Uklarhed om brug af ansigtsgenkendelse :: Danmark som iværksætterland

Og i Kina går de radikalt til værks mod toiletpapirtyve.

Ansigtsgenkendelse breder sig hastigt rundt om i verden. Kineserne bruger det i stor stil, både til overvågning og i butikker til at effektivisere markedsføringen. Men hvad med i Danmark?

Det er meget svært sige, for dem, der eventuelt bruger det, har ikke lyst til at fortælle om det. Politiet og efterretningstjenesterne vil ikke kommentere. Vi har forsøgt at stykke så meget konkret sammen som muligt om de danske myndigheders brug af teknologien.
 
En noget anderledes vinkel på det samme emne får man i ugens video, der fortæller om toiletter i Kina, der er udrustet med ansigtsgenkendelse for at forhindre de besøgende i at stjæle toiletpapiret. Om ikke andet illustrerer historien, hvor forskelligt man forholder sig til overvågningsteknologi i Danmark og i Kina.
 
Dagens klumme er fra Lars Thinggaard, direktør for Milestone Systems – der i øvrigt er et af verdens førende virksomheder indenfor software til videoovervågning. Lars Thinggaard skriver om iværksætteri, og den indstilling det kræver. Der er mange, der skriver om iværksætteri, og der er meget varm luft om det – Thinggaards artikel er dejligt konkret og inspirerende. Man mærker, at han har prøvet det selv.
 
MM Next kommer denne gang fredag i stedet for torsdag. Vores samarbejdspartner Altinget: digital havde historien om den nye enhed til bekæmpelse af cybercrime i sundhedssektoren – og nyheden fik lige lov at komme forrest i køen.
 
God fornøjelse med læsningen!

Forrige artikel Ansigtsgenkendelse ændrer privatlivet :: Opgøret med de digitale demokrati-vandaler Ansigtsgenkendelse ændrer privatlivet :: Opgøret med de digitale demokrati-vandaler Næste artikel Hvordan kan vi styre techgiganterne? Hvordan kan vi styre techgiganterne?
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.