
“TV 2 er fremragende, og DR fungerer også godt.” Sådan

lød kulturminister Brian Mikkelsens formulering, da han

over for den kritiske dagspresse skulle levere sit syn på lan-

dets to public service-koncerner, som regeringspartierne og

Dansk Folkeparti nu vil bruge 5 millioner kr. på analysere.

Om kulturministerens udtalelser var baseret på følelser

eller på de fakta, danske medieforskere nu skal til at finde,

er ikke opklaret, men Ugebrevet Mandag Morgen kan i dag

offentliggøre en hidtil klausuleret analyse af de to stationers

politiske dækning. Den viser, at DRs TV Avisen og TV 2 Ny-

hederne på langt de flest strækninger prioriterer ens, giver

de forskellige politikere og partier stort set samme opmærk-

somhed og i det hele taget behandler det politiske stof på

nogenlunde samme måde. 

Alt afhængig af temperament giver den grundige analyse

grund til at konkludere, at stationerne er lige fremragende

eller lige ringe - og at den kritik, der flere gange har været

rejst af DRs politiske dækning, retteligen også burde være

møntet på TV 2. Hvis én af stationerne endelig skal udpeges

som den mindst overfladiske, tyder analysen på, at det må

være DR.

Analysen hviler på tal og data fra Modinets og Huset

Mandag Morgens forskningsprojekt “Mediernes Val-

gkamp”, der under valgkampen i januar-februar i år gen-

nemførte den til dato mest omfattende undersøgelse af dan-

ske nyhedsmediers dækning af et folketingsvalg. Alle artik-

ler og indslag om valgkampen fra 16 medier blev dagligt re-

gistreret, herunder samtlige 171 valgkampsnyheder i TV 2-

Nyhederne kl. 19 og 22 samt de 292 indslag i TV Avisen kl.

18.30 og 21. Se også Ugebrevet nr. 3, 4, 5 og 7, 2005.

De mangefacetterede data leverer det måske hidtil bedste

grundlag for at vurdere, hvordan de to stationers nyhedsre-

daktioner håndterer den journalistiske balancegang i den

vanskeligste og mest delikate af alle situationer - under en

valgkamp. Analysen giver dermed en klar indikation af den

“alsidighed, saglighed og upartiskhed”, som Radio- og TV-

nævnets nye forskningspulje skal bruges på at undersøge.

Sammenfald af personer og partier
Når det drejer sig om, hvilke partier og politikere der under

valgkampen fik tildelt den eftertragtede tv-tid, er lighederne

mellem de to public service-stationer iøjnefaldende. Se figur

1. Ganske vist er der marginale variationer, men mønstret i

den politiske dækning var det samme:

� De store partier erobrer taletiden. Begge tv-stationer gav

de største partier i Folketinget klart mest eksponering og

omtale. Venstre fik mest eksponering, Socialdemokrater-

ne tæt på lige så meget - og de to partier lå hestehoveder

foran alle andre partier, når det gjaldt synlighed og tale-

tid. Samme tendens ses på listen over de mest omtalte

politikere. Her er det tydeligt, at både TV 2 og DR dække-

de valgkampen som et præsidentvalg mellem statsmini-

ster Anders Fogh Rasmussen (V) og Socialdemokraternes

daværende formand Mogens Lykketoft.

� Ingen kompensation til de små partier. Små partier som

Kristendemokraterne, CD og Minoritetspartiet måtte

under valgkampen lide den tort, at mediedækningen gik

nogenlunde op med deres begrænsede opbakning i me-

ningsmålingerne. På trods af at både Mimi Jacobsen (CD)

og Rune Engelbreth Larsen (M) gentagne gange beklage-

de sig over mediernes favorisering af de store partier, fik

de små ingen nævneværdig kompensation i tv-nyhedsbil-

ledet. 

12 | Nr. 24 | 27. juni 2005

Mandagmorgen

Ny analyse af danske tv-nyheder:

DR og TV 2 er - næsten - lige gode

Medier

Realitetstjek. Ny analyse viser, at de to public service-stationers nyhedsdækning er forbløffende ens - Politikere og partier får stort
set samme opmærksomhed - TV 2 Nyhederne dog lidt mere person-, konflikt- og meningsmålingsorienteret - Undersøgelsen indike-
rer, hvor svært det er at belyse værdiladede parametre som saglighed, upartiskhed og journalistisk kvalitet



� Tydelig regeringseffekt. Både TV 2 og DR eksponerede re-

geringspartierne langt mere end de øvrige partiers kandi-

dater fra “andet geled”. Der er 8 venstrefolk på listen over

TV Avisens mest omtalte kandidater, og 5 på TV 2 Nyhe-

dernes liste. Begge stationer har også en tydelig tendens

til at favorisere partiformand og det politiske landskabs

kendisser, ikke mindst ministrene.

DR har gennem det seneste par år flere gange været kritise-

ret for at være venstredrejet i sin nyhedsdækning. Kritikken

har bl.a. været rejst af Dansk Folkepartis og Venstres med-

lemmer af DRs bestyrelse - og indirekte understøttet af for-

skellige meldinger fra kulturminister Brian Mikkelsen (K).

Intet tyder imidlertid på, at det var tilfældet under den for-

gangne valgkamp. 

Om noget indikerer data fra “Mediernes Valgkamp”, at

både DR og TV 2 har en tilbøjelighed til at favorisere den sid-

dende - og i dette tilfælde borgerlige - regering. De to stati-

oner er altså fælles om en eventuel partiskhed. 

Mandagmorgen

Nr. 24 | 27. juni 2005 | 13

TV 2 og DR favoriserede de samme under valgkampen

Figur 1: TV Avisen og TV 2 Nyhederne gav partierne og politikerne stort set samme synlighed. V og S optrådte på begge stationer i ca. 60 pct. af 
indslagene, og de små partier fik ingen særbehandling. På begge kanaler fik regeringspartiernes kandidater og ministre en iøjnefaldende stor 
eksponering.

Note: TV Avisen: N=291, TV 2 Nyhederne N=172.
Kilde: Huset Mandag Morgen og Modinet.

Partiernes relative synlighed og politikernes antal af omtaler i TV Avisen og TV 2 Nyhederne

0 20 40

Socialdemokraterne

Venstre

Konservative

Dansk Folkeparti

Det Radikale Venstre

SF

Kristendemokraterne

Minoritetspartiet

CD

Enhedslisten

Pct.

TV Avisen

TV Avisens politiker-toptyve TV 2 Nyhedernes politiker-toptyve

0 20 40

Socialdemokraterne

Venstre

Konservative

Dansk Folkeparti

Det Radikale Venstre

SF

Kristendemokraterne

Minoritetspartiet

CD

Enhedslisten

Pct.

TV 2 Nyhederne

  1. Anders Fogh Rasmussen (V)
  2. Mogens Lykketoft (S)
  3. Marianne Jelved (R)
  4. Bendt Bendtsen (K)
  5. Claus Hjort Frederiksen (V)
  6. Pia Kjærsgaard (DF)
  7. Bertel Haarder (V)
  8. Lars Løkke Rasmussen (V)
  9. Connie Hedegaard (K)
  9. Thor Pedersen (V)
 11. Mimi Jacobsen (CD)
 12. Holger K. Nielsen (SF)
(12.) Jens Rohde (V)
(12.) Pia Gjellerup (S)
(12.) Martin Geertsen (V)
(12.) Naser Khader (R)
(12.) Sven Auken (S)
 18. Lene Espersen (K)
(18.) Søren Pind (V)
(18.) Marianne Karlsmose (KD)

  1. Anders Fogh Rasmussen (V)
  2. Mogens Lykketoft (S)
  3. Marianne Jelved (R)
  4. Pia Kjærsgaard (DF)
  5. Holger K. Nielsen (SF)
  6. Bendt Bendtsen (K)
  7. Frank Jensen (S)
  8. Eva Kjær Hansen (K)
  9. Lene Espersen (K)
 (9.) Claus Hjort Frederiksen (V)
 (9.) Lars Løkke Rasmussen (V)
 (9.) Connie Hedegaard (K)
 (9.) Jens Rohde (V)
 14. Bertel Haarder (V)
(14.) Thor Pedersen (V)
(14.) Kristian Thulesen Dahl (DF)
(14.) Peter Skaarup (DF)
(14.) Mimi Jacobsen (CD)
(14.) Naser Khader (R)
(14.) Pernille Rosenkrantz-Theil (Enh.L)

84
75
26
21
17
16
15
10
9
9
7
6
6
6
6
6
6
5
5
5

71
63
18
16
11
10
8
6
5
5
5
5
5
4
4
4
4
4
4
4

Omtalt eller citeret Omtalt eller citeret

31

27

11

10

8

5

2

2

2

1

29

29

10

10

7

5

3

3

2

1



Forskelle i stationernes håndtering af stoffet 
Èt er imidlertid, hvilke personer og partier DR og TV 2 har

eksponeret og hvor meget, noget andet måden, de hver især

har håndteret dækningen på. Det vil sige redaktionernes

valg af indhold, vinkler på stoffet og deres fokus i de enkel-

te nyheder. Analysen giver på dette punkt nogle tankevæk-

kende indikationer af TV 2 Nyhedernes og TV Avisens “jour-

nalistiske kvalitet” og den “saglighed”, som regeringen nu

vil have belyst. 

Netop når det drejer sig om valgkampsdækningens ind-

hold, er der flere interessante forskelle mellem Kvægtorvet

og Gyngemosen. Se figur 2 og 3. Forskellene er små, men

dog konsekvente: 

� TV 2 er mere konfliktorienteret. 85 pct. af alle TV 2 Nyhe-

dernes valgkampsindslag rummede en konflikt mellem

to eller flere parter. Også DR var tydeligt konfliktoriente-

ret - en andel på 79 pct. - men altså en kende mindre end

konkurrenterne i Odense.

� DR fokuserer mere på ideologi - TV 2 mere på personer.
Næsten en tredjedel (31 pct.) af TV 2-indslagene drejede

sig om konflikt mellem personerne på den politiske

scene. Hos DR var personkonflikten styrende i 20 pct. af

historierne. DR var mere optaget af ideologisk-politiske

forskelle end TV 2. Ikke meget, men dog statistisk syn-

ligt: 13 pct. af DRs historier kredsede om en ideologisk

konflikt, på TV 2 var andelen 5 pct.  

� DR satte oftere egen dagsorden. 58 pct. af alle DRs histo-

rier var foranlediget af nyhedsredaktionen selv - 41 pct. af

udspil, meldinger eller udtalelser fra f.eks. politikere. TV

2 lod oftere politikere og andre aktører levere præmissen

for nyhedsindslagene. Det skete i 50 pct. af stationens

valgkampsnyheder. DR var således mere selvstændigt

dagsordensættende. 

� TV 2 fokuserer mere på meningsmålinger. 12 pct. af TV 2s

indslag handlede om bevægelser i meningsmålingerne -

14 | Nr. 24 | 27. juni 2005

Mandagmorgen

DR satte oftere sin egen dagsorden

"Nyhed igangsat af"... pct. af samtlige indslag på tv-stationen

Figur 3: TV Avisen satte langt hyppigere end TV 2 Nyhederne egne
historier i søen. TV 2 lod oftere politikere sætte præmissen for den 
enkelte historie, og stationen fokuserede mere på meningsmålinger.
Kilde: Huset Mandag Morgen og Modinet.

...TV A - selvstændig

N=291

N=172

...TV 2 - selvstændig

...TV A - meningsmåling

...TV 2 - meningsmåling

...TV A - opfølgning på
egen eller anden dækning

...TV 2 - opfølgning på egen eller
anden dækning

...politikere

...politikere

...andre aktører/andet

...andre aktører/andet

45

30

37

12

34

14

94

12
4

Pct.

Pct.

Mere konflikt og personorientering på TV 2

Andelen af indslag med konflikt

Konflikttype

Figur 2: På begge stationer var langt de fleste indslag båret af 
konflikt. Men TV 2 var en kende mere konfliktorienteret. Og 
Kvægtorvets journalister var langt mere optaget af personer og langt 
mindre af ideologi end kollegerne i Gyngemosen.

Note: TV Avisen: N=291, TV 2 Nyhederne N=172.
Kilde: Huset Mandag Morgen og Modinet.

0

40

80

Konflikt
79

Konflikt
85

Ingen
konflikt

21

Ingen
konflikt

15

0 20 40

TV Avisen TV 2 Nyhederne

Pct.

Pct.

Teknokratisk konflikt

Ideologisk konflikt

Personrelateret
konflikt

Anden konflikt

Ingen konflikt

TV Avisen TV 2 Nyhederne



og politikernes reaktion på dem. DRs andel af menings-

målingshistorier var 9 pct.

� DR foretog flere realitetstjek. Begge stationer lod i vid ud-

strækning valgkampsdækningen forme sig som en intern

debat mellem politikerne - og inddrog kun sjældent eks-

perter eller eksterne informationer til at kontrollere poli-

tikernes udsagn. DRs andel af disse såkaldte realitetstjek

var dog med 21 pct. en kende højere end TV 2s andel på

15 pct.

Mangfoldighed  eller forskellige koncepter
Analysen fra “Mediernes Valgkamp” giver ingen anledning

til at konkludere, hvilken af de to public service-stationer

der dækkede valgkampen bedst eller mest lødigt. DRs

dækning vil ganske vist ud fra en traditionel smagsdommer-

vinkel formentlig kunne betegnes som mindst overfladisk.

Men mere end noget andet giver tallene en strømpil på, hvor

vanskeligt det bliver for landets medieforskere, når de i den

kommende tid skal belyse kvalitative og pr. definition vær-

diladede parametre som “saglighed, upartiskhed og journa-

listisk kvalitet”.

De små, men dog synlige forskelle, man kan konstatere i

tv-stationernes valgkampsdækning, afspejler formentlig

netop, at DR og TV 2 til en vis grad opererer med forskellige

nyhedskoncepter og dermed har forskellige syn på, hvad der

er godt stof for de seere, de ønsker at henvende sig til.

Kvægtorvet og Gyngemosen har således ikke helt samme

opfattelse af, hvad der er væsentlig og engagerende journa-

listik og god kvalitet. Hvilket kunne være et diskret bevis for,

at der rent faktisk er mangfoldighed og pluralisme i det dan-

ske tv-nyhedsbillede. Spørgsmålet er, om landets kulturpo-

litikere og medieforskningen vil bidrage til at fremme denne

mangfoldighed i kvalitetsopfattelsen yderligere - eller om

Radio- og TV-nævnets 5 forskningsmillioner kroner i sidste

instans risikerer at gøre udbuddet af tv-nyheder mere ensar-

tet. 

Søren Schultz Jørgensen | ssj@mm.dk

Referencer 
- Huset Mandag Morgen og Modinet: “Mediernes Valgkamp. Et forsknings- og formidlings-

projekt om folketingsvalget i 2005”. Rapporten kan downloades fra Mandag Morgens
hjemmeside på: www.mm.dk

Mandagmorgen

Nr. 24 | 27. juni 2005 | 15

Valgkamp i en osteklokke?

Andel af indslag med realitetstjek på TV Avisen og TV 2 Nyhederne

Figur 4: Både TV Avisen og TV 2 Nyhederne dækkede valgkampen 
som en debat i en snæver arena af politikere og partier. Kun i hver 
femte DR-indslag og hver sjette TV 2-indslag indhentede journa-
listerne selv nye eksterne kilder eller oplysninger.

Note: TV Avisen: N=291, TV 2 Nyhederne N=172.
Kilde: Huset Mandag Morgen og Modinet.

0

50

100

Intet
tjek

79

Intet
tjek
85

Tjek
21

Tjek
15

TV Avisen TV 2 Nyhederne


