Væn dig til ’Findes der ikke en app til det?’-ledelse

Hvor søger man hjælp, hvis man skal have løst et problem, man ikke selv har erfaring med? Kigger du i App Store? – For det gør dine unge talenter. ”Jeg har et problem. Det må der være en app, der kan klare for mig,” er deres tankegang. Tænker du på samme måde?

For et par uger siden afholdt jeg en workshop for en større gruppe af ledere med henblik på at finde nye løsninger på de nye problemer, der opstår i kølvandet på fremtidens lederskab. Som inspiration til dagen havde vi en Q&A-session med en af fremtidens medarbejdere, en 29-årig kvinde.

Samtalen drejede sig naturligt om at finde løsninger på de problemer og udfordringer, vi står overfor, med kommunikation, delegering, organisering, taktiske eksekveringer, feedback eller automatisering som nogle af de mange eksempler. Forundret kiggede hun på os, og som det naturligste i verden svarede hun flere gange: ”Jamen findes der ikke en app til det?”. Vi lo. Mest fordi vi blev overraskede, men også fordi hun jo havde ret. Vi lo af os selv. Vi var gamle, og vi tænkte gammeldags.

Du kender sikkert situationen. Du mangler en model til at beskrive feedbackloops, en metode til at håndtere registrering af serviceopkald eller et overblik over jeres aktiviteter, og hvem der har bolden, og hvor langt de er. Hvor søger du hjælp til at klare problemer, du ikke selv har stået over for før?

Den klassiske metode er at lede efter en bedst practice-løsning, typisk i litteraturen via bøger og artikler. Nogle spørger også blandt kollegerne, hvis man har en kultur, hvor man tør sige, at man ikke ved alt.

Den mere moderne tilgang er at finde løsninger i fora som GitHub og Stack Overflow eller via YouTube eller de store Yammer-grupper ud fra en tankegang om, at nogen må have gjort dette før og fundet en praktisk løsning til det. Faktisk er det ved at blive en metode, som flere virksomheder bruger til at dokumentere deres egne erfaringer og løsninger: De opretter videokanaler, enten på YouTube eller via interne streaming-tjenester, hvor de kan uploade små videoer med screencasts eller korte 3-5 minutters forklaringer optaget med mobiltelefoner. Såkaldt Snackable learning er bestemt på vej ind i virksomhederne og er en fantastisk måde til at opsamle umiddelbar og nærværende hjælp fra kolleger.

Tidligere var en af ankerne mod videolæring, at det var umuligt at søge i, og at det kræver en stor indsats at transskribere indholdet til tekst og tagging. Med speech-to-text, text-to-speech og velfungerende oversættelsesteknologier er det argument dog snart forældet. Se bare på, hvor god YouTube er til automatisk at lave undertekster til videoer.

App Store som inspiration

Det nyeste er, at man ikke leder efter løsninger blandt ligesindede, men i stedet kigger i Apples App Store efter løsninger ud fra devisen ’findes der ikke en app til det?’ For nogen må vel have taget skridtet videre fra tanke og viden, over praksis og helt til generisk implementering i en app, der er gjort tilgængelig for alle.

Jo flere fra de nye generationer, jeg taler med, jo mere bliver jeg bekræftet i, at ’det må der findes en app til’ er et kendt tankemønster.

Lad mig komme med et eksempel: Flere virksomheder søger et supplement til den årlige klimaundersøgelse – noget som langt oftere og med færre spørgsmål skaber et konstant feedbackloop og en mulighed for relevant og ærlig dialog i afdelingerne. Den traditionelle måde vil være at lave et spørgeskema, f.eks. i SharePoint eller SurveyMonkey, formulere spørgsmålene selv og lave en udsendelses- eller opsamlingsmekanisme.

Men hvorfor ikke lede i App Store først eller finde en eksisterende onlineløsning? Der findes helt sikkert nogen, der har haft problemet før – og også helt sikkert nogen, der har løst det og gjort løsningen tilgængelig for andre. Officevibe og Peakon er bare to af sådanne eksempler, som endda baserer deres tilgang på videnskab og forskning.

Et andet eksempel: Nogle gange skal man sjusse sig frem til, hvordan man bedst kan kommunikere med potentielle kunder eller arbejdsgivere. Skal jeg skrive en mail eller ringe? Skal jeg tale i billedsprog eller i fakta? Skal jeg gå direkte til sagen eller etablere en relation først? Findes der ikke en app til det?

Jo, kig f.eks. på CrystalKnows, der analyserer LinkedIn-profiler ud fra alder, baggrund, typen og indholdet af opslag, kommentarer etc., og som endda kommer med forslag til kommunikationsstil ved brug af DiSC-profilen. Du kan endda selv fodre den med flere oplysninger for at forbedre dens analyse af dig, så andre kan kommunikere bedre med dig.

Naturligvis vil der være begrænsninger og implementeringer, som ikke lige passer 100 procent til dine forventninger eller krav, men måske kan det bringe dig 80 procent i mål. Og vi skal absolut have styr på datasikkerhed, anonymitet, og hvad data bruges til, og det er jo bl.a. også derfor, at vi har GDPR. Etik, moral og lov er stadig centrale elementer i beslutningen og debatten.

Det bredere perspektiv

Halvdelen af alle nuværende job kan automatiseres, forlyder det. En femtedel af lederens opgaver kan blive til software med eksisterende teknologier. Hvad nu hvis vi går aktivt ind i den problematik og bevidst søger at finde opgaver og problemer, som vi kan automatisere? Og hvad nu hvis vi taler om det ugentligt: Er der noget i vores afdeling eller ledergruppe, som vi kan automatisere? Findes der en app for nogle af de processer, vi er i jævnlig berøring med? Vil en sådan proaktiv interesse for digitalisering kunne være med til at udvikle os i vores roller?

Det tror jeg helt sikkert – og jeg tror også, at det vil være med til at sikre vores organisationers overlevelse i en verden, der er under konstant forandring.

For nogle år siden diskuterede vi BYOD – bring your own device – som en respons på fire udviklinger: For det første, at PC- og Mac-miljøerne begyndte at blande sig, for det andet, at tablets og mobiltelefoner for alvor blev allemandseje i virksomhederne, for det tredje, at SaaS/Cloud-løsninger blev produktionsmodne i storskala, og for det fjerde, at work-life-integration og working-anywhere bredte sig.

Vi kommer helt sikkert meget snart til også at diskutere BYOA – bring your own application. Hvor meget vil vi teste af? Kan alle prøve sig frem, og hvordan? Hvor mange forskellige apps skal vi tillade? Hvor meget centralisering og ensretning skal vi have? Argumenterne for at liberalisere brugen af apps er typisk, at nærhedsprincippet skaber bedre brugeradoption, men det skaber samtidig en masse varmetab i organisationen og missede muligheder for at samarbejde på tværs.

Jeg har også allerede hørt frustrationer fra it-ledere rundt omkring, for hvem holder styr på brugerrettigheder, datasikkerhed, tabte passwords, API’er, opdateringer, regression-tests og meget andet? Alligevel kan BYOA være med til at holde os nysgerrige og oppe på tæerne.

En måde at gribe det an på er at lave en strategi for, hvordan I vil teste det af og eksperimentere med det, ved at udvælge nogle områder og opgaver, som I vil finde en eksisterende app til.

’Findes der ikke en app til det?’ kan blive et mantra de kommende 6-12 måneder for at skabe en aktiv stillingtagen til fremtidens arbejdsmarked med en massiv invasion af digitalisering.

Det er tydeligt, at der er en forskel i mindset mellem generationerne, og at vi kan lære af hinanden. Findes-der-ikke-en-app-til-det-udsagnet er en spontan reaktion fra en ung medarbejder, som ramte hovedet på sømmet i forhold til, hvordan vi tænker forskelligt, når det kommer til problemløsning: Slår vi op i litteraturen og spørger de etablerede autoriteter og vores netværk, eller kigger vi med det samme i teknologiens retning og finder en app til det?

Kombinationen af 1) et bevidst og proaktivt engagement i digitaliseringen, 2) en strategi for BYOA i samarbejde med it-afdelingen og 3) en vilje til at eksperimentere er altafgørende for vores mulighed for at forblive relevante over for det 29-årige talent og over for markedet.

Mindset, en naturlig orientering mod teknologien og viljen til at afprøve en lille app er voldsomt inspirerende og helt sikkert en del af den moderne ledelsesstil.

Inspect and adapt.

Forrige artikel Shanghai blues Shanghai blues Næste artikel Butikscentre bliver taberne når Amazon rykker ind i Danmark Butikscentre bliver taberne når Amazon rykker ind i Danmark
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.