Vil du vokse – så flyt til Silicon Valley!

Ikke alle startups kan vokse sig store i Danmark. Derfor må man som iværksætter overveje, om man skal blive eller flytte ud.

Vi hører tit, at vi har brug for iværksættere i Danmark, og at det er iværksætterne, der skal skabe fremtidens arbejdspladser. Vi har efterhånden et væld af støttemuligheder for iværksættere, og man kan få fornemmelsen af, at iværksætterne er de nye rockstjerner. Men ligesom rockbands uden fans ikke sælger mange billetter, er der heller ikke megen vækst i iværksættere uden succes. Derfor kan man med rette stille spørgsmålet: Hvad skal der til for at få succes som iværksætter?

Danish Tech challenge

I de seneste to år har jeg haft det store privilegium at køre et program for højteknologiske startups. Vi har haft 40 virksomheder igennem programmet, og vi har derfor fra første parket kunnet gøre os nogle observationer af, hvilke udfordringer de kæmper med. Programmet, Danish Tech Challenge, fokuserer på teknologitunge hardwarevirksomheder, så mine pointer her trækker hovedsageligt på erfaringer fra dette segment.

Det rigtige team

Typisk defineres fundamentet for en startup som en treenighed af en god idé/et godt produkt, et stort potentielt marked og et godt team. Efter at have set et hav af ideer føler jeg mig tryg ved at sige, at kvaliteten af de ideer, vi får her til lands, ikke fejler noget. Ved et nyligt besøg i Silicon Valley besøgte vi en lang række lignende programmer for startups, og selv om de tiltrækker iværksættere fra hele verden, var kvaliteten af ideerne ikke bedre, end hvad man kan finde i Danmark.

Men særligt når det kommer til at sætte det rigtige hold, eller team, rammer vi ofte et problem her til lands. Vi har mange af de nødvendige personer til et super stærkt team: Vi har både dygtige teknikere og efterhånden også rigtigt mange erfarne folk med kommerciel erfaring, der gerne vil engagere sig i startups. Vi har dygtige designere, og vi har folk, der elsker at interviewe, studere og udspørge kunderne. Men vi har underskud af den vigtigste persontype, som en startup skal have fat i: Nemlig personer, som selv har startet en lignende virksomhed og haft succes med det!

Slipper Danmark ud af vækstfælden?

Der er i Danmark kun et meget begrænset antal personer, der selv har startet virksomheder og drevet dem hele vejen frem til et succesfuldt salg eller en børsnotering. Og når man som lovende startup oven i købet skal finde en person, som har gjort det inden for samme branche, som man selv er i, kan det vise sig nærmest umuligt.

At få en sådan person med i inderkredsen af en startup er i mine øjne en af de ting, som kan forbedre en startups chance for succes allermest. Og med inderkredsen menes der ledelse eller bestyrelse, således at de råd og kontakter, som personen bringer med sig, virkelig kommer til at gøre en forskel.

Digitale iværksættere skal ud

Hvis man som mange startups i dag arbejder med en forretningsidé, som er drevet af de digitale muligheder, er der imidlertid ingen vej uden om; så er man nødt til at kigge til Silicon Valley. Netop inden for datadrevne virksomheder er der ikke et lignende økosystem noget sted i verden, og koncentrationen af folk, som har bygget og solgt virksomheder af denne type, er fantastisk. Det giver startups i et sådant miljø en enorm fordel.

Startups i andre brancher skal måske kigge andre steder hen, men Silicon Valley er værd at overveje for alle. Det er også her, man uden sammenligning finder den største koncentration af startupkapital. I Silicon Valley investeres der i runde tal ligeså meget i startups som i resten af verden tilsammen. Det er en helt uhørt koncentration af penge, og i sin kombination med økosystemet af erfarne iværksættere og en enestående åbenhed og hjælpsomhed gør det Silicon Valley til en magnet for startups fra hele kloden.

De bedste af de bedste

Det bringer mig til min anden pointe. Man bør søge til Silicon Valley, netop fordi det er overrendt, og det dermed er hamrende svært at komme ind og få fodfæste. Over hele verden er der efterhånden skudt et væld af acceleratorprogrammer op, som tilbyder mere eller mindre begavet hjælp til startups. Og selv om jeg selv lever af, at folk vælger at deltage i det program, som jeg kører, så vil jeg ikke tøve et sekund med at anbefale at søge ind i de tilsvarende programmer i Silicon Valley.

Typisk optager acceleratorprogrammerne i Silicon Valley omkring tre pct. af et ansøgerfelt, så bare ved at blive optaget har man opnået en seriøs blåstempling. Og den blåstempling har man brug for! Det kan nemlig være adgangsbilletten til de helt rigtige folk, på samme måde som det helt rigtige team er adgangsbilletten til at få de helt rigtige investorer med på vognen.

Uden guide er junglen farlig

Springet ud i den dybe ende af bassinet er noget af det, som beviser over for omverdenen, at man her har fat i en startup, der er klar til at sætte alt ind på at få projektet til at lykkes. Startups har fra fødslen en begrænset holdbarhed, og det gælder derfor om at få skabt de optimale betingelser for overlevelse, før kræfterne slipper op. At starte en virksomhed er som at skulle navigere i en jungle om natten. I en sådan situation er den vigtigste person i ekspeditionen den lokalkendte guide.

På samme måde kan en startup have kolossal glæde og nytte af mange andre profiler: økonomifolk, ingeniører, sælgere, rådgivere og mentorer, men i mine øjne bør enhver startup, der virkelig har ambitioner om at vækste, sætte alt ind på at tiltrække personer, der selv har stiftet og drevet en lignende virksomhed hele vejen frem til succes.

Jagten på en sådan profil kan meget vel betyde, at man er nødt til at søge væk fra Danmark for at få den nødvendige erfaring med om bord, så man forhåbentlig en dag selv kan vende tilbage og selv guide andre håbefulde iværksættere gennem junglen.

Forrige artikel Det smukke kommer an på øjnene, der ser … Næste artikel Danmark skal finde på noget nyt at leve af
7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”.
Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures interne designbureau, i deres årlige trendrapport.

What’s next – i 2019?

What’s next – i 2019?

Virksomheder skal tage forbrugernes værdier alvorligt – for det er blevet alvor med klimaet, miljøet og datasikkerheden.
Det er muligt at nyhederne er dårlige, men i gamle dage var de også kedelige.

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Det måtte komme: En telefon, der skiller sig ud ved at have meget få funktioner. Light phone kaldes den, og som selskabet bag den lille telefon siger, så er den ”designet til at blive brugt så lidt som muligt”.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Tyskland er et af de få lande, der har valgt at indføre lovgivning som led i kampen mod desinformation. ”Facebook-loven” som den populært kaldes er imidlertid blot ét af flere initiativer, som tyskerne har indført for at bekæmpe indflydelsesoperationer, desinformation og propaganda.

Danske whistleblowere er retsløse

Danske whistleblowere er retsløse

655 danske virksomheder har en whistleblowerordning, men hvem beskytter de egentlig? Ordningerne kan ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem.

Højsæson for spåkoner

Højsæson for spåkoner

Bliver Tesla overtaget af Apple? Finder du det næste job gennem Google?
Og hvad kan danske hospitaler lære af deres israelske kolleger?

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Det er ved at være den tid på året, hvor tænketanke og andre kloge hoveder forsøger at komme med forudsigelser for næste år. Det første kuld af spådomme er ude.

Her foregår den digitale jobjagt

Her foregår den digitale jobjagt

KOMMENTAR: For 20 år siden revolutionerede internettets digitale løsninger jobsøgning og rekruttering. Nu er næste bølge på vej. Sociale medier og Google kan blive måden, du finder din næste kernemedarbejder – eller selv får et nyt job. Rekrutteringsekspert Frederik Lysgaard giver dig en guide til fremtidens jobmarked.

En office-pakke for politik

En office-pakke for politik

Der er masser af effektive digitale redskaber til at føre politik, og de bruges af alle, der har noget på hjerte – både godt og ondt.

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Teknologi har disruptet demokratiet. Specialiserede digitale platforme med teknikker fra moderne corporate marketing gør det let at starte et nyt parti eller en borgerbevægelse. Amerikanske NationBuilder har bidraget både til Donald Trumps valgsejr og til at skaffe gadebelysning ved den utrygge Nørrebro Station.

Augmented reality gør Arlas mælkekartoner levende

Augmented reality gør Arlas mælkekartoner levende

Hvis de skulle trænge til yderligere underholdning, kan finske børn, der sidder ved morgenmaden med en karton Arla-mælk foran sig, tage mobilen frem og kigge på kartonen gennem kameraet – og pludselig bliver morgenbordet fyldt med små tegneseriefigurer, som man spille et spil sammen med.

Kineserne kloner robot-hund

Kineserne kloner robot-hund

Det er en kopi, det er der vist ingen tvivl om. Enhver der har set videoerne med Boston Dynamics forbløffende hunde-lignende robotter ved, hvor den kinesiske hunderobot har hentet inspiration.

Innovations-hubs blomstrer i Sydkorea

Innovations-hubs blomstrer i Sydkorea

Den koreanske regering investerer mere i entreprenørskab og innovation end noget andet land i verden, men staten kan også gøre dens startup-curling-børn en bjørnetjeneste, hvis støtten kun giver kunstigt liv - og ikke skaber den ønskede opblomstring i økonomien.

De store lytter

De store lytter

Afgørende at det dataetiske råd får tilstrækkelig med muskler. Tech-giganternes monopoler bør brydes op, argumenterer ny bog. Og hvor meget lytter den nye smart højttaler derhjemme egentlig med?

Et dataetisk råd med muskler, tak

Et dataetisk råd med muskler, tak

KOMMENTAR: Regeringens ekspertgruppe om dataetik er kommet med ni anbefalinger for arbejdet med dataetik, inklusive oprettelsen af et dataetisk råd. Det er godt, men spørgsmålet er, om et sådant råd vil få de ressourcer og kræfter, som opgaven kræver.

Juraprofessor: Tid til opgør med techgiganternes monopoler

Juraprofessor: Tid til opgør med techgiganternes monopoler

Amazon, Facebook og Google er vokset til gigantstørrelser, fordi de amerikanske myndigheder undlod at håndhæve konkurrencelovgivningen. Sådan lyder påstanden fra den anerkendte amerikanske juraprofessor Tim Wu i en ny bog. Han mener, det er på høje tid at gøre noget ved det. 

Fake news er som forurening

Fake news er som forurening

Tjekdet tjekker medierne for fake news. Den rette uddannelser vælger man ikke én gang for alle. Airbus og Audi arbejder på en flyvende bil med udskiftelige passagerkabiner.

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

KOMMENTAR: Som ung er man bange for at vælge den forkerte uddannelse, men vejen til læring og opkvalificering vil være langt bredere fremover. Udfordringen bliver ikke, om man vælger rigtigt, men i langt højere grad om man kan begrænse sig.

Er det en bil? Er det en drone? Er den lækker?

Er det en bil? Er det en drone? Er den lækker?

Airbus har lavet en flot visualisering af deres Pop.Up koncept, som kombinerer droner og små, selvkørende delebiler. Den afgørende ide er de små udskiftelige kabiner, der både kan monteres på en drone og på undervognen af en lille bil.

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.