Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Af Lina Gandløse Hansen, Director, Innovation Centre Denmark, München

Begrebet Industri 4.0 blev oprindeligt lanceret i Tyskland for beskrive, hvordan produktion kan forandres og optimeres ved systematisk at opsamle data og koordinere alle led i værdikæden, lige fra produktion, til logistik og forretningsudvikling. Det er en omstilling, der på mange måder er drevet frem af ’Internet of Things’, smart produktion og nye muligheder inden for robotteknologi.

Når World Economic Forum udnævner Tyskland til verdens bedste indenfor innovation, er det både fordi Tyskland allerede har formået at skabe en høj grad af omstilling i industrien, og fordi den digitale omstilling ser ud til at accelerere kraftigt fremover.

En rundspørge fra Tata Consultancy Service og Bitkom Research viser, at mere end halvdelen af de tyske virksomheder i dag investerer imellem 5 og 10% af deres omsætning i digitale teknologier.
Man forventer i den tyske industri, at udvikling i retning Industri 4.0 vil udgøre 50% af deres samlede investeringer frem imod 2019.

Konkret vurderes det, at frem imod 2020, vil de tyske industrivirksomheder investere omkring 40 milliarder euro – 300 milliarder kroner - implementering og drift af Industri 4.0 teknologier – hvert år.

Digital omstilling af industrien har høj politisk prioritet

Industri 4.0 har de sidste 5 år været et politisk højt prioriteret indsatsområde. Blandt andet har Ministeriet for Uddannelse og Forskning og Ministeriet for Økonomi og Energi lanceret platformen Industri 4.0, som har til formål at nedbryde barrierer imellem industrier, føre forskning ind i virkeligheden, og nytænke arbejde og uddannelse.

Som en del af den nationale indsats for Industri 4.0 har man samlet 200 konkrete Industri 4.0 virksomhedscases. Blandt dem finder man naturligvis de store industri virksomheder som Siemens, der i byen Amberg i Bayern har etableret en digitaliseret produktion, hvor 75 % af produktionen nu er håndteret af maskiner og robotter.  

Virksomheden Bosch har fuldt integreret positionering ved hjælp af RFID teknologi i deres værdikæde, der er koblet på et samlet produktionssoftware. Det betyder øget produktivitet og fleksibilitet i produktionen, så Bosch på en fabrik med 9 forskellige produktionsspor kan fremstille op til 200 forskellige komponenter.

Men også mindre virksomheder har lagt om til en konsekvent brug af digitalisering. Maskinfabrikken Reinhausen i Regensburg producerer transformere, og ved at dokumentere og planlægge produktionsprocesser i et samlet software system ham man optimeret udnyttelsesgraden af både maskiner samt medarbejdere. Det har konkret resulteret i 20% omkostningsbesparelse, ligesom det har sikret transparens og mindsket risikoen for fejl i produktionsprocessen.
 
Politisk er der også opmærksomhed på at få universiteter, klynger og videnmiljøer til at gå sammen i viden-netværk, og via forskellige dynamiske tech-transfer processer vil man sikre, at teknologi og viden kommer i spil på markedet så hurtigt som muligt.

I den opdaterede tyske Innovationsstrategi ’High-Tech Strategi 2025’ lægges op til flere innovationstiltag, der skal sikre øget samarbejde på tværs af universiteter og erhvervsliv inden for bl.a. Industri 4.0. Eksempelvis satses der aktuelt stort på kunstig intelligens. Sidste år blev et nationalt samarbejdsforum ”Plattform Lernende System” etableret, og en national AI-strategi forventes præsenteret i slutningen af november.
 
Tyske investeringer betyder muligheder for danske virksomheder

De tyske investeringer i effektivisering og automatisering giver også gode muligheder for danske virksomheder, særligt hvad angår digitale løsninger.
De store tyske virksomheder har gavn af danske virksomheders agilitet. Minimering af downtime ved hjælp af nye teknologier er en dansk styrke, og i et ingeniør-land som Tyskland, der er kendetegnet ved masseproduktion, er dette værdifuldt.

Men ligesom til VM i fodbold er der også udfordringer i sigte for de tilsyneladende uovervindelige tyskere. Det gælder særligt ift. manglende adgang til digital infrastruktur, hvor dårlige netforbindelser er en stigende udfordring for den tyske industri.

Derfor havde vi på Innovations centre Denmark i München for et par uger siden en gruppe på 10 danske start-ups i Sydtyskland i regi af vores ”ScaleIt Program GoB2B”. Her var bl.a. fokus på adgang til tysk industri for danske start-ups.
En af de danske startups, virksomheden MiWire, kan en specialudviklet og patenteret antenne bringe internet til de steder i Tyskland, hvor dækningen stadig ikke er god. Herved løser de et grundlæggende problem på vejen til det digitale samfund; nemlig infrastrukturen.

På Innovationscentret ser vi mange andre spændende muligheder i Tyskland for dansk eksport indenfor Industri 4.0. Det gælder især for virksomheder der har løsninger til hurtigere og bedre automatisering, nye typer af produktudvikling, serviceinnovation, design samt ikke mindst nye forretningsmodeller på baggrund af smartere anvendelse af big data, digitalisering, crowd sourcing og integration af teknologi, data og kunder.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu