Værdier for milliarder

En sund kultur og stærke værdier er ikke bare ”nice to have”. Det er livsnødvendige elementer for en virksomhed. Det er naivt at tro, at en aggressiv performancekultur fører til noget godt på den lange bane.

Hvad har OW Bunker og Uber til fælles? Begge firmaers historie er en vigtig advarsel om, hvad der kan ske, hvis virksomhedens værdier og kultur kommer ud på en glidebane. 

Fortællingen om OW Bunker er en kort og tragisk thriller, der er hurtigt fortalt: Mange års støt vækst og fornuftigt købmandskab førte virksomheden i favnen på en kapitalfond, der satte turbo på ambitionerne, tjente stort på en børsintroduktion og stod forrest ved håndvasken, da firmaet gik konkurs efter få måneder på børsen. Milliarder gik ned med det gode skib, og advokater verden over trækker nu blankt. Det retslige efterspil kommer til at strække sig over flere år.

I forhold til de informationer, som er kommet frem, tyder alt på, at det var de indre værdier og kuluren, der reelt udgjorde det isbjerg, som trak børsbruden ned i dybet med ekspresfart. Hverken olieprisen, konkurrenterne eller markedsudviklingen kan klandres for alvor. Det var et selvmål. Kapitalfondsejerne havde indført lukrative bonusordninger for lederne, der belønnede kortsigtede resultater. Konsekvensen blev aggressiv og hasarderet spekulationskultur, der gik stik imod virksomhedens traditionelle kultur og det image af nøjsomhed og forsigtighed, som topledelsen til det sidste forsøgte at indgyde omverdenen. Et skræmmende eksempel var virksomhedens risikoafdeling, der budgetterede med et månedligt overskud på millioner af dollars gennem spekulation. Købmandskab blev til spekulation og endte i noget, der ligner ren kriminalitet.  

[quote align="left" author=""]Problemerne er selvskabte med udspring i en intern brovtende drengerøvskultur, hvor milliarderne på bankbogen har skabt en selvforståelse af, at alt er tilladt.[/quote]

Katastrofekursen for OW Bunker er hentet direkte fra den klassiske håndbog for kapitalfonde og traditionelle konsulenthuse: 1) Man overtager en virksomhed med et uforløst potentiale, 2) man skærer udgifterne stramt til og sætter ambitiøse vækstmål, 3) man køber ledelsens loyalitet gennem lukrative bonusordninger, 4) man trimmer forretninger og regnskabet til det yderste for at vise flotte tal på den korte bane, 5) man går på børsen med fuld musik og stikker en formue i lommen.

Desværre glemmer håndbogen ofte efterspillet efter børsintroduktionen. Men det er som regel også en trist historie om, hvordan virksomheden indhentes af de manglende langsigtede investeringer, og hvordan den aggressive performancekultur underminerer arbejdsglæde, samarbejde og innovation.   

Historien om Uber starter som et klassisk iværksættereventyr. Uber tilbyder via en veldesignet app et innovativt alternativ til traditionelle taxaselskaber. Almindelige mennesker kan nemt og sikkert tilbyde sig som chauffører for hinanden, og Uber håndterer booking og betaling enkelt og trygt. På rekordfart er Uber blevet en massiv succes med en anslået markedsværdi på op mod 40 milliarder dollars. Og succesen er på mange måder velfortjent – jeg havde selv fornøjelsen af at bruge Uber i Californien i forrige uge, og hver gang var det både bedre og billigere end en tilsvarende taxaløsning.

Ubers skyggeside er kulturen. Det startede med spredte nyheder om beskidte kneb over for konkurrenter, lemfældig omgang med kundernes personlige informationer samt beskyldninger om sexchikane. Det var dog først, da en fremtrædende chef til en forretningsmiddag i bramfri vendinger luftede tanken om at forfølge kritiske journalister, at historien for alvor udviklede sig til en såkaldt shitstorm på nettet. Særligt topledelsens vægring ved at irettesætte eller fyre den åbenmundede chef accelererede skandalen. Skandalen har udviklet sig til et PR-mareridt for Uber på et kritisk tidspunkt, hvor man er midt i at introducere sin service på nye markeder, herunder i Danmark. Og problemerne er selvskabte med udspring i en intern brovtende drengerøvskultur, hvor milliarderne på bankbogen har skabt en selvforståelse af, at alt er tilladt.

De fleste danske virksomheder har heldigvis en stærk og sund intern kultur med respekt for etik og pli. Ellers ville de ikke kunne klare sig på den lange bane i en verden med accelererende international konkurrence. Alligevel er der grund til bekymring, når man ser på, hvor galt det er gået for Uber og OW Bunker. Stærke værdier og en sund kultur er ikke kun ”nice to have” – det er en tvingende nødvendig del af en sund forretning, som tager lang tid at bygge op, men som kan formøbles på rekordtid. Og vi skal være enormt påpasselige med naivt at tro på, at indførelsen af en aggressiv performancekultur fører til noget godt på den lange bane.   

Forrige artikel Misvisende vækstbegreb har sat os i gæld til kloden Næste artikel Egeninteresse eller fællesskabsfølelse – Tanker ved et årsskifte
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.