Virksomheder: Diplomater kan stadig blive bedre

Diplomater og kongelige er blevet mere fokuserede på at bane vejen for eksportvirksomheder. Men det halter stadig enkelte steder og bl.a. små virksomheder får ikke den lovede hjælp, lyder kritikken.

Danske erhvervsfolk er begejstrede for Udenrigsministeriet stigende fokus på at hjælpe virksomheder på verdens eksportmarkeder. Men træerne vokser ikke ind i himlen.

Satsningen på det økonomiske diplomati har endnu ikke gennemsyret tankegangen på alle ambassader. Der er ikke altid kapacitet til at hjælpe virksomheder, fordi både Udenrigstjenesten og puljerne til eksportfremstød over de sidste 15 år er blevet beskåret. Og så er især de små og mellemstore virksomheder stadig ikke tilfredse med den hjælp, de tilbydes.

For den lille nordsjællandske smykkeproducent Izabel Camille er deltagerbetalingen til næste uges royale eksportfremstød i Tyskland en barriere. Udover rejse- og hoteludgifter koster arrangementet 23.800 kr. pr. virksomhed – og så er det lige meget, om man er LEGO eller en virksomhed med kun syv ansatte.

Login