Du gætter aldrig, hvad Facebook nu vil gøre mod nogle danske medier!!!

Nyhedsmedier, der hyppigt gør brug clickbait risikerer fremover at blive usynlige på Facebook, meddelte det sociale medie onsdag.

 


Facebook introducerede onsdag en ny algoritme, der skal gøre op med nogle mediers hyppige brug af lokkende overskrifter – også kaldet clickbait. De mediers opslag risikerer at blive mindre synlige for Facebookbrugerne. Det fremgår af en meddelelse, som det sociale medie offentliggjorde onsdag.

Det er anden gang, at Facebook skruer på sine algoritmer, så medier, som bruger overskrifter, der overdriver eller udelader detaljer for at få brugerne til at klikke på artiklerne, vil ryge længere ned i brugernes Facebookfeed.

I løbet af det seneste halve år er begrebet falske nyheder blevet udvidet til ikke blot at betyde en historie, der er det pure opspind. Også brugen af de lokkende overskrifter er blevet fremhævet som et problem i debatten om falske nyheder. Derfor kan Facebooks anti-clickbait initiativ ses som en del af Facebooks samlede strategi for at hindre spredningen af de falske historier på det sociale medie.

For knap et år siden meddelte Facebook, at man ville forsøge at dæmme op for mediers brug af clickbait, fordi det – ifølge Facebook – irriterer brugerne.

”Folk fortæller os, at de ikke kan lide historier, der er vildledende, sensationelle eller har karakter af spam. Det inkluderer brugen af overskrifter, der har det formål at fange brugernes opmærksomhed og lokke dem til at klikke på et link,” skriver tre medlemmer af en Facebookarbejdsgruppe onsdag.

”I et forsøg på at fremme et oplyst community, arbejder vi løbende på at undersøge, hvilke historier der indeholder clickbait-overskrifter, så vi kan vise dem sjældnere,” oplyser arbejdsgruppen.

I de seneste måneder har gruppen set på tusindvis af overskrifter og kategoriseret nogle af dem som clickbait. Det er for eksempel artikler, der i overskrifterne bruger formuleringer som ”du gætter aldrig…” eller slutter med ordene ”og så skete dette!”. Resultatet af analysearbejdet er nu indarbejdet i en algoritme, som bruges til at sammenholde overskrifter med indhold i artiklen. Og hvis algoritmen konstaterer, at et bestemt medie opfylder betingelserne for hyppig brug af clickbait, vil mediets opslag ryge langt ned i brugernes nyhedsfeed.

Efter det amerikanske præsidentvalg har især Facebook og Google været under et massivt pres, hvor de fra flere sider er blevet beskyldt for uhindret og ukritisk at videreformidle rygter, konspirationer og falske historier. Og i det seneste halve år har ikke mindst politikere verden over kritiseret begge virksomheder for ikke at gøre nok for at stoppe spredningen. Men i de seneste måneder har både Facebook og Google introduceret en lang række af initiativer for at imødekomme kritikken.

Foreløbig ser algoritmen ud til kun at kunne overvåge engelsksprogede overskrifter, men i onsdagens meddelelse oplyser Facebook, at man snarest går i gang med at udvikle den, så den også vil fungere på andre sprog.

 

Forrige artikel Justitsministeren rykkes for handling mod falske nyheder Justitsministeren rykkes for handling mod falske nyheder Næste artikel Facebooks regelsæt for sex, terror og vold er blevet lækket Facebooks regelsæt for sex, terror og vold er blevet lækket

Redaktionen holder sommerpause

TjekDets redaktion holder ferie frem til den 3. august, hvor vi vender stærkt tilbage. Du kan stadig tippe os om påstande i den offentlige debat, som du mener fortjener et faktatjek. Du kan skrive til os på tip@tjekdet.dk eller udfylde vores tipformular.

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere.