Chefredaktørens blog 
Tanja Nyrup Madsen

Sådan designer vi sammen med AI på Mandag Morgen

Det seneste år har AI genereret forsiderne på Ugebrevet Mandag Morgen og givet illustrationerne på mm.dk et fantastisk visuelt løft. Men den kreative kunstige intelligens kan ikke klare sig uden kreative mennesker. Faktisk var vores nye digitale kollega lige ved at slide os op undervejs. Her er den sande historie om, hvad der sker, når mennesker og AI mødes.

Foto: Mandag Morgen og Midjourneys kunstige intelligens

I dag er det et år siden, jeg skrev min første prompt. Altså den lille instruks, der bygger bro mellem mennesker og kunstig intelligens. Det eneste, jeg kan huske om den, er, at den startede med ordet Imagine. For siden har mit arbejdsliv været fyldt med så mange Imagine-prompts, at jeg kunne fylde et helt museum med dem. De har fået smukke, vilde, skræmmende, skøre og fantastiske billeder til at myldre frem på min mobil, få sekunder efter at jeg fik en skør idé foran kaffemaskinen, i toget eller hjemme i sofaen. Og de har fået visuelle vidundere til at materialisere sig på laptoppen, når redaktionens lille prompt-kollektiv har fodret den kunstige intelligens med nye stikord efter en idéudvikling om næste uges forside eller et tema på mm.dk.

Promptet ”/Imagine a deconstructed watch with clock gears ready for repairment, colors of Kandinsky” skabte en fantastisk illustration til et tema om kommuners eksperimenter med arbejdstiden. Og ordene ”/Imagine a fist made out of banknotes – uplight” blev til den kraftfulde pengenæve på forsiden af vores temanummer om fondenes voksende magt i Danmark. 

Foto: Mandag Morgen og Midjourneys kunstige intelligens

Det er sjovt og ret vanedannende. Skulle man prøve et ryk mere i automaten? Og hvad sker der, hvis man lige tilføjer “intricate details”?

MANDAG MORGENS AFFÆRE med de visuelle AI-redskaber har givet os nogle værdifulde erfaringer med den digitale transformation, som vi så ofte skriver om. Det har vist os, hvor hurtigt AI kan mindske behovet for en hel faggruppe. Men det har samtidig lært os, at AI kræver et tæt samarbejde med og mellem kompetente mennesker. Og måske det mest overraskende: At den største gevinst ikke er effektivisering, men derimod kvalitetsforbedringer og større kreativitet.  

Når man først har forstået, at man skal stille AI opgaver i stedet for spørgsmål, giver det pludselig meget bedre mening at få hjælp til stort og småt af sprogmodeller som ChatGPT.

Hvis du hører til den skole, der forestiller dig, at AI vil spare dig for en masse ressourcer, så hæng lige på her for et par nuancer og en tur i AI-rutschebanen sammen med Mandag Morgens redaktion.

DET STARTEDE EGENTLIG SOM EN GIMMICK til vores tema om teknologier, der får den virtuelle og den virkelige verden til at flyde sammen. Midjourney var lige kommet i en betaversion, og vi havde hørt, at det kunne skabe originale billeder ud fra nogle få stikord. Så hvorfor ikke bruge det nye program til at designe illustrationen til vores artikler om metaverset? Det var i august 2022, og det var ment som en engangsforestilling.

Men da vi først gik i gang, kunne vi ikke stoppe igen. For den kunstige intelligens inspirerede os og gjorde os kreative. Den udfordrede os til at blive mere præcise i vores visuelle vinkling, og den overraskede os og gav os nye og bedre idéer. Ligesom når vi i gamle dage havde en god, kreativ dialog med vores vildt dygtige illustratorer. Men generativ AI har to væsentlige fordele, som mennesketegnere har svært ved at konkurrere med. Den kunstige intelligens kan levere fire færdige illustrationer på 20 sekunder. Og den bliver aldrig træt. 

Mandag Morgens første forside skabt i samarbejde med kunstig intelligens fra august 2022. I dag sker det stadig sjældnere, at vi ringer til en menneskelig tegner.

I DAG PROMPTER VI ofte flere hundrede billeder, før vi når frem til det, vi er tilfredse med. Det kan man ikke med rimelighed bede nogen menneskelig illustrator om. Men det er nu engang lettere at ramme sit mål, hvis man har uendelige skud i bøssen. Når man designer sammen med AI, er det kun ens egen tid og ambition, der sætter grænsen. 

Det er nødvendigt at dyppe tæerne i AI for at forstå, hvad det kan – og ikke kan – bruges til. Særligt, hvis du har strategisk ansvar, er der ingen vej udenom. Ellers er risikoen for dårlige beslutninger simpelthen for stor.

Og det fører mig frem til den næste meget vigtige pointe: Målt i arbejdstid har AI har ikke gjort det billigere at skabe Mandag Morgens flotte temabilleder og forsider. Det er en kollektiv øvelse, som tre-fire højtlønnede mennesker er involveret i hver eneste uge. Nogle gange bruger vi virkelig lang tid på det. Fordi vi ikke stopper, før vi synes, det er helt rigtigt. 

Vi har med andre ord flyttet timeforbruget fra illustratoren til redaktionssekretariatet, hvor den visuelle formidling nu flyder sammen med og befrugter kerneopgaven: At sikre, at Mandag Morgens indhold formidles så præcist, nuanceret og formfuldendt som muligt.

Efter det første halve års tid var vi sandt at sige så udmattede af alt det prompteri, at vi var lige ved at give op. Og i nogle uger forsøgte vi os derfor igen med de menneskelige illustratorer. Men det var svært at gå tilbage til to-tre skud i bøssen igen.

Måneden efter inviterede vi en ekstern Midjourney-ekspert med ind i maskinrummet og betalte hende de samme antal timer til at prompte for os, som illustratoren plejede at bruge på at tegne. Men det gjorde processen frygtelig tung at få et menneske som mellemled. Det var simpelthen både nemmere, hurtigere og bedre at tale direkte til en kunstig intelligens. Derfor konverterede vi ret hurtigt ekspertens timer til prompt-tips til redaktørerne og et lynkursus i nye redskaber til Mandag Morgens grafiske designer, så han nu kan kombinere de gamle grafikprogrammer med AI-redskaberne. 

SANDHEDEN ER, at vi ikke længere kan undvære det kreative shortcut fra ord til billede. Vi er heldigvis efterhånden blevet habile promptere, og vi bliver bedre og bedre til at forstå, hvordan man ’taler’ til en kunstig intelligens. På Mandag Morgen er vi nu seks mennesker, der ikke kan lade være. Derfor har vi også måttet tage den tunge snak med de tre illustratorer, vi plejede at samarbejde med, og fortælle dem, at vi nok ikke kommer til at ringe så ofte som før.

Til gengæld får vi brug for at trække lidt timer hos vores eksterne prompt-ekspert en gang imellem. For hun har fuld fokus på at følge med i den eksplosive udvikling i generative AI-redskaber. Det har vi ikke selv tid til. 

Den gode nyhed er, at du ikke bare bliver mere effektiv af at arbejde sammen med AI. Du bliver også mere kreativ.

BONUS ER, at når man har fået hul på det ene AI-redskab, er det meget lettere at gå ombord i det næste. Når man først har forstået, at man skal stille AI opgaver i stedet for spørgsmål, giver det pludselig meget bedre mening at få hjælp til stort og småt af sprogmodeller som ChatGPT. Og det bringer mig frem til en sidste pointe, som jeg tror, alle kan have gavn af, uanset hvad man arbejder med: Det er nødvendigt at dyppe tæerne i AI for at forstå, hvad det kan – og ikke kan – bruges til. Særligt hvis du har strategisk ansvar, er der ingen vej udenom. Ellers er risikoen for dårlige beslutninger simpelthen for stor. 

Den gode nyhed er, at du ikke bare bliver mere effektiv af at arbejde sammen med AI. Du bliver også mere kreativ og bedre til at formulere en klar opgave for dig selv og andre. Og så er det så sjovt, at det er svært at lade være, når man først er begyndt!


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Mandag Morgen logo

Læs mindre - forstå mere

  • ChefredaktørAndreas Baumann
  • Adm DirektørAnne Marie Kindberg
  • CFOAnders Jørning
  • Ansv. ChefredaktørJakob Nielsen
  • Kommerciel direktørMichael Thomsen
  • Formand og udgiverRasmus Nielsen
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Copyright © Mandag Morgen, 2024