Fra lille ugebrev til international innovationstank

Siden lanceringen som ugebrev i november 1989 har Mandag Morgen taget store udviklingsspring og bl.a. udviklet projekter, der når ud til lande verden over.

20 maskinskrevne sider med en hæfteklamme i venstre hjørne. Det blev den 6. november 1989 starten på Mandag Morgen. En af Ugebrevets analyser illustrerede, at Ugebrevet havde valgt at komme til verden i en højaktuelt yderst anspændt situation. Artiklen varslede et sammenbrud for det sovjetiske imperium og forudså, at 1989 ville blive et af de mest begivenhedsrige år i verdenshistorien. Tre dage senere brød Berlinmuren sammen og startede en udvikling, der senere førte til styrets dramatiske fald.

Siden har det været Ugebrevets primære mission at sætte nyhederne i et større perspektiv – at fortolke nyhedernes fællesnævner og sikre, at kunderne kan nøjes med at læse mindre og alligevel forstå mere. Den ide har udviklet sig stærkt de efterfølgende 25 år og ført til udgivelse af omkring 7.500 analyser og rapporter samt flere hundrede konferencer og workshops med deltagelse af tusinder af samfundets nøglepersoner. Og en lille håndfuld medarbejdere er vokset til en stab på over 60.

Ugebrevet har samtidig været afsæt for lancering af en lang række andre aktiviteter og betydet, at Mandag Morgen er vokset fra at udgive et ugebrev til i dag at være en international innovationstank. Den transformation beskriver en vigtig satsning og milepæl i Mandag Morgens historie. For det første vender Mandag Morgen i stigende grad blikket mod udenlandske markeder, bl.a. med lanceringen af organisationen Sustainia, der rækker ud til lande verden over. For det andet har Mandag Morgen taget springet fra tænketank til innovationstank, som langt mere præcist sammenfatter vores mission. Innovationstanken omsætter tanker til virkelighed. Der tænkes ufatteligt mange tanker og ideer i internationale videnscentre, men der handles for lidt.

Login