Virksomheder med sans for design tjener mere

LEGOs succes kan i høj grad tilskrives legetøjsgigantens 180 designere. Deres arbejde er inspireret af strategisk design, og virksomheder, der gør brug af den type innovationsprocesser, har det lange ben foran. Det konkluderer en rapport, Mandag Morgen og D2i – Design to Innovate står bag. Undersøgelser viser, at virksomheder, der benytter sig af strategisk design, i stor stil klarer sig bedre end andre virksomheder: De tjener mere, har større eksport og er langt bedre til at reorganisere sig i et omskifteligt marked. Alligevel arbejder 36 pct. af danske virksomheder slet ikke systematisk og strategisk med design.

Andreas Baumann

Når LEGO i år kan kalde sig verdens største legetøjsproducent med et salg i første halvdel af 2014 på over 2 milliarder dollar, hvilket akkurat overgår den amerikanske barbiedukkemastodont Mattel, kan succesen i stor stil tilskrives indsatsen fra 180 designere i hovedkvarteret i Billund.

Forretningsudvikling tilsat omverden" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/eb99e-ab_figx_strategic-use-of-design-equals-dollars.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/f5a31-ab_figx_strategic-use-of-design-equals-dollars.png | Forstør   Luk

Over de sidste ti år har 15 amerikanske virksomheder, som bruger strategisk design i deres forretningsudvikling, overgået virksomhederne i S&P 500-indekset med 228 pct.

Kilde: Mandag Morgen, inspireret af IDEO. [/graph]

De kommer fra 26 forskellige lande og driver LEGO’s produktudvikling med udgangspunkt i metoder fra strategisk design, som er langt vigtigere for virksomhedens konkurrenceevne end almindelig priskonkurrence.

LEGOs designere skal ikke give legetøjet lækre nye former i stadig vildere farver. Nej, de skaber helt nye forretningsmuligheder i en veltilrettelagt innovationsproces, der tager udgangspunkt i brugerne.

”Vores innovationsproces er meget systematiseret med en lang række værktøjer, der stimulerer brainstorm, ideudvikling og forretningsskabelse. Ugentligt har vi børn, der kommer ind og leger med produkterne sammen med designerne, vi involverer brugere, vi tester ideer, vi laver prototyper, og vi sørger for, at medarbejdere på alle niveauer kan gøre brug af deres kreativitet,” siger senior vice president i LEGO Ulrik Gernow.

Det er alt sammen metoder inspireret af strategisk design, hvor designerens sans for formål og formgivning kombineres med antropologens indsigt i brugeren og erhvervsmandens forretningstække. Se figur 1.

”Traditionelt handler design om virksomhedernes output, men hvis man ændrer konteksten for det, designere kigger på – så det handler om firmaets forretningsmodel eller strategi frem for output – så kan design thinking give virksomhederne en enorm konkurrencefordel,” siger Sam Bucolo, der er ekspert i strategisk brug af design og professor i design og innovation på University of Technology, Sydney.

Langtidsholdbar konkurrenceevne

De store fordele ved strategisk design er præsenteret i en ny rapport, som Mandag Morgen har udarbejdet sammen med D2i – Design to Innovate, der er Region Syddanmarks klyngeorganisation for designdreven innovation. Rapporten skal inspirere flere virksomheder til at tage metoderne i strategisk design til sig. Tilsammen skal det forbedre den danske konkurrenceevne.

”Effektiviseringer og øget produktivitet er vigtigt. Men hvis vi for alvor skal forbedre vores konkurrenceevne, kræver det mere end justeringer og tilpasninger. Her er der ingen vej uden om strategisk brug af design, fordi design kobler en dyb forståelse af omverden og brugere sammen med produkt- og forretningsudvikling,” siger Thit Juul Madsen, sekretariatsleder for D2i – Design to Innovate.

Strategisk design er grunden til, at danske virksomheder ikke nødvendigvis skal sænke prisniveauet og outsource til Polen for at konkurrere med amerikanerne eller kineserne. I stedet er det vejen til en langtidsholdbar konkurrenceevne, siger Poul Rind Christensen, professor på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Syddansk Universitet.

”Virksomheder kan vælge at konkurrere på pris. Så skal man banke omkostningerne i bund. Eller også kan man vælge at differentiere sig. Tænk på Apples iPhone, B&O eller LEGO. De har en tydelig differentieringsstrategi, hvor strategisk brug af design er en helt central metode. Det er et langtidsholdbart konkurrenceparameter,” siger han.

Der er penge i det

Argumentet er til at forstå: Der er penge i det.

Virksomheder, der anvender strategisk design, klarer sig simpelthen bedre end andre virksomheder. De tjener mere, har større eksport og er langt bedre til at reorganisere sig i et omskifteligt marked, viser en lang række undersøgelser.

[graph title="Dollar i design" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Design Management Institute, 2013. 

I december 2013 viste en undersøgelse fra den selvejende amerikanske designinstitution Design Management Institute, at virksomheder, der er drevet af strategisk brug af design, over en tiårig periode klarede sig 228 pct. bedre end resten af virksomhederne i det amerikanske S&P 500-index. Se figur 2.

Og herhjemme slog Erhvervsstyrelsen i en rapport fra 2011 fast, at ”der er en tydelig sammenhæng mellem designanvendelse og innovation”. Rapportens konklusioner bakkes entydigt op af førende designforskere fra Syddansk Universitet, der kalder resultaterne “så markante, at de er vanskelige at sidde overhørig”.

Netop i Danmark burde der være et godt grundlag for at udnytte gevinsterne ved en strategisk tilgang til design, siger Søren Birkelund Pedersen, som er project manager for Udenrigsministeriets initiativ Invest in Denmark.

”I Danmark har vi særligt gode rammevilkår for at arbejde strategisk med design. Først og fremmest er vi opdraget til at tænke og mene noget selv, og det er selvfølgelig en stor fordel, når virksomhederne skal arbejde ud fra brugernes perspektiv. For det andet er vores danske designarv en fordel, fordi vi er født med en fornemmelse for design. De vilkår kan andre lande ikke købe sig til – heller ikke selvom de spenderer nok så mange penge på designkonsulenter,” siger Søren Birkelund Pedersen.

Danmarks største udfordring

Alligevel kniber det med at få det strategiske design udbredt. En undersøgelse fra Epinion og Erhvervsstyrelsen i 2011 viser, at kun 9 pct. af danske virksomheder, der anvender design, bruger det til at definere nye forretningsområder.

[graph title="Designtrappen" caption="Figur 3  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/092dd-ab_figx_how-danish-companies-use-desi.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/3de4b-ab_figx_how-danish-companies-use-desi.png" text="Under halvdelen af danske virksomheder arbejder strategisk med brug af design (trin 3 og 4). Hos langt de fleste virksomheder anses design stadig som formgivning, hvis det da overhovedet bliver brugt systematisk i virksomheden."]Kilde: Erhvervsstyrelsen 2011 og Dansk Design Center. [/graph]

Erhvervsstyrelsen inddeler virksomhederne i fire forskellige trin alt efter deres tilgang til design. Og det er kun 16 pct., der har den mest sofistikerede tilgang til design, hvor man bruger det som en del af forretningsstrategien. 36 pct. af virksomheder arbejder slet ikke systematisk med design. Se figur 3.

Nogle steder går det fremad. Virksomheder i Region Syddanmark, der anvender design, er steget fra 54 pct. til 68 pct. fra 2010 til 2013. Men generelt står det stadig skidt til hos de fleste små og mellemstore danske virksomheder.

”Det er en kæmpe udfordring at få de små og mellemstore virksomheder ind i den her nye måde at innovere på,” siger Elsebeth Gerner Nielsen, rektor på Designskolen Kolding og tidligere kulturminister, og fortsætter:

”De store virksomheder, de gør det: Grundfos er absolut i gang, LEGO og Coloplast er helt fantastiske, Novo Nordisk gør det, og Mærsk ligeledes. Men hvordan får vi de små og mellemstore med? Det er måske Danmarks største udfordring,” siger hun.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu