Endnu en omgang falske biografkonkurrencer snører danskere

Flere biograferne har de seneste uger advaret mod falske konkurrencer på facebooksider, der også bærer biografernes rigtige navne. 

Det skete før sommerferien, der var adskillige eksempler i løbet af juli måned, og nu sker det igen. Endnu en biograf advarer mod en falsk konkurrence på Facebook.

Seneste er det vejlegensiske Lido Biograferne og Ikast Bio, som på deres facebooksider rejser det rødeflag overfor facebooksider, der kalder sig henholdsvis Ikast Biograf og Lido Biograferne. Og på begge falske facebooksider finder man opslag med konkurrencer, der har lokket adskillige danskere til tasterne.

"Vind en biograftur for 2! Lido Biograferne fylder år! - og det fejrer vi med en konkurrence! Vi udlodder 10 gavekort, til 10 heldige vindere," hedder det ordret i opslagene med konkurrencen. 

Alt, man skal gøre, er, at skrive tillykke i kommentarfeltet, tagge en ven, synes godt om opslaget, og så lige dele det med alle facebookvennerne. I skrivende stund har mindst 500 gjort det ene, andet og tredje i håbet om at vinde billetterne.

Men det hele er spildt arbejde. Konkurrencen er nemlig falsk og Lido Biograferne har intet med det at gøre.

På Lido Biografernes rigtige facebookside skriver biografen kort og godt, at siden med konkurrencen er falsk. Og Ikast Bio næsten det samme, nemlig at "beskeden er fup".

 


Sådan ser opslaget med den falske konkurrence ud. Over 100 personer havde reageret på opslaget cirka to timer opslaget var lagt på nettet.

Som nævnt er det langt fra første gang, at svindlere forsøger at fuppe sig til kontakt med facebookbrugerne. Advarselstegnene er ellers mange. Lad os kigge på svindlernes udgave af Lido Biografernes facebookside.

Den falske side har mistænkeligt få følgere, nemlig kun 33 personer. Lido Biografernes rigtige facebookside har derimod 8.500 følgere.

Og opslaget med den falske konkurrence er det eneste opslag på den falske side, hvilket igen er typisk for falske facebooksider. De oprettes hurtigt og lukkes næsten lige så hurtigt - enten af svindlerne eller af Facebook. Derfor bruger fupmagerne ikke tid på at pynte deres falske side med flere opslag eller billeder.

Og kigger man nøje efter, oplyser Facebook faktisk, at siden er oprettet i går. Netop den oplysning er altid værd at holde øje med.

Masser af biografer misbrugt 

Tidligere er flere biografer under Nordisk Film, Bio Langeland, Kino Ros Torv, Scala Holstebro, Scala Svendborg, Cinema Center, Kinorama Sønderborg og Panorama Fredericia blevet misbrugt i “sommerkonkurrencer”, der er helt identiske med den, som Lido Biograferne nu lægger navn til. 

Også Palads Teateret FrederikshavnKosmorama Haderslev og Atlas Biograferne, der ikke er en del af Nordisk Film, måtte i sidste måned ufrivilligt lægge navn til falske konkurrencer. 

Og i disse timer har facebooksiden GO DREAM DK Oplevelsesgaver, der har over 14.000 følgere, lige nu følgeskab af en søsterside på Facebook, der også hedder GO DREAM DK Oplevelsesgaver. Men den side har til gengæld kun syv følgere. Og der er kun et enkelt opslag på siden, nemlig den selv samme falske biografkonkurrence.

Konkurrencerne ligner til forveksling de tusindvis af ægte konkurrencer, man kan finde på Facebook, hvor virksomheder udlover biler, fjernsyn eller et års forbrug af kakaomælk for at få så stor eksponering på sociale medier som muligt.  

Derudover promoverer svindlerne fupkonkurrencerne på falske facebooksider, som ligner de rigtige biografers facebooksider. Typisk hedder siderne det samme.   


Det er ikke ligefrem opfindsomhed, der præger svindlerne. Teksterne og billederne i de mange opslag med falske konkurrencer er stort set ens hver gang. Herover er det et billede af konkurrencen, som Nordisk Film lagde navn til i sidste måned.

Fupmagerne vil snyde dig til at betale

I den falske konkurrence bliver du ud over at skrive “Tillykke” bedt om at dele og like opslaget samt give tilladelse til at blive kontaktet på Facebooks chatfunktion Messenger.  

”Med hensyn til persondatalovgivningen, vil du blive sendt en besked på Messenger, efter du har skrevet "tillykke", om du vil give os samtykke til, at vi må kontakte dig på Messenger, såfremt du skulle vinde – så hold øje med din indbakke!" lyder det i opslaget.  

Og det er netop her, det går galt.  

Du bliver nemlig bedt om mere end dit samtykke. Det fortæller en læser, der gerne vil være anonym, og som i sidste måned 'deltog' i en falsk biografkonkurrence i håbet om at vinde en tur i biografen.  

Du kan læse hele hendes historie her, men i korte træk blev hun bedt om at indtaste sine kortoplysninger for at betale ‘op imod’ ti kroner for fragt. Det gjorde hun, fordi betalingssiden lignede Nordisk Films, men hun fornemmede alligevel hurtigt, at noget var galt. 

Derfor fik hun spærret sit kort, uden der blev trukket noget på det, men så heldig har andre “vindere” måske ikke været.   

Er du allerede faldet i fælden og har oplyst dine kreditkortoplysninger til svindlerne, bør du omgående kontakte din bank.  

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret om digitale trusler.

Forrige artikel Mads Mikkelsen tjener ikke tusindvis af kroner på bitcoins Mads Mikkelsen tjener ikke tusindvis af kroner på bitcoins Næste artikel Nikolaj Coster-Waldau misbruges igen i svindelkampagne: Først var han bitcoin-millionær, nu it-entreprenør Nikolaj Coster-Waldau misbruges igen i svindelkampagne: Først var han bitcoin-millionær, nu it-entreprenør

Redaktionen holder sommerpause

TjekDets redaktion holder ferie frem til den 3. august, hvor vi vender stærkt tilbage. Du kan stadig tippe os om påstande i den offentlige debat, som du mener fortjener et faktatjek. Du kan skrive til os på tip@tjekdet.dk eller udfylde vores tipformular.

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere.