Det bør nyhedsjournalistikken gøre anderledes for at bekæmpe falske nyheder

Chefredaktøren for den digitale avis Zetland, Lea Korsgaard, giver fem bud på, hvad nyhedsmedierne bør gøre, for at komme mængden af falske nyheder til livs.

 


Er nyhedsjournalistik kuren mod blitzstormen af usandheder fra USA’s nye præsident og fremkomsten af falske nyheder? Eller er nyhedsmøllen snarere en del af diagnosen på en offentlighed, der i stigende grad har svært ved at skelne rigtigt fra forkert? Lea Korsgaard, der er chefredaktør for Zetland, giver i dag fem bud på, hvad nyhedsjournalistikken som minimum bør gøre anderledes for at undgå et samfund uden sandheder.

De fem anbefalinger, som Lea Korsgaard har defineret med indspark fra flere på Zetlands redaktion, tager udgangspunkt i den netop overståede amerikanske præsidentvalgkamp, der var præget af flere falske historier. Donald Trump vandt ikke kampen om at blive verdens mægtigste statsoverhoved på trods af sin tilsyneladende endeløse strøm af løgne, men derimod på grund af mange udokumenterede eller usande påstande, mener Lea Korsgaard. Og Trump har dermed etableret et nyt parallelunivers, hvor fakta ikke altid er fakta.

"Konspirationerne, overdrivelserne, de falske præmisser var en afgørende komponent i den fortælling, der bar ham ind i Det Hvide Hus. Ved at lyve demonstrerede han sin kampagnes bærende budskab: at han var mand for at skide de etablerede sandheder et stykke og sige, hvad fanden der passede ham. Trumps løgne er ikke en fejl ved den kommende præsidents budskab. De er budskabet," skriver Lea Korsgaard.

Både Hillary Clinton, der var Demokraternes præsidentkandidat, og den siddende præsident, Barack Obama, har advaret mod udbredelsen af falske nyheder. Og Google og Facebook har taget ansvar som platforme, der er med til at formidle usande påstande. De har iværksat initiativer, der skal dæmme op for udviklingen. Men hvad med nyhedsjournalistikken? Hvad har de gjort, spørger Lea Korsgaard. Her går hun i rette med chefredaktøren for Washington Post, der blandt andet har sagt, at Vi skal bare gøre vores arbejde. Gøre det, som det er meningen, det skal gøres … at fortælle om sandheden så tæt på sandheden, som det lader sig gøre at komme.”

De etablerede nyhedsmedier skal se langt mere selvkritisk på deres rolle. Og det er her de fem bud kommer ind i billedet.

Blandt andet skal medierne gå kraftigt i rette med politikere og andre, hvis det, de siger, er noget vrøvl.

Lea Korsgaard mener også, at faktatjek ikke er vejen frem for medierne, da det kun formidler fakta og ikke substans.

"At formidle facts er ikke nødvendigvis det samme som at formidle sandhed," mener hun.

Læs alle de fem bud på Zetlands hjemmeside her.

 

Forrige artikel Da sandheden blev disruptet Næste artikel Tesen om ’det postfaktuelle samfund’ er postfaktuel Tesen om ’det postfaktuelle samfund’ er postfaktuel