Virksomheder med sans for design tjener mere

LEGOs succes kan i høj grad tilskrives legetøjsgigantens 180 designere. Deres arbejde er inspireret af strategisk design, og virksomheder, der gør brug af den type innovationsprocesser, har det lange ben foran. Det konkluderer en rapport, Mandag Morgen og D2i – Design to Innovate står bag. Undersøgelser viser, at virksomheder, der benytter sig af strategisk design, i stor stil klarer sig bedre end andre virksomheder: De tjener mere, har større eksport og er langt bedre til at reorganisere sig i et omskifteligt marked. Alligevel arbejder 36 pct. af danske virksomheder slet ikke systematisk og strategisk med design.

Når LEGO i år kan kalde sig verdens største legetøjsproducent med et salg i første halvdel af 2014 på over 2 milliarder dollar, hvilket akkurat overgår den amerikanske barbiedukkemastodont Mattel, kan succesen i stor stil tilskrives indsatsen fra 180 designere i hovedkvarteret i Billund.

De kommer fra 26 forskellige lande og driver LEGO’s produktudvikling med udgangspunkt i metoder fra strategisk design, som er langt vigtigere for virksomhedens konkurrenceevne end almindelig priskonkurrence.

LEGOs designere skal ikke give legetøjet lækre nye former i stadig vildere farver. Nej, de skaber helt nye forretningsmuligheder i en veltilrettelagt innovationsproces, der tager udgangspunkt i brugerne.

Login