Ansvarshavende chefredaktør på Mandag Morgen og en del af Alrow Medias danske ledelse. Sidder i Advisory Boards for gravercenter.dk på DMJX og Klimasamlingen på KU. Baggrund som undersøgende journalistik indenfor især økonomi og erhverv. Tidligere journalist på Jyllands-Posten, TV2-Nyhederne, Ugebrevet A4, vært og redaktør på P1 Dokumentar, erhvervsredaktør i DR Nyheder, redaktionschef på P1 Morgen og redaktør for et tværeuropæiske graveprojekt om svindel med udbytteskat og dokumentaren 'Mændene, der plyndrede Europa'.Tidl. formand for FUJ-prisens jury. næstformand i Foreningen for Undersøgende Journalistik (FUJ) og censor på journalistuddannelsen på RUC og evalueringspanelet for DMJX.
Det tog 1 minut for en kreativ algoritme at tegne Mandag Morgens forside
Det er nu, du skal i gang med at lege med den kunstige kreative intelligens, der før eller siden bliver din kollega. Kun hvis vi forstår metaverset, før det for alvor opstår, kan vi i sikre os, at det bliver indrettet på en måde, der gavner mennesker.
Denne artikel handler ikke om fremtiden. Den beskriver teknologier, der allerede findes, og som du kan kalde frem på din mobil på få minutter og lære at mestre på et par timer. Et lille eksempel fra vores egen verden her på Mandag Morgen kan måske illustrere, hvor hurtigt metaversets teknologier udvikler sig lige nu.
Vi brainstormer på ugens forside, da Mandag Morgens redaktør for digital omstilling, Peter Hesseldahl, for sjov taster “Metaverse comes to Denmark” ind i et visualiseringsprogram, som har opsamlet og bearbejdet uendelige mængder data fra kunstværker og illustrationer på nettet. Programmet Midjourney findes stadig kun i en betaversion, men det er allerede i stand til selv at skabe kreative og originale illustrationer ud fra en simpel sætning. Algoritmen kan generere fire billeder i minuttet, som man kan forfine og variere i en uendelighed.
DET ER SJOVT at lege med. Topliga overspringshandling når man er gået i stå i en idéudvikling. Men da den kreative algoritmes bud på vores egen forside kommer ud, bliver det alvor.
Vores lille aha-oplevelse viser, hvor ekstremt stærkt det kan gå, når teknologien først er moden: For få dage siden havde jeg aldrig hørt om Midjourney – nu har den lavet Mandag Morgens forside.
Tanja Nyrup Madsen
Chefredaktør, Mandag Morgen
Illustrationen er smuk. Original. Og rammer vores vinkel ret præcist på et emne, vi erfaringsmæssigt ved er rigtig svært at illustrere. Med et klik får vi fire nye varianter af det billede, vi bedst kan lide. Vi begynder at tage vores nye, virtuelle kollega mere alvorligt. Vi prøver med en anden af ugens historier om barsel og taster: ”Ung mand viser omsorg for baby hjemme”. Bum. Så står vi med en illustration, der viser netop det – med en malers kreativitet, æstetiske udtryk.
Det er mindblowing. Vi står foran en fantastisk demokratisering af kunsten. Mennesker, der aldrig har lært at male og tegne, kan nu pludselig også være visuelt kreative – så at sige med tankens kraft.
AT BEFINDE SIG I METAVERSET betyder at være i en verden, hvor du kan tage et par briller på og sige, hvad du vil have – og så er det der. Drømmer du om at stå på et fransk slot med udsigt over en sø og blidt lys, der strømmer ind ad vinduerne? Sig det, og så findes det. I hvert fald i din egen virtuelle verden.
Vi er stadig i beta-fasen, men det går afsindigt stærkt nu. På LinkedIn deler arkitekter og designere deres erfaringer med at gå i symbiose med de nye visuelle algoritmer. Der bliver modelleret drømmehuse og designet fantasifulde indretninger overalt på kloden lige nu. På Lego er den kunstige intelligens hverdagslegetøj for de visuelle designere, men også virksomhedens tekstforfatter, bruger computerens fantasibilleder til at få gang i sit eget kreative sprog. Samme udvikling sker med apps, der kan skabe ny musik eller poesi.
METAVERSETS MULIGHEDER for at skabe nye virkeligheder er vild. Og vores lille aha-oplevelse på redaktionen i denne uge viser, hvor ekstremt stærkt det kan gå, når teknologien først er moden: For få dage siden havde jeg aldrig hørt om Midjourney – nu har den lavet Mandag Morgens forside.
Samtidig vælter spørgsmålene og bekymringerne frem: Hvad skal vi mennesker lave, hvis computerne udkonkurrerer os på kreativitet? Hvilke bias reproducerer de algoritmer, der skaber vores nye visuelle universer? Hvilke nye muligheder for manipulationer med vores sind giver den nye invasive teknologi?
Svaret er selvfølgelig, at det kommer an på os mennesker. For det er stadig mennesker, der stiller opgaven, udvælger og stiller krav til det nye fantasiunivers. Maskinen arbejder for os – ikke omvendt. Det er et samarbejde, der kan gøre os mere kreative, ikke mindre, hvis vi selv er bevidste om at bruge det sådan. Og forudsat at vi træffer oplyste og bevidste valg, kan den virtuelle verden, vi skaber sammen med den kunstige intelligens, blive præcis så divers, som vi selv ønsker.
Det er svært – selv for eksperter – at begribe den nye teknologis muligheder og fælder. Men vi bliver nødt til at prøve. Vi er i kapløb med teknologierne selv og ikke mindst de tech-giganter, der investerer en formue i at få en dominerende position i det nye invasive univers.
OVERLADER VI TANKELØST skabelsen af den virtuelle verden til algoritmer, der trækker på en kunsthistorie domineret af den hvide mands blik gennem århundreder, så giver det nogle indlysende problemer: Beder man for eksempel algoritmen illustrere 'angst', producerer den udelukkende billeder af kvinder. Illustrationsforslag til 'dansk statsminister i minkpels' viser til gengæld udelukkende mandeskikkelser. Og default-stilen er vestlig i sin streg. Vi skal med andre ord selv sørge for at indbygge de værdier, vi ønsker, at den nye verden skal afspejle.
Metaverset er hverken mere eller mindre mystisk, end internettet var, da nogle professorer og iværksættere i 90’erne forsøgte at forstå og forklare os, hvordan world wide web ville forandre verden. Det er svært – selv for eksperter – at begribe den nye teknologis muligheder og fælder. Men vi bliver nødt til at prøve. Vi er i kapløb med teknologierne selv og ikke mindst de i forvejen magtfulde tech-giganter, som lige nu investerer astronomiske beløn i at få en dominerende position i det nye invasive univers.
DEN KREATIVE, KUNSTIGE INTELLIGENS er allerede godt i gang med at ændre vores verden. Det er svært at se den branche, der ikke vil blive påvirket. Nu gælder det om at sikre, at mennesket placerer sig selv over algoritmen, så det er os, der forvandler vores verden med det nye legetøj og ikke omvendt.