Coolshop misbruges i falsk konkurrence: “Enormt tidskrævende”

Du kan vinde et af de populære el-løbehjul, hvis du bare lige deltager i en konkurrence på Facebook. Alt, du skal gøre, er at like billedet og tagge en ven, skriver webbutikken Coolshop angiveligt. Men det er fup og svindel.

Konkurrencen om løbehjulet er falsk. Det er ikke Coolshop, der står bag.
Konkurrencen om løbehjulet er falsk. Det er ikke Coolshop, der står bag.
Rasmus Kerrn-Jespersen

El-løbehjul er blevet rasende populære. Den hurtige og smidige transportform er på rekordtid eksploderet, og de motoriserede løbehjul findes overalt på gader og stræder i hovedstaden og andre store, danske byer.

Vil du eje dit eget, må du dog til lommerne. Og et el-løbehjul løber nemt op i flere tusinde kroner. Men en ny konkurrence fra webbutikken Coolshop kan angiveligt være en gratis genvej til at blive godt kørende.

“Vi vil forkæle dig og giver dig derfor lige nu muligheden for at vinde én af de populære el-løbehjul til en værdi af 3.333,-” lyder den lokkende besked i et facebookopslag fra siden Coolshop.

Artiklen fortsætter efter billedet

Du kan vinde et gratis løbehjul, lover facebookopslaget, men konkurrencen er falsk.

Og det er en konkurrence, der får folk til tasterne. 500 facebookbrugere har skrevet en kommentar i håb om at ende som den heldige vinder.

Men hver eneste af dem kan ligeså godt forberede sig på at blive skuffede. Konkurrencen er nemlig falsk, for det er slet ikke Coolshop, der står bag.

“Nej, det er ikke vores,” svarer Coolshops Marketing Director, Jacob Risgaard, i en sms.

Han er godt træt af de svindlere, der udnytter ærlige butikkers navn og logo i de falske konkurrencer.

“Det er enormt tidskrævende, at der findes så mange svindelsider, der udnytter kendte brands,” skriver han.

For at gennemskue svindelsiderne henviser han brugerne til, at “man kan altid se, om en side er ‘verified’ af Facebook”. Og det er én af flere gode huskeregler at minde sig selv om, når man færdes på Facebook.

Fire tegn på en falsk side

Det er nemt at falde i fælden. Men der er – som Jacob Risgaard påpeger – nogle advarselstegn, man kan holde øje med. Hvis du støder på en mistænkelig facebookside, er der fire spørgsmål, du med fordel stille dig selv. Vi gennemgår her spørgsmålene og sammenligner svindlernes udgave af Coolshop's facebookside med den ægte vare:

1) Hvornår er siden oprettet?

Kigger man nøje efter, oplyser Facebook, at den falske side er oprettet den 27. august i år. Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Mange af de virksomheder, der misbruges i konkurrencer, har ofte eksisteret i mange år, og derfor har deres facebookside som regel flere år på bagen.

Coolshops rigtige facebookside er oprettet den 4. december 2009.

2) Hvor mange følgere har siden?

Den falske side har mistænkeligt få følgere, nemlig kun 67 personer. Coolshops rigtige facebookside har mere end 96.000 følgere.

3) Opfordres til at dele og like?

Opfordres der i opslagene på siden igen og igen til at dele, ’synes godt om’ et opslag eller tagge din facebookvenner? Hvis ja, så er det også sandsynligt, at siden er falsk eller ikke har reelle hensigter. Netop opfordringer til at dele og like bruges for eksempel igen og igen i falske konkurrencer på Facebook.

Opslaget med den falske konkurrence er det eneste opslag på den falske Coolshop-side. Til gengæld ligger det der adskillige gange, hvilket igen er typisk for falske facebooksider. 

Du kan også finde konkurrencer på den ægte Coolshop-side, men her er ingen opfordringer til at tagge venner, like eller dele opslaget.

4) Er siden verificeret?

Et fjerde tip er at kigge efter Facebooks blå verificeringsbadge, hvor Facebook bekræfter, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. 

Til venstre er den ægte Coolshop-side med Facebooks blå verificeringsbadge. Til højre den falske, som ligner godt, men altså ikke har verificeringsbadget. Dog er det ikke alle ægte sider, der får badget.

Verificeringsbadget er et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn, og det kan man altid kigge efter, hvis man er i tvivl om en virksomheds side er reel eller ej.

Facebook tildeler berettigede brands, medieorganisationer og offentlige personer det blå verificeringsbadge, og berettigelsen er baseret på en række faktorer. For eksempel kræves det, at facebooksiden udfylder alle felter, som en side kan indeholde, og at Facebooks retningslinjer overholdes.

Det skal dog understreges, at ikke alle facebooksider med tiden får det blå v-tegn - på trods af at de er 'ægte' og opfylder Facebooks regler.

Falske facebooksider kan være en god forretning

Baggrunden for den falske konkurrence kender vi ikke med sikkerhed, men det drejer sig med stor sandsynlighed om at tjene penge. I første omgang handler det om at opbygge en side med en masse følgere.

På sigt kan fupmagerne så spamme facebookbrugerne, der følger den falske Coolshop-side, med for eksempel salg af ægte, tvivlsomme eller falske produkter, ligesom de kan lave fupkonkurrencer til de mange følgere, der er ført bag lyset.

Formålet kan i sidste ende være at lokke personlige oplysninger ud af facebookbrugere og stikke snablen i deres bankkonto.

Lige nu kan bagmændene dog ikke tjene penge på fupsiderne. I første omgang handler det altså om, at få flest mulige facebookbrugere til at følge den falske side og reagere på opslagene.

I princippet kan siden på sigt også bruges til at sprede politiske budskaber lynhurtigt og enkelt.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu