Erhvervsminister pynter på Tour’ens popularitet med usandsynligt høje seertal

3,5 milliarder tv-seere følger med, når cykelløbet Tour de France ruller over skærmen, lyder det fra erhvervsminister Rasmus Jarlov. Men antallet af seere er langt lavere, siger forsker.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

28. februar 2019 kl. 16.43: Artiklen er opdateret med en præcisering af, hvad TjekDet gerne ville have spurgt erhvervsminister Rasmus Jarlov om.

Tour de France har 3,5 milliarder seere på verdensplan.

Kilde: Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) til pressemøde 21. februar 2019 om Tour de France-start i Danmark.


Oprindeligt er det Tour de France-arrangørerne ASO, der har udbredt påstanden om, at Tour de France tiltrækker 3,5 milliarder tv-seere. Men arrangørerne vil ikke oplyse, hvordan de har regnet sig frem til seertallet. En belgisk professor i sportsøkonomi har til gengæld regnet sig frem til, at det realistiske bud på antallet af Tour de France-seere snarere er mellem 15 og 25 millioner per etape.

“Tour de France er en af de største sportsbegivenheder i verden. Med mere end 3,5 milliarder seere på verdensplan er der ingen tvivl om, at Grand Départ (løbsstarten, red.) vil blive en fantastisk brandingmulighed for Danmark.”

Sådan lød ordene fra erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), da han til et pressemøde i sidste uge var med til at bekendtgøre, at Tour de France i år 2021 bliver skudt i gang i Danmark. 

Men ifølge forskere er det helt utænkeligt, at 3,5 milliarder seere skulle kigge med, når Tour-feltet cykler gennem Danmark fra København til Sønderborg. Et mere retmæssigt skøn lander nemlig på mellem 15 og 25 millioner tv-seere per etape, fortæller belgisk professor i sportsøkonomi. 

De 3,5 milliarder seere optræder også i et faktaark om Tour de France, som Erhvervsministeriet sendte ud til pressen i forbindelse med offentliggørelsen af den store sportsnyhed.   

Heri kan man læse, at “Tour de France transmitteres i 190 lande og har cirka 3,5 milliarder tv-seere under løbet.”  

Det er dog ikke et seertal, som Erhvervsministeriet selv har regnet sig frem til. Til TjekDet oplyser ministeriet, at de har hentet tallet hos Amaury Sport Organisation (ASO), der blandt andet arrangerer Tour de France. Desuden har ASO forud for præsentationen i sidste uge godkendt pressematerialet, hvori de 3,5 milliarder seere altså figurerede, understreger Erhvervsministeriet. 

Flere artikler i både danske og udenlandske medier vidner om, at ASO helt tilbage til 2012 har turneret med samme påstand. Og på ASOs hjemmeside, har man rigtignok tidligere kunnet læse, at 3,5 milliarder tv-seere i 190 lande følger cykelløbet. Men seertallet er i november 2016 blevet ryddet fra hjemmesiden, fremgår det af arkiverede versioner af hjemmesiden.

 

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) til pressemødet, hvor Tour de France-start i 2021 i Danmark blev offentliggjort. Bag ham står Tour de France-direktør Christian Prudhomme foran statsminister Lars Løkke Rasmussen (V). (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)

 

TjekDet har gentagne gange henvendt sig til ASO for at få svar på, hvordan de har regnet sig frem til de 3,5 milliarder seere. Vi ville også gerne have løbsarrangørernes forklaring på, hvorfor de selv er holdt op med at bruge tallet, og hvorfor de til trods for det har godkendt, at Erhvervsministeriet bruger tallet i pressematerialet.

Men ASO er ikke vendt tilbage med svar på spørgsmålene.

Tæller seere med i hundredfold  

Daam Van Reeth, der er professor i sportsøkonomi ved Katholieke Universiteit Leuven i Belgien har tidligere kastet sig ud i en beregning af, hvordan arrangørerne af Tour de France er kommet frem til det imponerende seertal.

Daam Van Reeth

“De milliardstore tal opnås, når man tæller seertallene for samtlige tv-udsendelser, hvor Tour de France bliver nævnt. Det er altså både nyhedsudsendelser, sportsudsendelser og talkshows,” skriver han i en mail. 

På den måde kan Daam Van Reeth selv blive talt med som Tour-seer mere end 100 gange, forklarer han:

Han ser nemlig samtlige etaper, som der er 21 af. Han ser to nyhedsudsendelser om dagen, de dage løbet kører, hvilket giver 42. Og hver aften ser han et Tour de France-talkshow på flamsk tv og et andet på hollandsk tv. Det giver også 42 udsendelser.

Når Daam Van Reeth selv beregner seertallet for Tour de France, undersøger han, hvor mange der sidder foran skærmen og følger med, når de egentlige etaper bliver sendt. Og sådan ender han med et noget lavere facit end 3,5 milliarder seere.   

“På verdensplan har Tour de France mellem 15 og 20 millioner seere per etape og op mod 25 millioner ved særlige etaper som de interessante bjergetaper,“ skriver han.  

I alt giver det mellem 300 og 400 millioner tv-seere. Men selv i denne udregning vil en inkarneret cykelfan, der ser samtlige etaper, også tælle med 21 gange. 

Kirsten Frandsen

Adskillige usikkerheder 

Der er også præsenteret andre tal på, hvor populært Tour de France rent faktisk er i tv-stuerne. Skoda, der er hovedsponsor for Tour de France, estimerede i 2014, at sportsbegivenheden tiltrækker 1,4 milliarder tv-seere. Et bud, der altså er omtrent to milliarder seere fra Tour-arrangørernes.

“Den forskel giver en vis fornemmelse af, hvor stor usikkerhed, der knytter sig til de seertal, der slynges ud,” siger Kirsten Frandsen, der er lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet.  

Hun køber heller ikke, at 3,5 milliarder tv-seere skulle kigge med, når verdens største cykelløb kører Frankrig rundt.  

“Jeg er skeptisk. Tallene er behæftet med mange usikkerheder. For hvad vil det sige at have set Tour de France? Mange har måske kun set et lille kort klip i en nyhedsudsendelse,” siger hun. 

TV 2, der har rettighederne til at vise Tour de France i Danmark, tæller Tour-seere ved at opgøre, hvor mange der har set fem minutter eller mere af bare en enkelt etape. Og det gjorde 2,5 millioner danskere i 2018, oplyser TV 2. 

TjekDet ville gerne have spurgt erhvervsminister Rasmus Jarlov, om han ikke synes, at 3,5 milliarder Tour-seere lyder for godt til at være sandt, men han har ikke ønsket at stille op til interview.

Forrige artikel Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude Næste artikel Heller ikke denne gang viser forskning, at meget søvn er farligt Heller ikke denne gang viser forskning, at meget søvn er farligt
Nej, Rigshospitalet efterspørger slet ikke tøj til hjemløse

Nej, Rigshospitalet efterspørger slet ikke tøj til hjemløse

Adskillige velmenende danskere deler lige nu en tekst på de sociale medier, hvor Rigshospitalet angiveligt efterspørger tøj til deres hjemløse patienter, så de kan holde varmen, når de bliver udskrevet. Men hospitalet hverken indsamler eller modtager tøj.

Skal en elbil køre 219.000 km for at være grønnere end en dieselbil?

Skal en elbil køre 219.000 km for at være grønnere end en dieselbil?

Ifølge et østrigsk studie skal en elbil køre 219.000 kilometer, før den er grønnere end en dieselbil, skriver Jyllands-Posten. Men tallet stammer slet ikke fra det østrigske studie. I stedet står en interesseorganisation for tyske bilejere bag tallet, der ifølge forskere er overdrevet.

De glemsomme har (stadig) ikke en højere intelligens

De glemsomme har (stadig) ikke en højere intelligens

En viral historie fra 2018, der påstår, at glemsomhed er tegn på høj intelligens, har fået fornyet liv, efter en genudgivelse af artiklen har fået flere tusinde delinger på Facebook. Men det er stadig noget vrøvl.

Er du sødere, hvis du er født i december? Niks!

Er du sødere, hvis du er født i december? Niks!

Et studie viser, at børn født i december er sødere end personer født i årets første 11 måneder. Det kan man læse i en artikel, der har fanget tusindvis af danskeres opmærksomhed. Men påstanden rammer ved siden af, fastslår forskeren bag studiet. 

Nordisk Film Biografer er under massivt angreb fra svindlerne

Nordisk Film Biografer er under massivt angreb fra svindlerne

Du kan slippe for vintermørket i en stund og vinde en tur i biografen, lyder det i et opslag på et socialt medie, som Nordisk Film Biografer skulle stå bag. Det gør de bare ikke. Biografkæden er ramt af en storm af svindelkonkurrencer på både sms, mail og falske sider på sociale medier.

Geodata fra mobiler sladrer om vælgerne  i amerikansk valgkamp

Geodata fra mobiler sladrer om vælgerne i amerikansk valgkamp

De færreste amerikanske vælgere ved, at apps på deres mobil sender geodata til firmaer, som bruger dem til at målrette politiske kampagner mod dem. Noget, der er ulovligt i EU. Lokalitetsdata kan for eksempel afsløre, om man ofte går i kirke, til lægen eller i skydeklub.

Nej, en buttet kvinde får dig ikke til at leve længere

Nej, en buttet kvinde får dig ikke til at leve længere

Er du mand, og har du en kvindelig og buttet kæreste, kan du se frem til et både langt og lykkeligt liv, viser ny forskning ifølge netmediet Dagens.dk. Men forskningen eksisterer ikke, og sammenhængen er alt for forsimplet. 

Har hver femte elev i hotel- og restaurationsbranchen oplevet sexchikane?

Har hver femte elev i hotel- og restaurationsbranchen oplevet sexchikane?

Hver femte elev, der uddanner sig til kok, tjener eller receptionist, har været udsat for sexchikane på lærepladsen, hævder en rapport fra Institut for Menneskerettigheder. Men rapporten er ikke repræsentativ og kan derfor ikke sige noget generelt om omfanget, slår eksperter fast.

Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture

Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture

Hele to angivelige computerreparatører lover på Facebook, at en heldig vinder kan erhverve sig et el-løbehjul. Et andet opslag sætter et par biografture på højkant. Men både siderne bag opslagene og konkurrencerne er falske.  

Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister

Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister

Aldi har droppet sin klassiske julemedister til fordel for en vintermedister, lyder et budskab på sociale medier, som er delt mere end 11.000 gange. Flere kalder det et knæfald for islam. Men Aldi fejrer skam jul i alle deres butikker, og i kølediskene ligger metervis af julemedister.

Hverken Ikea eller Føtex dropper julen

Hverken Ikea eller Føtex dropper julen

Både Ikea og Føtex er under anklage for at "gå på knæ for muslimer". Det skyldes, at Ikea kalder en kollektion for "vinterfest", og Føtex falder en bolle for vinterbolle i stedet for noget med jul. Men navnene er slet ikke opstået af religiøse hensyn, siger både Føtex og Ikea.  

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre.