Kilde: VCA/PEREP_Analytics [/graph]
Det viser en særkørsel, som venturebranchens europæiske brancheorganisation, EVCA, har foretaget for Mandag Morgen. Se figur 1.
Og der er flere penge på vej, lyder det fra venturemiljøet.
”Danske virksomheder og deres ledelser er blevet dygtigere. Deres forretningsmodeller har globalt potentiale. Samtidig er de danske venturefondes netværk mere globalt. Det hele bringer de udenlandske investorer tættere på. Vi kommer til at se meget mere kapital udefra i vores vækstselskaber,” siger Christian Motzfeldt, administrerende direktør i Vækstfonden.
Tallene fra EVCA viser også, at de udenlandske venturefonde typisk bidrager med større enkeltinvesteringer i færre virksomheder.
For gode til Danmark
Den udenlandske kapital er afgørende, når de danske vækstselskaber skal tage det store spring ud i verden og skalere forretningen globalt.
”De har adgang til flere penge, så vi kan accelerere hurtigere. De har viden om og adgang til det globale marked. Og så er de vant til at tænke større,” siger Peter Mühlmann, stifter og adm. direktør i Trustpilot – en platform, hvor brugere kan dele anmeldelser af virksomheder og brands på nettet. Trustpilot hentede i januar 137 millioner kr. fra et konsortium af investorer, blandt andre den engelsk-amerikanske venturefond DFJ, der tidligere har investeret i Twitter, Tumblr og Skype.
”Det er ligesom med professionelle fodboldspillere: Man kan kun komme til et vist niveau i Danmark. Det kræver større og stærkere udenlandske fonde, når de skal føres videre til næste niveau,” siger Jannick Nytoft, der er formand for de danske venturefondes brancheforening, DVCA.
Lige nu er det især inden for it, apps og tjenester på sociale medier, at danske vækstvirksomheder har de udenlandske investorers bevågenhed. Trustpilot, Endomondo (træning) og Vivino (vin) er blot nogle af de seneste eksempler på apps udviklet af danske virksomheder, der har hentet store udenlandske pengeposer til vækst.
Også inden for biotek og life science står Danmark stærkt. Succesfulde virksomheder avler mere succes. Og en række selskaber er på nippet til den store exit – ventureselskabernes ord for salg af en virksomhed, der gennem en årrække er blevet udviklet i venturemiljøet.
Men lige nu er det it-iværksætterne, der henter flest venturepenge. Konkurrencen er hård, og for en ventureinvestor er en virksomhed kun værd at gå ind i, hvis den hurtigt kan blive markedsleder. For inden for it er der sjældent mange penge i at være næstbedst og næststørst. Derfor er investorerne på udkig efter de upolerede diamanter, der med en massiv kapitalindsprøjtning har potentiale til at stikke af fra konkurrenterne. Modsat biotekselskaberne kan it-virksomhederne relativt hurtigt skalere en god ide op.
Venturekapital er et blåt stempel
For de danske vækstiværksættere bidrager de udenlandske venturefonde med vigtig viden om de markeder, virksomheden skal ud på.
”Det er en blåstempling, at det lykkedes os at rejse penge fra en af verdens top-ti-fonde. Det giver adgang til et stort amerikansk netværk, og det gør det nemmere at rekruttere. Samtidig virker det afskrækkende på andre fonde, der kunne overveje at investere i konkurrenter,” siger Peter Mühlmann fra Trustpilot.
”DFJ har en utrolig stor viden om, hvad der skal til for at lykkes i USA, og hvilke problemstillinger en virksomhed i vores udviklingskurve typisk møder. De har enten selv erfaring med at løse problemerne eller kan henvise os til folk, der har. Det betyder, at vi bruger mindre tid på at genopfinde den dybe tallerken,” siger Peter Mühlmann.
"Vi er den første europæiske virksomhed siden Skype, som DFJ har fundet god nok til at investere i. Det tager jeg som en kæmpe kompliment. Vi har brug for penge til at vokse os større," fortsætter han.
Siden selskabet startede i 2007, har Trustpilot rejst omkring en halv milliard kr. til at udvikle forretningen. Først fra en dansk business angel, senere fra den danske venturefond SEED Capital, den nordiske kapitalfond Northzone med base i København og schweiziske Index Ventures.
Dette vækstforløb er helt eksemplarisk. Danske ventureselskaber er nødvendige trædesten på vejen til de store udenlandske penge, for det er dem, der har kontakterne til de udenlandske investorer. Samtidig er de med til at blåstemple og professionalisere virksomhederne, så de er godt rustede, når forretningsideen skal pitches til de store udenlandske fonde.
"Som nystartet dansk virksomhed er det meget vanskeligt – hvis ikke umuligt – at rejse første runde kapital fra de udenlandske fonde, medmindre man vælger at flytte permanent til det land, hvor fonden har hjemme," lyder erfaringen fra Peter Mühlmann.
Venturepengene i Trustpilot er bl.a. blevet brugt til at etablere kontorer i London og New York. Med den nye kapitalindsprøjtning er der midler til det helt store globale gennembrud for det danske selskab, der i dag har 160 ansatte og opererer i mere end 24 lande.
Potentialet er større endnu
I DVCA glæder Jannick Nytoft sig over, at de udenlandske ventureinvestorer fortsat har et godt øje til de danske vækstvirksomheder, og at Danmark er blandt de bedste i Europa til at tiltrække venturekapital fra udlandet. Se også figur 2.
[graph title="Udenlandske investorer lune på danske iværksættere" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />