Ældre deler oftere både falske nyheder og faktatjek

Amerikanere på 65 år eller derover deler oftere falske nyheder på Facebook end andre aldersgrupper, viser ny forskning. Samtidig deler de ældre i USA også hyppigere faktatjek-artikler.

Personer på 65 år og derover deler oftere falske nyheder på Facebook end andre aldersgrupper. Faktisk deler de ældre i gennemsnit syv gange oftere artikler med falsk indhold end dem der er mellem 18 og 29 år, viser ny amerikansk forskning.

Dermed bekræfter forskningsresultaterne en formodning, mange mennesker har gået rundt med, mener Andrew Guess, der er lektor på det amerikanske Princeton Universitet og en af forskerne bag studiet.

“Indtil nu, har vores viden været baseret på en række anekdoter om din skøre tante, men det her er et af de tilfælde, hvor data rent faktisk understøtter, hvad folk går og tror,” siger han til netmediet Vox.

Og forskerne er da heller ikke i stand til at give én præcis forklaring på, hvorfor amerikanske seniorer oftere deler falske nyheder end andre aldersgrupper.

De peger dog på, at gruppen over 65 år er vokset op i en tid, hvor man havde større tiltro til nyhedsmedierne, der tilsvarende blev opfattet som objektive i deres nyhedsdækning, og derfor mere autoritative i deres formidling af nyhedsstof.

Aldersgruppe deler hyppigere faktatjek

Inden vi kritiserer de 65+-årige for at dele falske nyheder, bør vi lige forholde os til endnu et bemærkelsesværdigt forskningsresultat. Et andet forskerteam har nemlig fundet frem til, at det - også - er amerikanske facebookbrugere i aldersgruppen 65+, der oftest deler artikler med faktatjek.

Og det resultat genfinder Andrew Guess faktisk, da han laver en ekstra analyse af de data, som han sammen med de andre forskere har indsamlet. Det viser sig, at personer i aldersgruppen over 64 år deler 22 procent artikler med faktatjek. Tilsvarende er tallet 14 procent for alle facebookbrugere, oplyser han på Twitter.

Selvom de ældre altså oftere deler falske nyheder, skal resultatet ses i lyset af, at hovedparten af brugerne på det sociale medier er under 65 år.

Konservative deler mest ‘fake news’

Forskerne kastede sig ud i projektet, fordi begrebet fake news fyldte så meget under valgkampen forud for præsidentvalget i USA i 2016, hvor forretningsmanden Donald Trump som bekendt løb af med sejren.

Men selvom fake news fyldte – og fortsat fylder – meget i den offentlige debat både i USA og herhjemme, viser forskernes undersøgelse, at det er de færreste, der rent faktisk deler falske nyheder.

Faktisk er det blot 8,5 procent af facebookbrugerne, der deler artikler med falskt indhold. I aldersgruppen 18-29 år er det 3 procent, der deler artikler med falskt indhold, mens det for aldersgruppen 65+ er 11 procent, der deler indhold med falske eller forkerte oplysninger.

Ser man på partitilknytning viser det sig, at de konservative er værst til at dele falske nyheder. Næsten hver femte - 18,1 procent - af republikanere deler artikler med falskt indhold. Det tilsvarende tal er 3,5 procent for demokrater. Republikanere er altså 14 procentpoint mere tilbøjelige til at dele artikler med falskt indhold, end demokrater er.

Ser oftere falske nyheder

En af årsagerne kan være, at ældre facebookbrugere oftere bliver eksponeret for falske nyheder end andre, hvilket også gør sig gældende i Danmark. Et dansk forskningsstudie fra 2018 viser nemlig, at ældre danske facebookbrugere oftere støder på falske nyheder end andre.

“Vores studie viser, at sandsynligheden for at blive eksponeret for misinformation stiger betydeligt med alderen, og borgere på 40 år og ældre eksponeres i særlig høj grad,” siger adjunkt Frederik Hjorth til Tjek Det.

“Desuden peger en række studier på, at ældre generelt ser ud til at være mere modtagelige overfor misinformation end yngre,” tilføjer forskerkollegaen professor Rebecca Adler-Nissen.

I 2018 var det 25 procent af danskerne imellem 65 og 74 år og 12 procent af danskerne imellem 75 og 89 år, der dagligt gjorde brug af Facebook, fremgår det af den seneste opgørelse fra Slots- og Kulturstyrelsen om danskernes brug af sociale medier.

LÆS OGSÅ: Fake news er ikke problem i Danmark – men misinformation er

Forrige artikel Facebook skærper krav til politiske annoncer Facebook skærper krav til politiske annoncer Næste artikel Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere
Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Når medier og klimaforskere fortæller befolkningen, at 97 procent af alle klimaforskere er enige om, at klimaforandringerne er menneskeskabte, er det en løgnehistorie, skriver geolog og byrådsmedlem Jens Morten Hansen i et debatindlæg. Flere klimaforskere fra både ind- og udland er enige i kritikken af 97 procents-påstanden, men samtidig understreger de, at der i forskningsmiljøet er bred enighed om menneskets rolle i klimaforandringerne.

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Historiske lønforhøjelser, den laveste arbejdsløshed i 40 år og et boom i udenlandske investeringer. Det er sandheden om Brexit, lyder budskabet i en viral video. Men det er “absurd” at tale om konsekvenserne af Brexit, før skilsmissen overhovedet er en realitet, siger to økonomiprofessorer. 

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

Fake news og desinformation er et betændt emne i Italien. Der er langt fra enighed om problemets størrelse, ej heller løsningsmodellerne. Myndighederne har indført initiativer mod desinformation, der spænder fra uddannelse af elever til en ”rød-knap-tjeneste”, der giver borgere adgang til at indberette falske nyheder til en online-politi-enhed.

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Med næsten 16 millioner kroner i ryggen skal et nyt dansk forskningscenter undersøge årsagerne til og konsekvenserne af hadefulde ytringer på internettet. I sidste ende er målet at præsentere strategier, der kan dæmme op for fjendtlige politiske debatter.

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Ukendte bagmænd har oprettet falske facebooksider, hvor de misbruger navnene på flere af de nykårede danske verdensmeste i håndbold. Til sammen har siderne allerede nu langt over 100.000 følgere. I sidste ende kan de falske sider bruges til at lokke penge ud af dig.

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Ifølge nyt studie er Britta Nielsens formodede svindel for millioner i Socialstyrelsen en statistisk undtagelse, og forskernes nye fund kan være med til at forklare svindelnumrene blandt mandlige topfolk i finansverdenen. Høj løn og løgnagtighed følges ad. Og så er mænd – statistisk set – større løgnere end kvinder.

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook vil gøre op med påvirkningskampagner. Derfor skal nye regler gøre det mere besværligt at indrykke politiske annoncer på det sociale medie. Reglerne vil også gælde i forbindelse med europaparlamentsvalg den 26. maj og folketingsvalget, der skal finde sted senest den 17. juni i år.

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Danmarks integrationsindsats halter håbløst efter Norges og Sveriges, hvor langt flere flygtninge er i arbejde, konkluderer chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening. Men den konklusion afviser flere forskere.

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Endnu engang må det dansk-svenske postselskab PostNord ufrivilligt lægge navn til et fupnummer, der i disse dage tikker ind på mange danskeres mobiltelefoner. Du lokkes med en gratis mobiltelefon, men skal i stedet betale dyrt for et abonnement på en angivelig datingside.