Unge er intenst forbundne - og mere ensomme

Der er stigende opmærksomhed på, at det kan have uheldige konsekvenser, når unge bruger mobile medier, både for deres læring og for deres sociale liv. 

Peter Hesseldahl

På den ene side skal unge lære at bruge de digitale medier og udnytte de teknologiske muligheder, som vil præge deres liv fremover.

Computere og smartphones giver øjeblikkelig adgang til at slå informationer op, de kan bruges til at tage noter på en struktureret måde, de kan organisere samarbejde og koordinere projekter, og video og multimedier kan være fremragende værktøjer til at illustrere, fremlægge og forklare.

På den anden side bruges det digitale udstyr langt fra altid så målrettet og produktivt - hvilket kan bekræftes af enhver, der har stået bagerst i et klasselokale og fulgt, hvordan mange studerende snarere er opslugt af Facebook, websurfing eller shopping.

Undersøgelser viser, at man lærer bedre ved at tage noter i hånden end på en computer. Processen med at sammenfatte ordene for at kunne nå at følge med aktiverer hjernen i højere grad, end når man bruger et tastatur og snarere kan lave en direkte afskrift af det, der bliver sagt.

Ikke alene er studerende tilbøjelige til at blive distraheret af at have en laptop tændt under forelæsninger, det medfører også, at de, der sidder i nærheden, bliver distraheret

En WHO-rapport om børns fysiske aktivitet fra 2016 viste, at i Europa er danske 11-årige de mest stillesiddende - kun italienske børn rører sig mindre. I Danmark får kun hver tiende 11-årige pige og knap hver femte dreng rørt sig de anbefalede 60 minutter om dagen. 

En europæisk rapport med deltagelse fra Statens Institut for Folkesundhed fra 2016 viste, at danske børn også er blandt dem, der bruger mest tid på computere og tv.

68 procent af de 15-årige piger og 71 procent de 15-årige drenge ser mere end to timers fjernsyn dagligt. 

68 procent af alle 11-årige danske drenge spiller computer mere end to timer dagligt. Blandt de 13-årige drenge er det 73 procent. Det er de højeste tal i Europa. 

En del danske folkeskoler har indført forbud mod mobiltelefoner. Eleverne skal enten undlade at tage telefonen med, eller de skal aflevere den, når de kommer i skole, og så forbliver telefonerne låst inde i løbet af skoledagen.

I en nylig bog, ’iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy’, beskriver den amerikanske professor i psykologi, Jean Twenge, en række store undersøgelser af børns aktiviteter, sociale liv og velbefindende.  

Der er sket en markant ændring siden 2012, hvor smartphones og sociale medier begyndte at slå igennem. Sammenlignet med tidligere er de unge mindre fysisk aktive, de bruger mindre tid på at gå i byen og være fysisk sammen med venner, de drikker mindre, og de debuterer senere seksuelt. Twenge konkluderer, at dagens amerikanske 18-årige opfører sig som de 15-årige gjorde for ti år siden.

De unge er også mindre glade og tilfredse. Jo mere tid, de unge bruger på de sociale medier, des mindre glade siger de, at de er. Selvmordsraterne blandt unge i USA er samtidig steget markant siden 2007. Selvmord er nu 31 pct. hyppigere blandt drenge på 15-19 år, og selvmordsraten er mere end fordoblet for piger.

Interessant nok er det populært blandt dem, der har råd til det, i Silicon Valley, at sende deres børn til specialskoler, der har en meget restriktiv politik omkring brugen af mobiler og computere i skoletiden. Waldorf School of the Peninsula, der bygger på Rudolf Steiners pædagogiske principper, er særdeles populær blandt forældre med gode stillinger i tech-industrien.

Steve Jobs, Apples stifter, var selv meget opmærksom på, at hans børn ikke måtte bruge for lang tid på computerne, og i Jobs’ hjem var det bandlyst at bruge mobiler ved måltiderne.

LÆS OGSÅ: Menneskelig kontakt er afgørende i den digitale tidsalders skole


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu