Bilka er lige nu et populært mål for fupkonkurrencer

For at sprede lidt glæde i coronakrisetiden, udlover Bilka i Skalborg spritnye høretelefoner til 10 heldige vindere. Sådan lyder det i et populært opslag på sociale medier. Men Bilka har intet med konkurrencen at gøre - den er et fupnummer. I øjeblikket lægger flere af kædens varehuse ufrivilligt navn til svindelnummeret.

Flere Bilka varehuse er i øjeblikket offer for falske konkurrencer på Facebook.
Flere Bilka varehuse er i øjeblikket offer for falske konkurrencer på Facebook.Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Nikolaj Rodkjær Kristensen

I anledning af coronakrisen udlodder Bilka i Skalborg en præmie til 10 heldige vindere. Det er i hvert fald hvad et populært opslag på Facebook lader tro.

Vindere får hver et sæt ”spritnye AirPods Pro”, lover opslaget.

For at deltage i konkurrencen skal man blot synes godt om opslaget og tagge den person, man ønsker at dele gaven med. Vinderne vil så blive kontaktet direkte i indbakken.

Og der er tilsyneladende mange, der godt kunne tænke sig at få fingrene i gevinsten. Over 800 synes godt om opslaget, som har knap 900 reaktioner.

Men konkurrencen er fup.

Det bekræfter Kasper Reggelsen, der er pressechef i Salling Group, der ejer Bilka-kæden. Han oplyser desuden, at de har anmeldt fupkonkurrencen til Facebook.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Fakta
Bilka i Skalborg vil gøre noget "ekstraordinært" for sine kunder, lyder det i den falske konkurrence. 

Bilka mål for gentagen fup

Bilka er et populært mål for fupkonkurrencer for tiden. Tidligere på ugen udlovede Bilka Odense angiveligt Apple-produkter i en lignende konkurrence. Men også her var der tale om urent trav.

Det gjorde Bilka opmærksom på i et opslag på kædens rigtige facebookside.

”Vi er blevet gjort opmærksom på, at vores navn bliver misbrugt til falsk side her på Facebook med afsendernavnet Bilka Odense,” står der i opslaget under overskriften ”ADVARSEL VEDR. FALSK SIDE”.

”Denne side er falsk, og vi opfordrer til, at der IKKE klikkes på nogen links inde på siden. Vores juridiske afdeling er underrettet,” stå der videre.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Sådan så det ud, da Bilka tidligere på ugen advarede mod en fupkonkurrence fra facebooksiden Bilka Odense. 

Flueben kan afsløre fuppet

I opslaget opfordrer til Bilka til, at man ser efter det blå flueben ved siden af deres profilbillede på Facebook, hvis man vil sikre sig, at Bilka er den rigtige afsender.

Sammenligner man Bilkas facebookside med den, der deler den falske konkurrence, kan man da også se, at kun den rigtige er udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge – et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn.

Med verificeringsbadget bekræfter Facebook, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Det er dog ikke alle facebooksider, der får det blå v-tegn – heller ikke selvom de er ægte og opfylder Facebooks regler.

Derudover kan man se, at kun 77 personer synes godt om den falske side, som desuden er oprettet 19. maj i år – og dermed samme dag, som opslaget med fupkonkurrencen er lavet.

Bilkas rigtige facebookside har derimod flere år på bagen. Den er oprettet i 2010, og flere end 202.000 personer synes godt om siden.

Der er faktisk en del af kædens varehuse, som har egen Facebookside, hvor de laver opslag med reklamer og tilbud. Lige netop de lokale Bilka-sider på Facebook har ikke det blå badge. Men holder man øje med, hvor mange der følger de enkelte sider, så kan man få en god indikation af, om man nu også står på for eksempel Bilka i Næstved's facebookside. Den har har over 20.000 følgere, og siden er oprettet for fem år siden. 

Også Bilka i Skalborg har sin egen side. Den er oprettet i 2015, og mere end 27.000 synes godt om-tilkendegivelser. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Bilkas rigtige facebookside (til højre) er udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge. Den falske side (til venstre) har ikke fået det blå flueben af Facebook.

'Vindere' bliver kontaktet direkte

Fupkonkurrencer der udnytter Bilkas brand ligner mange andre falske konkurrencer på Facebook, hvor danske virksomheder og butikskæder ufrivilligt nå lægge navn til fupnummeret.

Fælles for konkurrencerne er, at bagmændenes fremgangsmåde er stort set den samme hver gang. Der oprettes en falsk facebookside i en kendt virksomheds navn, og på siden laves et opslag, der udlodder præmier.

Dem kan man vinde, hvis man skriver noget i opslagets kommentarfelt, og så vil de heldige vindere normalt blive kontaktet direkte i en privat besked på Facebook. Det samme lader til at være fremgangsmåden denne gang.

Men derfra kan det gå rigtig galt.  

TjekDet har tidligere fortalt, hvordan en vinder af en falsk Nordisk Film-konkurrence blev bedt om at betale et lille beløb for forsendelse af præmien. Da hun forsøgte at indtaste sine kortoplysninger, var der en fejl på siden, og pludselig var facebookopslaget væk, mens der var radiotavshed hos svindlerne. Heldigvis nåede kvinden at spærre sit kort, inden hendes konto blev lænset.

Og der er lignende eksempler, hvor intetanende danskere pludselig står med en tom konto, efter de har betalt et lille beløb i forsendelse til det, der viste sig at være svindel. 

Har du allerede liket og kommenteret fupkonkurrencen, kan du måske slippe for at høre fra bagmændene, hvis du sletter din kommentar.

Hvis du er kommet til at udlevere dine kontooplysninger til svindlerne, så bør du omgående kontakte din bank eller spærre dit kort i netbanken.

Fakta

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu