Fra lille ugebrev til international innovationstank

Siden lanceringen som ugebrev i november 1989 har Mandag Morgen taget store udviklingsspring og bl.a. udviklet projekter, der når ud til lande verden over.

20 maskinskrevne sider med en hæfteklamme i venstre hjørne. Det blev den 6. november 1989 starten på Mandag Morgen. En af Ugebrevets analyser illustrerede, at Ugebrevet havde valgt at komme til verden i en højaktuelt yderst anspændt situation. Artiklen varslede et sammenbrud for det sovjetiske imperium og forudså, at 1989 ville blive et af de mest begivenhedsrige år i verdenshistorien. Tre dage senere brød Berlinmuren sammen og startede en udvikling, der senere førte til styrets dramatiske fald.

Siden har det været Ugebrevets primære mission at sætte nyhederne i et større perspektiv – at fortolke nyhedernes fællesnævner og sikre, at kunderne kan nøjes med at læse mindre og alligevel forstå mere. Den ide har udviklet sig stærkt de efterfølgende 25 år og ført til udgivelse af omkring 7.500 analyser og rapporter samt flere hundrede konferencer og workshops med deltagelse af tusinder af samfundets nøglepersoner. Og en lille håndfuld medarbejdere er vokset til en stab på over 60.

Ugebrevet har samtidig været afsæt for lancering af en lang række andre aktiviteter og betydet, at Mandag Morgen er vokset fra at udgive et ugebrev til i dag at være en international innovationstank. Den transformation beskriver en vigtig satsning og milepæl i Mandag Morgens historie. For det første vender Mandag Morgen i stigende grad blikket mod udenlandske markeder, bl.a. med lanceringen af organisationen Sustainia, der rækker ud til lande verden over. For det andet har Mandag Morgen taget springet fra tænketank til innovationstank, som langt mere præcist sammenfatter vores mission. Innovationstanken omsætter tanker til virkelighed. Der tænkes ufatteligt mange tanker og ideer i internationale videnscentre, men der handles for lidt.

Mandag Morgen ser det som sin fornemste opgave at sikre den kortest mulige afstand fra en udfordring til en mulighed. Det sker bl.a. igennem etablering af netværk eller innovationsplatforme, der bygger på en enkel proces: at identificere udfordringen, at samle de kompetencer, som bedst kan løse opgaven. At udvikle nye løsninger og kommunikere dem i et sprog og en form, der skaber bred interesse. De fleste udfordringer har det tilfælles, at de er meget komplekse og derfor kun kan løses på tværs af en række faglige siloer. 

Innovationsplatforme bryder siloer ned

Med afsæt i de dagsordener og udfordringer, som Ugebrevet har identificeret, har Mandag Morgen igennem de sidste par årtier etableret en lang række af innovationsplatforme, og de arbejder i stigende grad med at udvikle og formidle konkrete løsninger. Udover Sustainia, der identificerer og kommunikerer løsninger på klimaudfordringerne fra omkring 80 lande, kan bl.a. nævnes “Global Opportunity Report”, der i alliance med den norske koncern DNV-GL analyserer, hvordan fem af klodens største risici kan forvandles til 15 nye markedsmuligheder.

Herhjemme drejer det sig bl.a. om “Patienternes nye rejse”, et projekt etableret i samarbejde med TrygFonden, Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Danske Regioner med det formål at udvikle en ny patientkultur. Endvidere Velfærdens Innovationsdag, Danmarks Eksportkanon m.fl., der ligger i forlængelse af initiativer som f.eks. Kompetencerådet, Innovationsrådet, Den alternative Velfærdskommission og Den danske Ledelseskanon. På de følgende sider beskrives kort eksempler på de dagsordener, som Mandag Morgen har engageret sig i siden 1993.

Det er netop ud fra behovet for at formidle konkrete ideer og løsninger, at Ugebrevet nu opretter Velstandsgruppen og etablerer sig som en åben, innovativ vidensbase. Det vil sige, at vi ønsker at være katalysator for en debat og en dialog om, hvordan Danmark kan omstille sig til nye globale vilkår. Velstandsgruppen skal bl.a. sikre, at Ugebrevet på alle vigtige punkter repræsenterer den optimale opdaterede indsigt – og dermed er et uvurderligt redskab for de nøglepersoner, der har mest behov for at være velinformerede, men har mindst tid til at blive det .

[graph title="" caption=" " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/76a5f-historie_ok.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/fe61c-historie_ok.png" text=""] [/graph]

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu