skolereform


Nej, det er ikke en myte, at flere skoletimer giver dygtigere børn

Nej, det er ikke en myte, at flere skoletimer giver dygtigere børn

At flere timer i skolen giver mere faglighed, hører til blandt de helt store myter i skolepolitik, skriver undervisningsordfører Jacob Mark (SF). Men der er absolut ikke tale om en myte, fastslår forskere. Det er faktisk veldokumenteret, at flere skoletimer gør eleverne dygtigere.

Bliver børn klogere af at komme i friskole end i folkeskole?

Bliver børn klogere af at komme i friskole end i folkeskole?

Frie grundskoler klarer sig bedre fagligt end folkeskoler, lyder det fra undervisningsminister Merete Riisager (LA). Det er en af grundene til, at regeringen har præsenteret en ny friere skoleform. Men ministerens påstand holder ikke, siger forskere.

Scorer Randers-elever bedre karakterer end landsgennemsnittet?

Scorer Randers-elever bedre karakterer end landsgennemsnittet?

I 2015 blev det besluttet at lukke fem skole i Randers og indføre en ny skolestruktur. Og nu får eleverne i Randers gennemsnitligt bedre karakterer end resten af landet, skriver fem partier i Randers Amtsavis. Forkert, viser DR-faktatjek.

Kritikere af lange skoledage jublede på forkert grundlag

Kritikere af lange skoledage jublede på forkert grundlag

Et forsøg med kortere skoledage på Bymarkskolen i Hobro har været en succes, skriver DR. Artiklen ramte plet på de sociale medier, hvor den især blev brugt af kritikere af skolereformen fra 2014. Men Bymarkskolen har slet ikke haft sådan et forsøg, viser et faktatjek.

Undersøgelse om lange skoledage bliver mistolket

Undersøgelse om lange skoledage bliver mistolket

Debatten om skolereformen handler mest om skoledagens længde. Og igen og igen citeres en undersøgelse, der viser, at eleverne synes, at skoledagen er for lang. Men undersøgelsen kan ikke bruges til at sige, de længere dage er et problem, siger forsker.