Coolshop misbruges i falsk konkurrence: “Enormt tidskrævende”

Du kan vinde et af de populære el-løbehjul, hvis du bare lige deltager i en konkurrence på Facebook. Alt, du skal gøre, er at like billedet og tagge en ven, skriver webbutikken Coolshop angiveligt. Men det er fup og svindel.

El-løbehjul er blevet rasende populære. Den hurtige og smidige transportform er på rekordtid eksploderet, og de motoriserede løbehjul findes overalt på gader og stræder i hovedstaden og andre store, danske byer.

Vil du eje dit eget, må du dog til lommerne. Og et el-løbehjul løber nemt op i flere tusinde kroner. Men en ny konkurrence fra webbutikken Coolshop kan angiveligt være en gratis genvej til at blive godt kørende.

“Vi vil forkæle dig og giver dig derfor lige nu muligheden for at vinde én af de populære el-løbehjul til en værdi af 3.333,-” lyder den lokkende besked i et facebookopslag fra siden Coolshop.

Artiklen fortsætter efter billedet

Du kan vinde et gratis løbehjul, lover facebookopslaget, men konkurrencen er falsk.

Og det er en konkurrence, der får folk til tasterne. 500 facebookbrugere har skrevet en kommentar i håb om at ende som den heldige vinder.

Men hver eneste af dem kan ligeså godt forberede sig på at blive skuffede. Konkurrencen er nemlig falsk, for det er slet ikke Coolshop, der står bag.

“Nej, det er ikke vores,” svarer Coolshops Marketing Director, Jacob Risgaard, i en sms.

Han er godt træt af de svindlere, der udnytter ærlige butikkers navn og logo i de falske konkurrencer.

“Det er enormt tidskrævende, at der findes så mange svindelsider, der udnytter kendte brands,” skriver han.

For at gennemskue svindelsiderne henviser han brugerne til, at “man kan altid se, om en side er ‘verified’ af Facebook”. Og det er én af flere gode huskeregler at minde sig selv om, når man færdes på Facebook.

Fire tegn på en falsk side

Det er nemt at falde i fælden. Men der er – som Jacob Risgaard påpeger – nogle advarselstegn, man kan holde øje med. Hvis du støder på en mistænkelig facebookside, er der fire spørgsmål, du med fordel stille dig selv. Vi gennemgår her spørgsmålene og sammenligner svindlernes udgave af Coolshop's facebookside med den ægte vare:

1) Hvornår er siden oprettet?

Kigger man nøje efter, oplyser Facebook, at den falske side er oprettet den 27. august i år. Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Mange af de virksomheder, der misbruges i konkurrencer, har ofte eksisteret i mange år, og derfor har deres facebookside som regel flere år på bagen.

Coolshops rigtige facebookside er oprettet den 4. december 2009.

2) Hvor mange følgere har siden?

Den falske side har mistænkeligt få følgere, nemlig kun 67 personer. Coolshops rigtige facebookside har mere end 96.000 følgere.

3) Opfordres til at dele og like?

Opfordres der i opslagene på siden igen og igen til at dele, ’synes godt om’ et opslag eller tagge din facebookvenner? Hvis ja, så er det også sandsynligt, at siden er falsk eller ikke har reelle hensigter. Netop opfordringer til at dele og like bruges for eksempel igen og igen i falske konkurrencer på Facebook.

Opslaget med den falske konkurrence er det eneste opslag på den falske Coolshop-side. Til gengæld ligger det der adskillige gange, hvilket igen er typisk for falske facebooksider. 

Du kan også finde konkurrencer på den ægte Coolshop-side, men her er ingen opfordringer til at tagge venner, like eller dele opslaget.

4) Er siden verificeret?

Et fjerde tip er at kigge efter Facebooks blå verificeringsbadge, hvor Facebook bekræfter, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. 

Til venstre er den ægte Coolshop-side med Facebooks blå verificeringsbadge. Til højre den falske, som ligner godt, men altså ikke har verificeringsbadget. Dog er det ikke alle ægte sider, der får badget.

Verificeringsbadget er et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn, og det kan man altid kigge efter, hvis man er i tvivl om en virksomheds side er reel eller ej.

Facebook tildeler berettigede brands, medieorganisationer og offentlige personer det blå verificeringsbadge, og berettigelsen er baseret på en række faktorer. For eksempel kræves det, at facebooksiden udfylder alle felter, som en side kan indeholde, og at Facebooks retningslinjer overholdes.

Det skal dog understreges, at ikke alle facebooksider med tiden får det blå v-tegn - på trods af at de er 'ægte' og opfylder Facebooks regler.

Falske facebooksider kan være en god forretning

Baggrunden for den falske konkurrence kender vi ikke med sikkerhed, men det drejer sig med stor sandsynlighed om at tjene penge. I første omgang handler det om at opbygge en side med en masse følgere.

På sigt kan fupmagerne så spamme facebookbrugerne, der følger den falske Coolshop-side, med for eksempel salg af ægte, tvivlsomme eller falske produkter, ligesom de kan lave fupkonkurrencer til de mange følgere, der er ført bag lyset.

Formålet kan i sidste ende være at lokke personlige oplysninger ud af facebookbrugere og stikke snablen i deres bankkonto.

Lige nu kan bagmændene dog ikke tjene penge på fupsiderne. I første omgang handler det altså om, at få flest mulige facebookbrugere til at følge den falske side og reagere på opslagene.

I princippet kan siden på sigt også bruges til at sprede politiske budskaber lynhurtigt og enkelt.

Forrige artikel Svindelkonkurrence vil have dig til at tælle krus fra McDonald's Svindelkonkurrence vil have dig til at tælle krus fra McDonald's Næste artikel Fupkonkurrence om biografbilletter rammer igen en biograf Fupkonkurrence om biografbilletter rammer igen en biograf
Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre. 

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det britiske Oxford University forbyder de studerende at klappe for ikke at genere studerende, der bruger høreapparat eller har en angstlidelse, beretter flere medier. Men det er forkert. Det anerkendte universitet tillader fortsat klapsalver. 

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Danske grise får mindre antibiotika end grise i andre europæiske lande, hævder Landbrug & Fødevarer og henviser til en opgørelse over antibiotikaforbrug på dyr i Europa. Men man kan slet ikke drage den konklusion på baggrund af opgørelsen, siger forskere.

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Bliver du ramt af et hjerteanfald og er alene, så skal du hoste kraftigt. Det kan redde dit liv, fremgår det af et kædebrev, der i øjeblikket deles på Facebook. Men eksperter advarer mod at tage påstanden for gode varer. Det kan faktisk forværre situationen.

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Hvis du døjer med lidt vintersnue, er det bare i gang med at drikke gin og tonic. Det påstår en populær artikel, som har tusindvis af interaktioner på Facebook. Men påstanden er noget sludder, fastslår forskere. 

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

BLOGINDLÆG: Kampen mod falske nyheder – og deres negative indvirkning på samfundsdebatten og demokratiet – handler til syvende og sidst om dig og mig, og hvordan vi reagerer på de historier og påstande, der konstant dukker op i vores feeds og kalder på vores opmærksomhed.

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikanter, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

En gruppe danske forskere konkluderer, HPV-vaccinen virker. Men en kritisk artikel på en vaccineskeptisk hjemmeside hævder, at studiet benytter sig af en helt forkert metode, og at studiet faktisk dokumenterer, at vaccinen slet ikke virker. Kritikken er dog helt forfejlet, og vaccinen er ret effektiv, slår både forskere og myndigheder fast. 

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

Drik to glas vin om dagen og tab dig. Sådan lyder slankerådet i en artikel på netmediet Dagens.dk. Ifølge netmediet skulle det endda være videnskabeligt bevist. Men to forskere, TjekDet har talt med, kan ikke genkende deres forskningsresultater i det berusende slankeråd.    

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

BLOGINDLÆG: Debatten om, hvordan man skal håndtere informationspåvirkning, der undergraver og udnytter demokratiske processer, har kørt i over tre år nu. Men i forsøget på at værne om vores offentlige debat og demokratiet er det vigtigt at forstå, hvad der undergraves og hvordan.

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Danske virksomheder har i den seneste tid oplevet et bombardement af falske konkurrencer. Denne gang er det endnu en biografkonkurrence, som tilsyneladende udloves af Smartbox på Facebook. Men ingen gratis popcorn denne gang; opslaget er løgn og latin.