Ny teknologi udfordrer industriens værdiskabelse

I San Fransico er en klynge af små startups gået sammen med en ambition om at skabe afløseren for den traditionelle industriproduk­tion. Virksomhederne har alle det til fælles, at de er specialister inden for 3D-print. Det afgørende er, at 3D-printeren er digital, og den adskiller sig dermed på mange måder fra traditionel industriel produk­tion, der er bundet til en fysisk lokalitet. Samtidig er 3D-print af natur en demokratisk teknologi, der prismæssigt sænker barren for, hvornår en startup kan starte sin egen produktion. 3D-produkter kan printes, hvor som helst der er en printer, og så kan teknologien eliminere omkostninger til distribution og lager, fordi produkterne kan downloades og printes direkte hos brugeren.

San Leandro ligger en lille times kørsel nordøst for San Francisco. Der er ikke meget af Silicon Valleys hightech tryllestøv over stedet. Tæt ved stationen ligger en kæmpe betonbygning, der engang var en samlefabrik for Chrysler-biler. Underetagen rummer et lidt sørgmodigt, forfaldent indkøbscenter. Men i overetagen arbejder en klynge af nye virksomheder på at skabe afløseren for den gamle industri. De enorme haller er ved at blive fyldt af en bikube af små startups, der alle har det til fælles, at de er specialister i 3D-print. Ét selskab fremstiller printere, et andet laver de plastiktråde, der er råmaterialet for printerne. Andre udvikler scannere, der kan affotografere og digitalisere genstande, og andre igen udvikler software til at styre designprocessen. Tilsammen kaldes klyngen BAAM, Bay Area Advanced Manufacturing.

Projektet er startet af en nordmand, Espen Sivertsen, der også er CEO for den største af virksomhederne i klyngen, Type A Machines. Hans selskab fremstiller en populær, semiprofessionel printer, der koster omkring 3.000 dollars. Udover at producere 3D-printere har Type A gang i masser af projekter i tæt samarbejde med de andre selskaber i bygningen. Der er vægge mellem de forskellige virksomheder, men som besøgende udefra er det lidt svært at se, hvor grænserne imellem dem egentlig går.

BAAM åbnede i januar 2014, i dag er der 11 virksomheder, og der flytter jævnligt nye ind. Det er stadig kun en lille del af den store, gamle fabrik, der bliver brugt – men målet er, at der i løbet af nogle år skal blive så meget aktivitet, at det igen bliver en fordel at have plads til at laste store trucks og indrette produktion og udvikling i stor skala.

Login