Undgå at falde i dinosaurfælderne

I sidste måned fik protester fra vrede taxachauffører i Tyskland landet til at bandlyse den fremadstormende taxadeletjeneste Uber. Forbuddet er siden blevet ophævet, men eksemplet er blot det seneste på, hvordan etablerede brancher og gamle markedsledere bekæmper nye konkurrenter frem for at innovere sig ud af problemerne.

Herhjemme har Uber etableret sig, dog endnu uden meldinger om konkret aktivitet. En række repræsentanter for den gamle del af transportbranchen har protesteret højlydt over den nye spillers uregulerede forretningsmodel. Og det er bare én af de typiske fælder, eksisterende virksomheder gang på gang falder i, når nye udfordrere kommer på banen.

Magasinet Fortunes liste over de 1.000 største virksomheder fra 1900 og frem til i dag viser, at kun én af virksomhederne på listen for hundrede år siden også i dag befinder sig i samme branche. Den virksomhed er Ford. 15 andre virksomheder på listen er stadig i live, men med helt andre aktiviteter. Resten eksisterer ikke længere.

Ifølge Cyril Bouquet, professor i strategi på IMD i Schweiz, er de døde virksomheder alle gået i de samme fælder, som taxabranchen nu også er gået i.

IMD-professorens guide til virksomheder og brancher, der står over for radikalt nye markedsvilkår på grund af innovative konkurrenter som Uber, lyder:

Undgå at lade dig begrænse af eksisterende systemer. Verden forandrer sig hastigt med nye teknologiske muligheder og med dem nye forventninger fra kunderne. Selvom etablerede aktører som taxabranchen foretrækker mere stabile forretningsomgivelser, så er det den visse død at forsvare sig med nuværende regulering og utidssvarende systemer. Når taxabranchen klager over, at Uber ikke benytter taxametre og derfor ikke kan opkræve per kørt kilometer, er det udtryk for en gammeldags tænkning.

Lad dig ikke handlingslamme af fornægtelse. Stifteren af Uber, Travis Kalanick, fik idéen til den nye taxatjeneste, da han forgæves forsøgte at få fat i en taxa i Paris. Et indlysende afsæt for en ny løsning til at dække et behov, han ikke er alene om. Alligevel fik den nye tjeneste den etablerede branche til at protestere i en grad, der har ført til, at myndigheder i Tyskland og Frankrig har forsøgt at forbyde tjenesten. Men det er et forsøg på at fastholde gårsdagens måde at få succes på uden erkendelse af, at fremtiden ser anderledes ud. I kølvandet på taxachaufførers protester i London i sommer over den nye tjeneste fik Uber 850 pct. flere registrerede brugere af tjenesten.

Innover dig videre. I stedet for at de etablerede taxaselskaber afprøver nye måder at løse kundernes behov for transport på, fokuserer branchen på at udvikle strategier, der fastholder business as usual. Imens fornyer Uber sig hele tiden. Eksempelvis har tjenesten annonceret, at man fremover vil kunne booke helikopterture. Stadig i Uber-stil, hvor man deler transportmidlet.

Mens den etablerede taxabranche arbejder med nye elektroniske betalingssystemer, har investorerne for alvor fået øje på innovationskraften i Uber. Efter den seneste kapitalindsprøjtning har Uber her fem år efter etableringen en anslået værdi af 17 milliarder dollar.

Kilde: IMD Business School, professor Cyril Bouquet

Forrige artikel Sæt magien på formel, og opnå vækst i familievirksomheden Næste artikel Crowdsourcing af sociale problemer går uden om Danmark