale-beskeder.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/1ce94-tka_fig04_stor-forskel-i-brug-af-digitale-beskeder.png | Forstør   Luk

Nogle kommuner har fået otte gange så mange beskeder som andre, og 10 kommuner har slet ikke afsendt en elektronisk besked.

Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet. [/graph]

Borgere bruger e-journal mere end læger

Et andet eksempel på mangelfuld kommunikation på tværs af sundhedsvæsenet er det såkaldte e-journalsystem. Her kan borgere, praktiserende læger og sundhedspersoner lige fra Skagen til Svaneke få adgang til den samlede journal for patienten, uanset på hvilket sygehus eller i hvilken lægepraksis vedkommende har været behandlet. 

Men selv om almen praksis har haft adgang til systemet i over seks år, bliver det stort set ikke brugt. De praktiserende læger og speciallæger tegner sig for kun 0,4 pct. af alle opslag i systemet. Til sammenligning er ca. 300.000 danskere hvert år inde i systemet for at se på deres egne journaloplysninger – svarende til 47 pct. af alle opslag. Se figur 3.

Der er også meget stor forskel på, hvor meget de enkelte regioner bruger e-journal. Region Midtjylland er den suveræne topscorer. Her blev der foretaget 313 opslag for hver 1.000 borgere i regionen, mens det til sammenligning kun skete 18 gange for hver 1.000 borgere i Region Hovedstaden.

”Variationen på tværs af regioner og på tværs af parterne i sundhedsvæsenet indikerer, at der fortsat er betydeligt potentiale til forbedring af den tværsektorielle kommunikation i sundhedsvæsenet ved at øge brugen af e-journal, både i flere af regionerne og i almen praksis,” konkluderer regeringsudvalget.

Udskrivning begynder ved indlæggelsen

Når patienter bliver udskrevet fra sygehuset, kan hjemkommunen have brug for sundhedsoplysninger, så eventuel pleje eller genoptræning kan blive sat i gang. Praktiserende læger kan også have brug for oplysninger om f.eks. diagnose og behandling. 

Det kan f.eks. ske ved udveksling af digitale beskeder med recepter, udskrivningsbreve, henvisninger m.v. Det er dog forskelligt, om kommunen kan modtage de relevante patientoplysninger elektronisk, pr. brev eller telefax. Heller ikke alle sygehusafdelinger bruger de digitale beskeder. 

Region Syddanmark og de 22 kommuner i regionen har derfor indført Sam:Bo-samarbejdet. Det indebærer klare aftaler om og beskrivelser af procedurer, tidsfrister og beskedformater, der skal sendes mellem sygehuse, almen praksis og kommuner i forbindelse med et patientforløb. 

Aftalen gør, at patientdata hurtigt, sikkert og effektivt sendes digitalt til den part, som overtager ansvaret for patientens videre behandling. Målet er, at borgeren skal opleve sammenhæng i forløbet allerede fra kontakten med den praktiserende læge, over diagnostik og behandling på sygehuset, til borgeren er tilbage i hjemmet og eventuelt skal i gang med efterfølgende rehabilitering.

Kilde: Region Syddanmark

Kommuner bruger ikke digitale beskeder

Et tredje eksempel på mangelfuld implementering er MedCom-standarderne. MedCom bruges til elektronisk udveksling af f.eks. recepter, henvisninger og udskrivningsbreve mellem sundhedsvæsenets forskellige parter. På den måde sparer læger, sygeplejersker, sagsbehandlere og andre relevante folk masser af tid på at skaffe oplysninger om patienter via telefon, telefax eller brevpost. 

Også brugen af dette system svinger enormt fra kommune til kommune. Nogle kommuner bruger slet ikke systemet, hvilket går ud over patienterne, da sygehusene har svært ved at sikre et optimalt patientforløb.

En opgørelse viser, at brugen af digitale beskeder mellem sygehuse og kommuner er størst i Syddanmark og Nordjylland og mindst i de to østdanske regioner, Hovedstaden og Sjælland. 

Specielt Region Syddanmark har i flere år gjort en stor indsats for at kommunikere digitalt, bl.a. i form af det såkaldte Sam:Bo-samarbejde, der skal give borgeren en større oplevelse af sammenhæng i patientforløbet – fra kontakten med den praktiserende læge, over diagnostik og behandling på sygehuset, til borgeren er tilbage i hjemmet og eventuelt skal i gang med rehabilitering. Se tekstboks.

Opgørelsen viser også, at der er meget stor forskel i omfanget af kommunernes digitale kommunikation. Nogle kommuner bruger de digitale beskeder otte gange så meget som andre kommuner i forhold til antallet af indbyggere. Og 10 kommuner har ikke afsendt en eneste elektronisk besked til hospitalerne i de tre måneder, som opgørelsen dækker. Se figur 4. 

”Den store variation imellem kommunerne, også internt i hver region, bidrager til at vanskeliggøre optimerede, ensartede og standardiserede samarbejdsformer mellem sygehuse og kommuner, da der for hver kommune kan være forskellige muligheder for at udveksle informationer med sygehuset digitalt. På det enkelte sygehus kan kommunikationsformen med kommunerne derfor variere, alt efter hvilken kommune kommunikationen sker med. Dette kan bidrage til at skabe uhensigtsmæssige arbejdsgange og samtidig skabe usikkerhed om koordineringen af patientforløb mellem sygehus og kommune,” hedder det i udvalgsrapporten.

[graph title="Stor forskel i brug af digitale beskeder" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet. 

Staten skal også blive bedre

Heller ikke staten går ram forbi. Staten har kun delvis været i stand til at realisere forskellige mål og milepæle, herunder en fælles model for indberetning og genbrug af data i nationale sundhedsregistre. 

Den nationale bestyrelse for sundheds-it med bl.a. tre repræsentanter fra staten – inkl. formanden – har heller ”ikke i tilstrækkelig omfang udfyldt rollen som omdrejningspunkt for den overordnede koordinering af sundheds-it-området i Danmark,” hedder det i embedsmændenes rapport. 

Astrid Krag understreger, at det ikke er en let øvelse at digitalisere sundhedsvæsenet, men håber på, at den nye fælles digitaliseringsstrategi kan være med til at løse udfordringerne. 

”Der er et enormt potentiale i sundheds-it. Derfor er jeg også meget opmærksom på, at vi får realiseret de ambitiøse mål, vi har sat os i forhold til digitaliseringen i sundhedsvæsenet. Men hvis det skal lykkes, er vi nødt til på tværs af stat, regioner og kommuner at få sat nogle fælles og forpligtende rammer for, hvordan vi arbejder. Fra nationalt niveau skal vi styrke prioritering af indsatsen på tværs af det offentlige. Vi skal have mere ensartede modeller for, hvordan vi arbejder med at gennemføre det, vi har sat os for. Og vi skal have større synlighed om, hvor langt vi er hver især. Det er betingelserne, hvis vi skal væk fra, at alle venter på alle,” siger Astrid Krag. 

Hun regner med at kunne præsentere den nye fælles offentlige digitaliseringsstrategi for sundhedsvæsenet i løbet af sommeren i år, eftersom den bliver et af elementerne i regeringens kommende økonomiforhandlinger med kommuner og regioner.

Omtalte personer

Astrid Krag

MF (S), fhv. social- og ældreminister
student (Tørring Amtsgymnasium. 2001)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu