Drikker danskerne virkelig mere alkohol i coronatiden?

Brug af alkoholtests på nettet er tidoblet, og supermarkeder sælger angiveligt mere alkohol. Så er virustid også alkohol-rus-tid? Det er faktisk slet ikke sikkert.

Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix
Andreas Oved Askjær RasmussenPeter Rolsted

Drikker danskerne mere alkohol under coronakrisen?

Ja, lyder det fra Bjarne Elholm, der er leder af telerådgivningen Alkolinjen, i en DR-artikel fra 29. marts, hvor han fortæller, at ti gange så mange danskere i øjeblikket tester deres alkoholvaner på nettet hos organisationen Alkohol og Samfund.

Karantænetiden, hvor den danske befolkning er opfordret på det kraftigste til at blive hjemme, “betyder, at der bliver skænket ekstra meget op i glassene”, hedder det i artiklen, der har overskriften “Eksperter advarer: Mange drikker for meget i karantænetid”.

Bjarne Elholm siger til DR:

“Generelt stiger alkoholforbruget, når danskerne holder fri eller har fri sammen. Så er der basis for at hygge, og der er alkohol et vigtigt element. Det er helt sikkert, at det også sker under en nedlukning som denne.”

Derudover skulle også salgstal fra dagligvarebutikker fortælle, at der er sket en stigning i salget af alkohol, siden Danmark lukkede mere eller mindre ned 11. marts, lyder det i artiklen.

Men faktisk er der ikke belæg for at hævde, at danskerne drikker mere alkohol end før virustiden. Generelle salgstal tyder ikke på, at der samlet set bliver solgt mere alkohol for tiden. Og rusmiddelforskere kan ikke se, at danskernes iver efter at teste alkoholvaner på nettet nu også betyder, at vi drikker mere derhjemme.

Artiklen fortsætter under billedet

Artiklen fra DR den 29. marts i år, hvori der blandt andet står, at alkoholforbruget er steget under coronakrisen. (Skærmbillede fra dr.dk)

Fra stigning til fald

Salgstallene først:

I DR-artiklen står, at Coops dagligvarebutikker melder om en stigning i alkoholsalget. Dog er den stigning ikke så stor som den generelle stigning i omsætningen af dagligvarer, og man må have in mente, at det jo ikke har været muligt tage på værtshus og restaurant siden 18. marts. Det fremhæver DR-artiklen også.

Men Coop siger nu til TjekDet, at de seneste tal – fra 11. til og med 30. marts – viser, at dagligvarebutikker som Kvickly, Brugsen og Irma har oplevet et fald i salg af vin og spiritus på mellem 5 og 12 procent.

Tallene i DR’s artikel fejler som sådan ikke noget, men de dækker kun over den første uge af coronatiden, hvor der blev købt mere af samtlige varer, siger Coop. Også alkohol.

I hele karantæneperioden er alkoholsalget altså faldet i Coops supermarkeder. Også ølsalget ligger 10 til 12 procent under niveauet for samme periode sidste år.

“Der havde været lidt tale om, at danskerne drak utroligt meget. Men det er altså ikke det, vi mærker. Tværtimod,” siger Lars Aarup, der er kommunikations- og analysechef hos Coop.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lars Aarup er kommunikations- og analysechef hos Coop. (Foto: Coop)

Dagligvarekoncernen Dagrofa, der ejer butikker som Meny og Spar, fortæller, at de ikke kan få øje på nævneværdige ændringer i salg af alkohol her i virustiden. Hverken i den ene eller anden retning.

Til gengæld har Salling Group, der råder over Bilka, Føtex og Netto, oplevet en lille stigning, oplyser de.

“Særlig er der en lille vækst i vinkategorien, men der ses også vækst inden for spiritus og øl,” oplyser Salling Group uden dog at ville sætte procenter på.

Brancher bakser med salget

Sprutbranchens organisation meddeler dog i en pressemeddelelse, at det samlede salg af vin og spiritus er gået tilbage.

”Siden 11. marts, hvor nedlukningen blev annonceret, er butikkernes samlede salg af både vin og spiritus rent faktisk faldet med cirka 5 procent,” udtaler Carsten Suhrke, formand i Vin & Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD) i en pressemeddelelse. Han har tallene fra de samme tre dagligvarekæder, som TjekDet har været i kontakt med: Salling Group, Coop og Dagrofa.

I pressemeddelelsen gætter formanden desuden på, at det samme gør sig gældende på ølmarkedet.

Det udsagn nikker Louis Illum Honoré, der er kommunikationschef hos Bryggeriforeningen, genkendende til.

“Cirka 25 procent af vores forbrug af øl hentes normalt ind over grænsen, mens 20 procent kommer fra caféer, restauranter, sportsarrangementer, koncerter og så videre. Og det ligger jo dødt. Vi ser en lille smule mere salg i detailhandlen, men det er langtfra noget, der kan opveje, at man ikke få en øl ude i byen, og man heller ikke kan hente øl over grænsen,” siger han.

I en pressemeddelelse skriver Bryggeriforeningen, at forbruget af øl er faldet med 40 procent, siden coronavirussen lagde landet øde.

Tests siger “ikke et klap”

Tilbage står de mange gennemførte alkoholtests på Alkohol og Samfunds hjemmeside. Og tidoblingen af tests “tyder på, at der er gået lidt feriestemning i den”, siger Bjarne Elholm fra Alkolinjen i en corona-særudgave af P1 Debat 30. marts.

Artiklen fortsætter under billedet.

Bjarne Stenger Elholm leder Alkolinjen hos Alkohol og Samfund. (Foto: Alkohol og Samfund)

Men hvad fortæller antallet af gennemførte alkoholtests om danskernes generelle indtag af øl, vin og sprut under coronakrisen?

"Ikke et klap. Der er ikke solid dokumentation, der fortæller, at vi generelt drikker mere under coronakrisen. Det er von hørensagen og enkelthistorier," siger Ulrik Becker, der er professor ved Statens Institut for Folkesundhed, hvor han forsker i alkoholmisbrug.

Han peger på, at mange kan have mistet muligheden for at håndtere et alkoholmisbrug, som de gjorde før krisen – for eksempel i grupper eller rådgivning. Og det kunne medvirke til, at flere betjener sig af tilbud på nettet eller per telefon.

Men at mange klikker sig rundt på nettet med en bekymring for eget alkoholforbrug, bevidner ikke, at danskerne, som de er flest, hælder mere i glasset end før virustiden.

"Om der er blevet drukket mere, finder vi først ud af efterfølgende. Så må vi se på, hvor meget alkohol der er solgt, og hvornår det er solgt. Der er i hvert tilfælde fjernet udskænkning på restauranter og værtshuse, og man kan da godt gætte på, at noget af det er flyttet over på privatforbrug, men det er gætteri,” siger Ulrik Becker.

Forventer dyk

Kim Bloomfield, professor ved Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet, forestiller sig ikke, at Alkolinjen har ret i, at danskerne drikker mere i virustiden.

Samlet set forventer hun at se et dyk i alkoholindtag. Det skyldes, at danskerne generelt drikker sammen med andre. Og dem er vi i høj grad afskåret fra lige nu.

”Unge mennesker, som normalt går i byen, har slet ikke samme lejlighed til at drikke som tidligere. Det samme gælder børnefamilier, der i øjeblikket er så optagede af deres børn. De har mistet konteksten, hvori man drikker alkohol. Og de ældre er mere bekymrede, så de drikker heller ikke,” spekulerer professoren.

Artiklen fortsætter under billedet.

Kim Bloomfield er professor ved Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet. (Foto: Aarhus Universitet)

Hendes kollega Morten Hesse, der er lektor samme sted, kan godt få øje på nogen, der vil hælde mere i glasset under coronakrisen.

“Der er en mindre gruppe, som normalt drikker relativt meget, og som nu har meget tid og få forpligtelser, og som derfor skruer op for forbruget,” siger han og peger på, mange formentlig drikker mindre i karantæne, mens nogle sandsynligvis drikker mere.

“Vi ved ikke, hvordan det forholder sig med sikkerhed endnu, men det håber vi at vide om et par måneder,” forklarer Morten Hesse, der har i sinde at lave en undersøgelse om netop alkohol i en coronatid.

TjekDet har præsenteret Bjarne Elholm for salgstallene, der ikke umiddelbart tyder på en stigning i salget af alkohol, snarere tværtimod, og for rusmiddelforskernes vurdering.

Så mener han stadig, at tallene for deres gennemførte tests viser, at der generelt bliver drukket mere?

“Nej, det kan man jo ikke sige. Jeg vil nok sige, at folk er begyndt at spekulere mere over deres vaner. Det er det testen, kan vise. Der er ingen lineær sammenhæng mellem et øget forbrug og et øget antal test,” medgiver Bjarne Elholm.

DR har opdateret artiklen og uddybet dagligvarekædernes alkoholsalg under coronakrisen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu