folkeskolereform


Nej, det er ikke en myte, at flere skoletimer giver dygtigere børn

Nej, det er ikke en myte, at flere skoletimer giver dygtigere børn

At flere timer i skolen giver mere faglighed, hører til blandt de helt store myter i skolepolitik, skriver undervisningsordfører Jacob Mark (SF). Men der er absolut ikke tale om en myte, fastslår forskere. Det er faktisk veldokumenteret, at flere skoletimer gør eleverne dygtigere.

ANALYSE: Den skolepolitiske dans om nye internationale læseresultater

ANALYSE: Den skolepolitiske dans om nye internationale læseresultater

Enhedslisten vil afskaffe de Nationale Test og PISA. Men man kritiserer gerne folkeskolereformen med udgangspunkt i dårlige resultater fra den beslægtede læsetest Pirls. Partierne bag folkeskoleforliget er derimod normalt af den holdning, at vi godt kan bruge test til at se, hvordan eleverne udvikler sig. Bare ikke lige denne gang.  

Kritikere af lange skoledage jublede på forkert grundlag

Kritikere af lange skoledage jublede på forkert grundlag

Et forsøg med kortere skoledage på Bymarkskolen i Hobro har været en succes, skriver DR. Artiklen ramte plet på de sociale medier, hvor den især blev brugt af kritikere af skolereformen fra 2014. Men Bymarkskolen har slet ikke haft sådan et forsøg, viser et faktatjek.

Undersøgelse om lange skoledage bliver mistolket

Undersøgelse om lange skoledage bliver mistolket

Debatten om skolereformen handler mest om skoledagens længde. Og igen og igen citeres en undersøgelse, der viser, at eleverne synes, at skoledagen er for lang. Men undersøgelsen kan ikke bruges til at sige, de længere dage er et problem, siger forsker.

Politikere vægter evaluering af skolereform forskelligt

Politikere vægter evaluering af skolereform forskelligt

De danske folkeskoleelever er glade for deres skole – også efter reformen. Sådan lyder budskabet fra tidligere undervisningsminister, Christine Antorini, da hun skulle forsvare reformen. Men det er ikke hele sandheden, siger forsker til DRs faktatjekprogram Detektor.