”The Rain er mindst lige så dansk som Lars von Triers film”

Den danskproducerede tv-serie ’The Rain’, der i forrige uge havde premiere på Netflix, har fået kritik for ikke at være ’dansk’ nok. Det undrer Miso Film, der står bag serien, og som har produktioner som ’Dicte’ og ’1864’ i bagagen.

"Jeg tror et eller andet sted, at der er meget frygt, når der kommer store internationale spillere ind på markedet," siger Peter Bose, partner og producer i Miso Film.
"Jeg tror et eller andet sted, at der er meget frygt, når der kommer store internationale spillere ind på markedet," siger Peter Bose, partner og producer i Miso Film.Foto: Miso Film
Klaus DalgasAnders Rostgaard Birkmann

Produktionsselskabet Miso Film i hjertet af København får masser af ros – og kritik – for øjeblikket.

Rosen handler om økonomi og populære produktioner. Som det fremgik af seneste udgave af Mandag Morgen, er de danske, private tv-produktionsselskaber på vej mod en ny guldalder – af tre gode grunde.

For det første er produktionsselskaberne blevet bedre til at drive professionel forretning. For det andet lægger politikerne op til en markant større public service-pulje, som giver støtte til tv-producenternes produktion af dansk indhold. Og for det tredje er markedet blevet større som følge af streamingtjenesternes indtog.

Miso Film performer af alle tre grunde. Firmaet har efterhånden 14 år på bagen, og det har dermed etableret et professionelt forretningskoncept, som sikrer solid drift. Derudover har selskabet i øjeblikket succes med John Mogensen-filmen, som er set af mere end 400.000 danskere i biografen. Og endelig – og mest bemærkelsesværdigt – har selskabet produceret den meget medieomtalte dramaserie ’The Rain’ til den amerikanske streaming-gigant Netflix, hvilket har været en solid forretning for Miso Film.

Miso Film fik et overskud i 2017 på godt 17 mio. kr., og det er en tredobling af resultatet fra 2016, mens bruttofortjenesten er mere end fordoblet i 2017 i forhold til 2016.

”Det går bestemt godt,” siger partner og producer i Miso Film, Peter Bose, der netop er på vej til et møde på TV 2, til hvem selskabet har produceret den nye dramaserie ’Kriger’, som vises på kanalen til efteråret.

”Vi forsøger hele tiden at forny os, og vi er for længst forbi ’Nordic Noir’. Samarbejdet med streamingtjenesterne åbner helt nye muligheder,” siger Peter Bose.

'The Rain' skaber debat

Miso Film har et bredt bagkatalog med produktioner af tv-serier som ’Dicte’ til TV 2 og ’1864’ til DR. Og Peter Bose har tidligere været med til at producere de svenske evergreens ’Beck’ og ’Wallander’, der har været vist i dansk fjernsyn talrige gange.

Men lige nu er det produktionen af ’The Rain’ til Netflix, som skaber debat. Serien på Netflix er blevet skældt ud for ikke at være særlig ’dansk’.

Filminstituttets direktør, Claus Ladegaard, udtrykte således i sidste uge tvivl om, hvorvidt ’The Rain’ overhovedet er dansk kultur og derfor ville være støtteværdig – hvis ellers Netflix da havde søgt om støtte til projektet.

”Det er en postapokalyptisk fortælling om nogle mennesker, der forsøger at overleve. Det vil sige, at det er en grundfortælling i amerikansk kultur. Den er lavet rigtig mange gange, og den er lavet rigtig godt. Med hvad er den kulturelle betydning af ’The Rain’ set med danske briller? Jeg er ikke sikker på, at den har så stor kulturel betydning. Den er i hvert fald ikke produceret ud fra et ønske om at have en kulturel betydning. Den er produceret ud fra et ønske om at lave en serie, der har så høj en kvalitet, at den kan ses i 115-120 lande,” siger Claus Ladegaard i et interview med Mandag Morgen.

”Der, hvor vi skal være rigtig opmærksomme i øjeblikket, det er at sørge for, at det, vi støtter med danske penge, skal være rettet mod et dansk publikum og have betydning for et dansk publikum. Vi skal støtte ting, der rækker ud og optager folk, og som kan berige os i det, vi laver. Det tager udgangspunkt i en dansk virkelighed, det er på dansk, og det har kulturelle referencer, der er på dansk,” siger Claus Ladegaard og understreger, at det genremæssigt ikke skal være begrænset; det kan være både science fiktion og historisk.

”Men det vil meget sjældent blive de internationale aktørers mål at have kulturel betydning i Danmark. Deres mål er at lave noget, som folk gerne vil se i Danmark, men som folk også vil se i Polen og i Argentina og i Kenya. Den kulturelle betydning må nødvendigvis blive mindre – og det er det afgørende,” siger han.

Peter Bose fra Miso Film er, ikke overraskende, uenig.

”Jeg ved godt, at Claus Ladegaard siger, at ’The Rain’ ikke er dansk kultur. Det er jeg selvfølgelig uenig med ham i,” siger Peter Bose.

”’The Rain’ har danske skuespillere, den er skrevet af danske forfattere, der tales dansk, og det er et dansk produktionsselskab, der står bag. Og så udspringer serien af en tradition og en fortællemåde, vi har arbejdet med i mange år. ’The Rain’ er mindst lige så dansk, som mange af Lars von Triers film, og det skal vi være stolte af,” siger Peter Bose.

Sætter Danmark på verdenskortet

”Udgangspunktet er, at vi har lavet en serie, som henvender sig til et dansk publikum, men som vi og Netflix selvfølgelig også håber på kan begå sig godt i udlandet. Det er udgangspunktet for de fleste af de serier, vi producerer, da den internationale udnyttelse er vigtig for vores forretning. Man kan sige: Hvad gør Lars von Trier for dansk film? Er hans film lavet til danskere, eller er de lavet til et globalt marked? Jeg tror ikke, at der er nogen film, der er kraftigere offentligt støttede end Lars von Triers film, og al ære og respekt for det, fordi han har lavet nogle fantastiske film og har haft en kæmpe betydning for dansk film. Men man kan sige, at hans film jo har et globalt publikum, og selvfølgelig skal hans film laves, og de skal støttes af den danske stat, fordi han er en unik kunstner,” siger Peter Bose.

Men er ’The Rain’ dansk kultur og dansk indhold?

”Jeg kan ikke forstå, hvorfor Claus Ladegaard har et issue med ’The Rain’ i forhold til en debat om kultur og dansk indhold og udbredelse af det. Jeg synes, det er fantastisk for dansk filmkunst og dansk drama, at man kan lave en serie, som ikke koster de danske skatteydere en krone, og som er med til at sætte Danmark på verdenskortet i forhold til tv-serier. Så er det selvfølgelig et andet publikum end det, der sidder og ser ’Forbrydelsen’ eller ’Borgen’ på BBC 4. Det er et ungt publikum og måske nogle mennesker, som tænker, at det kunne være sjovt at komme til Danmark, fordi de har set ’The Rain’,” siger Peter Bose.

Miso Film er klar til at producere endnu en sæson af ’The Rain’, lige så snart selskabet får grønt lys fra Netflix. Miso Film har faktisk en aftale med Netflix om at producere seks sæsoner af serien, men kun hvis det går godt de første par sæsoner. Og det måler man på seertallet.

”Vi kender ikke seertallet på ’The Rain’. Jeg har ingen idé om, hvor mange der så med i den første weekend. Det er kun Netflix, der ved det. Når jeg får et opkald fra Netflix, og de beder mig om at lave en sæson mere, så ved jeg, at der er nok, der har set den. Vi håber på, at Netflix ringer i løbet af 2-3 uger, og så er vi klar til at have en sæson 2 på vej,” siger Peter Bose.

Drop frygten for de store

I det hele taget er det lidt af en oplevelse at producere tv til Netflix.

”Det er en helt anden verden end den, vi er vant til, og en verden, der på mange måder afspejler en amerikansk tilgang til det. ’The Rain’ har et budget, der ligger på højde med ’Forbrydelsen’ og alle andre produktioner af store dramaserier. Det kan kun lade sig gøre, fordi Netflix er en global spiller, som selvfølgelig håber på, at denne serie vil fungere godt i Sydamerika, i Spanien, i Italien og alle andre steder. Det er klart, at med 125 mio. abonnenter på verdensplan og formentlig 3-4 gange så mange seere, så er der nogen at tage fat i. Og det er ingen hemmelighed, at den yngre målgruppe også er en målgruppe, der er storforbrugere af det indhold, der ligger på Netflix,” siger Peter Bose.

”Vi synes, det åbner rigtig mange muligheder, det marked, der er kommet. Vi er gået fra at have to kunder i Danmark til at have 5-6 stykker, og det er ekstremt positivt for den forretning, jeg repræsenterer,” siger han.

Hvad er det, der efter din mening gør ’The Rain’ speciel?

”’The Rain’ er på mange måder forskellig fra alt, hvad vi tidligere har lavet. Først og fremmest selve historien, som er et science-fiction-drama. Dernæst er det os bekendt første gang i Skandinavien, at man laver en genre-serie, som er rettet mod en bestemt målgruppe, en yngre målgruppe på mellem 15 og 35 år. Det åbner nogle helt nye muligheder, synes vi, fordi vi tidligere har været vant til at skulle skrive til en meget stor forsamling. Når vi laver noget for DR eller TV 2, så skal vi helst ramme 800.000 til 1.000.000 seere, og gerne mere, og så er man nødt til at lave noget, der er meget bredt. Her har vi fået mulighed for at lave noget, som er relativt smalt, og det er en spændende udfordring for os både kreativt og som producent,” siger Peter Bose.

Er de internationale streamingtjenester en trussel mod dansk kultur og dansk indhold?

”Jeg tror et eller andet sted, at der er meget frygt, når der kommer store internationale spillere ind på markedet. Jeg tror måske, at vi skal pakke frygten lidt ned og tage udfordringen op og levere noget godt indhold til dem, som selvfølgelig er med til at udbrede dansk kultur.”

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu