Vækst handler om de rigtige mennesker

”Der er brug for at nytænke iværksætterindsatsen og få folk ind i systemet, der rent faktisk ved noget om iværksætteri.” Sådan siger Lars Fløe Nielsen, medstifter af og Senior VP Technical Marketing i succesvirksomheden Sitecore, der i sidste måned blev solgt til kapitalfonden EQT for et større milliardbeløb. Mandag Morgen har sat Lars Fløe Nielsen i stævne sammen med nyslået ”Entrepreneur of the year” Michael Mortensen og partner i EQT Morten Hummelmose til et eksklusivt tredobbelt interview om vækst. ”Vækst handler om mennesker,” siger de tre vækstfrontløbere samstemmende og anbefaler, at politikerne satser på at skabe en kultur, hvor ambition, risikovillighed og stædighed betaler sig.
Bjarke Wiegand

På mange måder ser verden vidt forskellig ud fra en dansk byggeplads, et rutefly mellem globale it-hubs og de bonede gulve i en kontorbygning på Strandvejen i Hellerup. Men når det kommer til essensen af det at skabe vækst, er serieiværksætteren Michael Mortensen, teknologiinnovatøren Lars Fløe Nielsen og investoren Morten Hummelmose helt på linje. Som Morten Hummelmose udtrykker det fra sit kontor i Hellerup, hvorfra han leder den skandinaviske investeringsfond EQT’s danske aktiviteter:

Vækstens danske rockstjerner

Tre personer, der i de senere år har gjort sig særligt bemærkede på den danske vækstscene:

Morten Hummelmose, partner, EQT Partners. Cand.polit., Master in Finance og leder af den skandinaviske investeringsfond EQT’s danske aktiviteter. EQT screener systematisk vækstlaget i europæisk industri og investerer i og udvikler virksomheder med særligt vækstpotentiale. 10-15 pct. af fondens midler investeres i Danmark. I investeringsporteføljen optræder bl.a. danske vækstsucceser som rengøringskoncernen ISS, detailkæden Tiger og typehusproducenten Huscompagniet. Senest har EQT investeret i softwarevirksomheden Sitecore, som i dag har en markedsværdi på 7,5 mia. kr. og er en af de stærkest lysende stjerner på det globale marked for content management.

Lars Fløe Nielsen, Senior VP Technical Marketing, Sitecore. Datalog og medstifter af softwarevirksomheden Sitecore, der udvikler content management-systemer. Lars Fløe Nielsen er en af fem studiekammerater, der i 2001 stiftede, hvad der siden er blevet en syvdobbelt Gazelle-virksomhed. Vækstraterne ligger på omkring 30 pct. om året, og i 2015 nåede Sitecore en omsætning på 1 mia. kr. Virksomheden, der i sidste måned blev solgt til EQT for et ukendt milliardbeløb, blev af revisionsfirmaet Ernst & Young kåret til Entrepreneur of the Year i 2014 og beskæftiger i dag ca. 850 medarbejdere på sine mere end 20 internationale kontorer.

Michael Mortensen, grundlægger og CEO, CASA. Uddannet tømrer og en vaskeægte serieiværksætter. Michael Mortensen stiftede som 14-årig sit første selskab med hjælp fra en advokat, da han ikke selv var myndig. Siden har han været involveret i udviklingen af to milliardselskaber. Først familieforetagendet FM-Søkjær, som han i 2006 solgte til kapitalfonden Axcel for et stort millionbeløb. Firmaet har siden skiftet navn til Huscompagniet og blev sidste år solgt for 2 mia. kr. til EQT. Siden har Michael Mortensen stiftet entreprenørvirksomheden CASA, der i dag omsætter for over 1 mia. kr., og som netop er blevet solgt til kapitalfonden Catacap. Michael Mortensen har netop stiftet endnu et byggefirma og skal i næste måned repræsentere Danmark i vækstkonkurrencen World Entrepreneur of the Year i Monaco.

”Det helt afgørende for at vækste en virksomhed er teamet omkring den – både bestyrelse og ledelse. I den sammenhæng er det selvfølgelig vigtigt at sikre og fortsætte den kultur og det DNA, som i første omgang har gjort, at virksomheden har et vækstpotentiale,” siger han.

To danske virksomheder, der i øjeblikket i den grad samler et team, der kan få dem til at lyse op på den danske væksthimmel, er softwarevirksomheden Sitecore og entreprenør- og ejendomsudviklingsvirksomheden CASA.

Som en af Danmarks mest succesrige virksomheder i sin branche skal sidstnævnte om en måned til Monaco og forsvare de danske farver i den globale revisionskoncern Ernst & Youngs vækstkonkurrence World Entrepreneur of the Year. Førstnævnte repræsenterede Danmark ved konkurrencen sidste år og er netop blevet solgt til … tja, EQT i en handel, som værdisætter selskabet til omkring 7,5 milliarder kr. og dermed gør Sitecore til den største danske softwaresucces, siden Navision blev solgt til Microsoft i 2002 for 1,6 milliarder dollar.

Mandag Morgen har sat Morten Hummelmose og stifterne af de to virksomheder i stævne til en snak om, hvordan man skaber højvækstvirksomheder i Danmark. En bedrift, som regeringen har gjort til en hjørnesten i sin fremadrettede vækstsatsning. Som erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen sagde til Mandag Morgen i sidste uge: ”Den største udfordring, men også den største mulighed [for dansk økonomi, red.], er, at der er et stort uforløst vækstpotentiale blandt Danmarks mellemstore virksomheder.”

Det potentiale er Sitecore og CASA i fuld færd med at indfri. Og deres råd til, hvordan erhvervsministeren kan hjælpe flere til at gøre det samme, lyder i kort form: Sats på mennesker og vækstkultur, og ryd ud i virkningsløse støtteordninger.

”Det er mennesker og kultur, der skaber vækst. Der er brug for at nytænke iværksætterindsatsen og få folk ind i systemet, der rent faktisk ved noget om iværksætteri,” siger Lars Fløe Nielsen, medstifter og Senior VP Technical Marketing i Sitecore.

”Støttejunglen er uoverskuelig og bureaukratisk. Man burde se på, hvilke støtteordninger der virker, og hvilke der ikke gør, og så lue kraftigt ud i systemet,” siger CASA-stifter og CEO Michael Mortensen.

Vækstens mangfoldighed

Det interessante ved de to danske højvækstvirksomheder er, at de, ud over at stifterne har en fælles holdning til vækstens grundessens, er vidt forskellige.

Sitecore er historien om fem it-nørder, alle dataloger, der med en fascination af teknologi udviklede en smart løsning til styring og opdatering af indhold på nettet, hvilket gør dem i stand til at konkurrere med de helt store spillere på markedet som IBM, Microsoft og Oracle inden for såkaldte Content Management-systemer (CMS).

Virksomhedens strategi har fra starten været at blive en global spiller. Allerede tre år efter stiftelsen i 2001 etablerede man derfor et kontor i USA. I dag udvikler og sælger Sitecore sine produkter fra mere end 20 internationale kontorer og beskæftiger ca. 850 medarbejdere, hvoraf cirka 160 sidder i Danmark.

”Vi har fortsat hovedkontor og det meste af topledelsen siddende i Danmark, men vi etablerer os i øvrigt der, hvor det bedst kan betale sig, og hvor vi kan få de bedste medarbejdere,” siger Lars Fløe Nielsen, der ofte befinder sig i et rutefly mellem virksomhedens mange afdelinger.

I den sammenhæng er CASA, der udvikler og bygger boliger, erhvervsejendomme og offentlige byggerier, nærmest Sitecores diametrale modsætning.

Virksomheden er rundet af den midtjyske muld omkring Horsens og henter alene sin omsætning på det skandinaviske nærmarked og altovervejende i Danmark. Produktet er sammenlignet med Sitecores lavteknologisk, og stifteren, Michael Mortensen, er faglært og ikke akademisk uddannet som Sitecore-stifterne. Han har heller ingen vilde ambitioner om international udbredelse.

”Det rækker mine evner ikke til,” erkender han.

Alligevel har Michael Mortensen formået at skabe en virksomhed, der på dansk grund omsætter for lige så meget, som Sitecore gør globalt. Sidste år nåede omsætningen op over 1 milliard kroner, og det med blot 100 medarbejdere, hvilket er under en ottendedel af de medarbejdere, der er på lønningslisten i Sitecore.

Et spørgsmål om risiko og stædighed

Sitecore og CASA er således to forskellige men forbilledlige eksempler på det, som Danmark skal leve af i fremtiden. Og EQT Partners er et vidnesbyrd om, at den danske muld har endnu flere spirende højvækstvirksomheder at byde på. Det gælder bare om at finde dem og sammensætte de rigtige team, der kan indfri deres vækstpotentiale.

”Vi investerer i de lande og virksomheder, hvor vi ser de mest attraktive muligheder,” siger Morten Hummelmose.

Spørgsmålet er så blot, hvordan danske iværksættere kan blive ved med at udvikle virksomheder, der ikke alene er interessante investeringsobjekter, men som også kan omsætte deres succes til gavn for dansk økonomi og arbejdsmarked.

”Det er et spørgsmål om at etablere en kultur, hvor ambition, risikovillighed og stædighed betaler sig,” mener Lars Fløe Nielsen.

Netop den historie mener han mangler at blive fortalt:

”Ofte hører man kun om succesen, men ikke om alle de risikofyldte år. De færreste er klar over, hvor meget hårdt arbejde der ligger i det. I vores tilfælde tog det 15 år at lave en virksomhed, som for alvor slog igennem internationalt. Vi har finansieret hele opstarten selv og har mange gange i forløbet været hjemme og sige til vores koner, at vi ikke får løn i tre måneder. Stædighed og risikovillighed er uundværlige kompetencer, hvis man vil drive det til noget,” konstaterer Lars Fløe Nielsen.

En anden vigtig lære, som f.eks. kan udledes af CASA og Michael Mortensens vækstforløb, er, at økonomisk vækst ikke er en enkeltmandspræstation. Det er teamwork.

”Hvis ikke vi har ansat de bedste på markedet, kan vi jo ikke konkurrere,” konstaterer han.

Tre skarpe til vækstens frontløbere

Hvad er drivkraften for dig og din virksomheds vækst?

Morten Hummelmose:

”Hele vores baggrund er vækst. EQT’s udgangspunkt har i mere end 20 år været, at vi har købt virksomheder med henblik på at få dem til at vokse i de 3-7 år, vi i gennemsnit er ejere. Vi lever af at skanne det europæiske vækstlag for virksomheder, der har en bevist markedsposition, og hvor vi kan se, at vi kan hjælpe dem med at nå deres fulde potentiale. Vi er en global fond, der investerer i de virksomheder, hvor vi ser de mest attraktive muligheder. Om de ligger i Danmark eller i udlandet, er i den forstand ikke så vigtigt.”

Lars Fløe Nielsen:

”Vi vil gerne vinde. Det er interessen for teknologi, passionen og det at vinde, der er vores drivkraft. Vores vigtigste værdier er, at det skal være cool and fun for både ansatte og kunder. Og vi fokuserer meget på at sikre en stærk kultur, så det fortsætter sådan. Vi skal sikre, at vores passion bliver overført til nye medarbejdere. Og så har det været essentielt for virksomhedens vækst, at vi ville være internationale fra day one. At vi så også tjener en masse penge, er et biprodukt. Det er ikke det, der driver os. Gør man det til en kommerciel snak om, at du kan tjene en masse penge, kommer det hele til at gå ud på at lave en exitstrategi. Vi vil gerne forandre markederne.”

Michael Mortensen:

”Jeg har tænkt stort fra starten. Mit mål er, at mine virksomheder skal vokse kraftigt. Og jeg har fra starten lavet en plan for, hvad jeg drømmer om, så medarbejderne er med på, hvor vi skal hen. Hvis man vil vokse, bliver man nødt til at sætte klare mål for, hvad det er, virksomheden skal nå. En driver for vækst er også at have risikovillighed til at ansætte og ikke tro, at man kan løse det hele selv. Det er medarbejderne, der er vores vigtigste ressource. Hvis ikke vi har ansat de bedste på markedet, kan vi jo ikke konkurrere med de andre på markedet. Jeg har derfor fra start arbejdet på at sætte det bedste hold med de bedst mulige medarbejdere inden for indkøb, salg m.m. I dag er alle medarbejdere i CASA i praksis bedre uddannet end mig. Det er lige før, at det er et krav. Vi har jurister, økonomer og ingeniører ansat. Vækst er også en motivationsfaktor for medarbejderne og for at tiltrække nye, dygtige medarbejdere, der kan se, at der hele tiden skabes nye spændende jobmuligheder.”

Hvad betyder danske rammevilkår og vækstinitiativer for din virksomheds vækstudvikling?

Morten Hummelmose:

”De betyder ikke så meget. Vi er en global fond med et kontor i Danmark, men vi har også kontorer i mange andre lande, så vi blander os ikke så meget i debatten om danske rammevilkår. Det er klart, at rammevilkår kan blive så dårligere, så man ikke vil investere i et land. Men det har slet ikke været tilfældet for nogle af de lande, vi har investeret i, i de 20 år, vi har eksisteret.”

Lars Fløe Nielsen:

”Danske rammevilkår som skat og afgifter har aldrig betydet det store for os. Det er ikke det, der har drevet vores succes. Vi har heller ikke deltaget i offentlige vækstinitiativer. Udfordringen er, at den danske vækst- og skattepolitik er udviklet af folk, der ikke ved noget om iværksætteri. Så vi har ganske enkelt ikke kunnet bruge det til noget. Vi har startet virksomheden op for egne penge. Det har til gengæld gjort, at vi fra start har været motiveret til at drive en fornuftig forretning. Til gengæld mener jeg, at skatter og afgifter betyder noget for motivationen for at reinvestere vores kapital i Danmark og for muligheden for at tiltrække medarbejdere. Så det er bestemt ikke ligegyldigt.”

”På den mere bløde side er der en masse fordele ved at være et dansk selskab. Danmark har et godt ry i udlandet. Vi har verdens laveste niveau af korruption. Skattesystemet er meget digitaliseret og er i forhold til mange andre nationer mindre kompliceret. Det gør det nemt at drive forretning i Danmark. Vi har en kultur med fladere strukturer og hierarkier, og vi går ikke op i titler. Det betyder noget for at få en positiv og produktiv virksomhedskultur.”

Michael Mortensen:

Tja, enten kan man sætte sig og græde, eller også kan man betragte det som en mulighed. Jeg forholder mig ikke til, om skatten er for høj eller lav eller til andre rammebetingelser, så længe de er ens for alle. Det gælder om hele tiden at skrue sine forretningsmodeller sammen efter forholdene. Det, der generer mig mest, er faktisk afgiften på Storebæltsbroen. Vi har meget transport over broen, så jeg ville ikke pibe, hvis den blev fjernet. Min erfaring med vækstinitiativer er, at de er så pissebøvlede, at jeg ikke benytter mig af dem. Jeg har tidligere været med i offentligt støttede udviklingsprojekter, men stoppede hurtigt på grund af bøvl. Projekterne gik fortabt i, at der skulle underleverandører med fra særlige lande, bygges et hus i Kina eller nås andre målepunkter. Reelt virkede det, som om der var mere interesse for at forvalte nogle støttepenge end for at udvikle et nyt produkt.”

Hvad kan man fra det offentliges side gøre for, at flere danske virksomheder kommer ind i højvækstforløb?

Morten Hummelmose:

”Hvad Danmark kan gøre for at skabe flere virksomheder af dem, vi leder efter? Det er en interessant debat. Men det er svært at sige noget om. Vi investerer i de lande og virksomheder, hvor vi ser de mest attraktive muligheder. Og set fra mit kontor er mulighederne for at løfte virksomheder ind i vækstforløb faktisk ikke dårligere i Danmark i forhold til andre lande, vi har aktiviteter i. Så der må jeg melde pas.”

Lars Fløe Nielsen:

”Hvis man virkelig gerne vil gøre noget fra offentlig side, bør man kigge på den oplevelse, det er at være iværksætter i Danmark, og så bygge en ny model op omkring det. I stedet for at hente rådgivere ind fra de største virksomheder, som ofte har en helt anden dagsorden end iværksætterne, og som sjældent selv har stiftet en virksomhed, bør politikerne sætte sig ind i vækstiværksætternes behov og så bygge beskatningsmodeller og vækstinitiativer op omkring dem. Det har man bl.a. gjort i Israel med stor succes. Danmark har brug for serieiværksættere, der har gjort det godt flere gange. Kunsten er at motivere dem til at investere de penge, de tjener, i nye vækstvirksomheder, der kan udvikle sig i Danmark. Det ville også være interessant med nogle rådgivningstilbud, der kunne hjælpe vækstiværksættere med at indfri deres potentiale. Men det kræver, at der sidder nogen i systemet, som reelt ved, hvad der skal gøres, og det gør der ikke i dag. Derfor har vi aldrig fået nogen hjælp fra det offentlige. Og vi har gjort mange åndssvage ting, som vi nok ikke havde gjort, hvis vi havde vidst bedre.”

Michael Mortensen:

”Man burde se på, hvilke vækstinitiativer der virker, og hvilke der ikke gør. Og så rydde op i dem, så de bliver mindre bureaukratiske og mere overskuelige. Specielt bør man skære ned på støtteordninger. Det er ikke meningen, at en branche skal være afhængig af støtte. Ellers er jeg tilhænger af, at der arbejdes på at give os alle sammen lige – og gerne bedre – vilkår.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu