Erhvervsminister pynter på Tour’ens popularitet med usandsynligt høje seertal

3,5 milliarder tv-seere følger med, når cykelløbet Tour de France ruller over skærmen, lyder det fra erhvervsminister Rasmus Jarlov. Men antallet af seere er langt lavere, siger forsker.

28. februar 2019 kl. 16.43: Artiklen er opdateret med en præcisering af, hvad TjekDet gerne ville have spurgt erhvervsminister Rasmus Jarlov om.

Tour de France har 3,5 milliarder seere på verdensplan.

Kilde: Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) til pressemøde 21. februar 2019 om Tour de France-start i Danmark.


Oprindeligt er det Tour de France-arrangørerne ASO, der har udbredt påstanden om, at Tour de France tiltrækker 3,5 milliarder tv-seere. Men arrangørerne vil ikke oplyse, hvordan de har regnet sig frem til seertallet. En belgisk professor i sportsøkonomi har til gengæld regnet sig frem til, at det realistiske bud på antallet af Tour de France-seere snarere er mellem 15 og 25 millioner per etape.

“Tour de France er en af de største sportsbegivenheder i verden. Med mere end 3,5 milliarder seere på verdensplan er der ingen tvivl om, at Grand Départ (løbsstarten, red.) vil blive en fantastisk brandingmulighed for Danmark.”

Sådan lød ordene fra erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), da han til et pressemøde i sidste uge var med til at bekendtgøre, at Tour de France i år 2021 bliver skudt i gang i Danmark. 

Men ifølge forskere er det helt utænkeligt, at 3,5 milliarder seere skulle kigge med, når Tour-feltet cykler gennem Danmark fra København til Sønderborg. Et mere retmæssigt skøn lander nemlig på mellem 15 og 25 millioner tv-seere per etape, fortæller belgisk professor i sportsøkonomi. 

De 3,5 milliarder seere optræder også i et faktaark om Tour de France, som Erhvervsministeriet sendte ud til pressen i forbindelse med offentliggørelsen af den store sportsnyhed.   

Heri kan man læse, at “Tour de France transmitteres i 190 lande og har cirka 3,5 milliarder tv-seere under løbet.”  

Det er dog ikke et seertal, som Erhvervsministeriet selv har regnet sig frem til. Til TjekDet oplyser ministeriet, at de har hentet tallet hos Amaury Sport Organisation (ASO), der blandt andet arrangerer Tour de France. Desuden har ASO forud for præsentationen i sidste uge godkendt pressematerialet, hvori de 3,5 milliarder seere altså figurerede, understreger Erhvervsministeriet. 

Flere artikler i både danske og udenlandske medier vidner om, at ASO helt tilbage til 2012 har turneret med samme påstand. Og på ASOs hjemmeside, har man rigtignok tidligere kunnet læse, at 3,5 milliarder tv-seere i 190 lande følger cykelløbet. Men seertallet er i november 2016 blevet ryddet fra hjemmesiden, fremgår det af arkiverede versioner af hjemmesiden.

 

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) til pressemødet, hvor Tour de France-start i 2021 i Danmark blev offentliggjort. Bag ham står Tour de France-direktør Christian Prudhomme foran statsminister Lars Løkke Rasmussen (V). (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)

 

TjekDet har gentagne gange henvendt sig til ASO for at få svar på, hvordan de har regnet sig frem til de 3,5 milliarder seere. Vi ville også gerne have løbsarrangørernes forklaring på, hvorfor de selv er holdt op med at bruge tallet, og hvorfor de til trods for det har godkendt, at Erhvervsministeriet bruger tallet i pressematerialet.

Men ASO er ikke vendt tilbage med svar på spørgsmålene.

Tæller seere med i hundredfold  

Daam Van Reeth, der er professor i sportsøkonomi ved Katholieke Universiteit Leuven i Belgien har tidligere kastet sig ud i en beregning af, hvordan arrangørerne af Tour de France er kommet frem til det imponerende seertal.

Daam Van Reeth

“De milliardstore tal opnås, når man tæller seertallene for samtlige tv-udsendelser, hvor Tour de France bliver nævnt. Det er altså både nyhedsudsendelser, sportsudsendelser og talkshows,” skriver han i en mail. 

På den måde kan Daam Van Reeth selv blive talt med som Tour-seer mere end 100 gange, forklarer han:

Han ser nemlig samtlige etaper, som der er 21 af. Han ser to nyhedsudsendelser om dagen, de dage løbet kører, hvilket giver 42. Og hver aften ser han et Tour de France-talkshow på flamsk tv og et andet på hollandsk tv. Det giver også 42 udsendelser.

Når Daam Van Reeth selv beregner seertallet for Tour de France, undersøger han, hvor mange der sidder foran skærmen og følger med, når de egentlige etaper bliver sendt. Og sådan ender han med et noget lavere facit end 3,5 milliarder seere.   

“På verdensplan har Tour de France mellem 15 og 20 millioner seere per etape og op mod 25 millioner ved særlige etaper som de interessante bjergetaper,“ skriver han.  

I alt giver det mellem 300 og 400 millioner tv-seere. Men selv i denne udregning vil en inkarneret cykelfan, der ser samtlige etaper, også tælle med 21 gange. 

Kirsten Frandsen

Adskillige usikkerheder 

Der er også præsenteret andre tal på, hvor populært Tour de France rent faktisk er i tv-stuerne. Skoda, der er hovedsponsor for Tour de France, estimerede i 2014, at sportsbegivenheden tiltrækker 1,4 milliarder tv-seere. Et bud, der altså er omtrent to milliarder seere fra Tour-arrangørernes.

“Den forskel giver en vis fornemmelse af, hvor stor usikkerhed, der knytter sig til de seertal, der slynges ud,” siger Kirsten Frandsen, der er lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet.  

Hun køber heller ikke, at 3,5 milliarder tv-seere skulle kigge med, når verdens største cykelløb kører Frankrig rundt.  

“Jeg er skeptisk. Tallene er behæftet med mange usikkerheder. For hvad vil det sige at have set Tour de France? Mange har måske kun set et lille kort klip i en nyhedsudsendelse,” siger hun. 

TV 2, der har rettighederne til at vise Tour de France i Danmark, tæller Tour-seere ved at opgøre, hvor mange der har set fem minutter eller mere af bare en enkelt etape. Og det gjorde 2,5 millioner danskere i 2018, oplyser TV 2. 

TjekDet ville gerne have spurgt erhvervsminister Rasmus Jarlov, om han ikke synes, at 3,5 milliarder Tour-seere lyder for godt til at være sandt, men han har ikke ønsket at stille op til interview.

Forrige artikel Har EU ret i, at Danmark er Europas største skraldesynder? Har EU ret i, at Danmark er Europas største skraldesynder? Næste artikel Heller ikke denne gang viser forskning, at meget søvn er farligt Heller ikke denne gang viser forskning, at meget søvn er farligt
Kræftforskere: Du behøver ikke frygte 5G

Kræftforskere: Du behøver ikke frygte 5G

Mobilstråler fra 5G giver kræft i hjernen, og derfor skal teknologien standses øjeblikkeligt. Sådan lyder alarmen adskillige steder på sociale medier. Men der er ikke grund til at frygte, at det nye mobilnetværk vil give mennesker kræft.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Nej, Chili Klaus opfordrer dig ikke til at investere i bitcoins

Nej, Chili Klaus opfordrer dig ikke til at investere i bitcoins

Endnu engang er Claus Pilgaard - også kendt som Chili Klaus - offer for et svindelnummer om investeringer i bitcoins. En falsk artikel hævder, at han har overvundet sin konkurs ved sådanne investeringer, og at han opfordrer dig til at gøre ham kunsten efter.

Nej, mænd forlænger ikke livet ved

Nej, mænd forlænger ikke livet ved "at stirre på kvindebryster"

At stirre på kvindebryster forlænger mænds liv, afslører ny forskning. Sådan lyder en nyhed man kan læse i flere danske og udenlandske medier. Men nyheden er pure opspind, og den forskning, der lægges til grund for historien, handler hverken om levealder eller om at stirre på bryster.     

Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede

Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede

Da vi er vant til at møde politisk kommunikation i radioen, i tv'et og i avisen, rammer såkaldte memer os på sociale medier, mens vi ikke har de politiske parader oppe. Det kan gøre de til tider falske politiske kampagner endnu mere effektive, siger forskere.

Falske politiske annoncer ramte det svenske valg

Falske politiske annoncer ramte det svenske valg

Valgkampen forud for det svenske rigsdagsvalg i september var præget af falske og fordrejede politiske grafikker, der blev spredt vidt og bredt på Facebook. I de seneste måneder har fænomenet også ramt den danske politiske debat på sociale medier.

Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude

Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude

Facebook er sølet til af falske politiske budskaber, der er forklædt som partiernes egen kommunikation. Blandt andet bliver Radikale Venstres politiske leder taget til indtægt for at gå ind for barnebrude.

Har EU ret i, at Danmark er Europas største skraldesynder?

Har EU ret i, at Danmark er Europas største skraldesynder?

I Danmark smider vi mere i skraldespanden end noget andet sted i EU, skriver EU’s statistikkontor, Eurostat, i en nyhed som flere medier videregiver. Men kontorets opgørelse kan slet ikke bruges som belæg for at placere Danmark øverst på EU’s skraldetrone, viser faktatjek.

Falsk Rasmus Seebach tager fusen på godtroende fans

Falsk Rasmus Seebach tager fusen på godtroende fans

“Hvem vil gerne skrive med mig?” spørger Rasmus Seebach i et facebookopslag til stor glæde for flere fans. Men det er slet ikke popstjernen, der står bag. Både dette og flere lignende opslag stammer nemlig fra en falsk profil. 

Mailsvindlere pengeafpresser danskere med onanibilleder

Mailsvindlere pengeafpresser danskere med onanibilleder

Host op med godt 5.000 kroner, eller vi sender yderst private billeder af dig til familie, venner og kolleger. Sådan lyder budskabet i en afpresningsmail, som er tikket ind i tusinder af danskeres indbakke den seneste tid. Men du kan roligt slette mailen, for den er nemlig ren bluf.

Nej, klassiske medier er ikke valgkampens tabere

Nej, klassiske medier er ikke valgkampens tabere

KOMMENTAR: Astrid Haug tager fejl, når hun spår, at de klassiske medier bliver valgkampens tabere. De vil være politikernes foretrukne kanal, og befolkningens tillid til de klassiske medier ligger langt over tilliden til blandt andet Facebook, skriver Lisbeth Knudsen.

Rekordmange udlændinge udvandrer - men vi ved ikke hvorhen

Rekordmange udlændinge udvandrer - men vi ved ikke hvorhen

Rekordmange udlændinge udvandrer fra Danmark, lyder budskabet fra Dansk Folkeparti i en video på Facebook, og sidste år skulle hele 17.867 udlændinge ifølge partiet være flyttet til ikke-vestlige lande. Men det tal er slet ikke retvisende, siger Danmarks Statistik, der står bag tallet.