Erhvervsminister pynter på Tour’ens popularitet med usandsynligt høje seertal

3,5 milliarder tv-seere følger med, når cykelløbet Tour de France ruller over skærmen, lyder det fra erhvervsminister Rasmus Jarlov. Men antallet af seere er langt lavere, siger forsker.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

28. februar 2019 kl. 16.43: Artiklen er opdateret med en præcisering af, hvad TjekDet gerne ville have spurgt erhvervsminister Rasmus Jarlov om.

Tour de France har 3,5 milliarder seere på verdensplan.

Kilde: Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) til pressemøde 21. februar 2019 om Tour de France-start i Danmark.


Oprindeligt er det Tour de France-arrangørerne ASO, der har udbredt påstanden om, at Tour de France tiltrækker 3,5 milliarder tv-seere. Men arrangørerne vil ikke oplyse, hvordan de har regnet sig frem til seertallet. En belgisk professor i sportsøkonomi har til gengæld regnet sig frem til, at det realistiske bud på antallet af Tour de France-seere snarere er mellem 15 og 25 millioner per etape.

“Tour de France er en af de største sportsbegivenheder i verden. Med mere end 3,5 milliarder seere på verdensplan er der ingen tvivl om, at Grand Départ (løbsstarten, red.) vil blive en fantastisk brandingmulighed for Danmark.”

Sådan lød ordene fra erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), da han til et pressemøde i sidste uge var med til at bekendtgøre, at Tour de France i år 2021 bliver skudt i gang i Danmark. 

Men ifølge forskere er det helt utænkeligt, at 3,5 milliarder seere skulle kigge med, når Tour-feltet cykler gennem Danmark fra København til Sønderborg. Et mere retmæssigt skøn lander nemlig på mellem 15 og 25 millioner tv-seere per etape, fortæller belgisk professor i sportsøkonomi. 

De 3,5 milliarder seere optræder også i et faktaark om Tour de France, som Erhvervsministeriet sendte ud til pressen i forbindelse med offentliggørelsen af den store sportsnyhed.   

Heri kan man læse, at “Tour de France transmitteres i 190 lande og har cirka 3,5 milliarder tv-seere under løbet.”  

Det er dog ikke et seertal, som Erhvervsministeriet selv har regnet sig frem til. Til TjekDet oplyser ministeriet, at de har hentet tallet hos Amaury Sport Organisation (ASO), der blandt andet arrangerer Tour de France. Desuden har ASO forud for præsentationen i sidste uge godkendt pressematerialet, hvori de 3,5 milliarder seere altså figurerede, understreger Erhvervsministeriet. 

Flere artikler i både danske og udenlandske medier vidner om, at ASO helt tilbage til 2012 har turneret med samme påstand. Og på ASOs hjemmeside, har man rigtignok tidligere kunnet læse, at 3,5 milliarder tv-seere i 190 lande følger cykelløbet. Men seertallet er i november 2016 blevet ryddet fra hjemmesiden, fremgår det af arkiverede versioner af hjemmesiden.

 

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) til pressemødet, hvor Tour de France-start i 2021 i Danmark blev offentliggjort. Bag ham står Tour de France-direktør Christian Prudhomme foran statsminister Lars Løkke Rasmussen (V). (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)

 

TjekDet har gentagne gange henvendt sig til ASO for at få svar på, hvordan de har regnet sig frem til de 3,5 milliarder seere. Vi ville også gerne have løbsarrangørernes forklaring på, hvorfor de selv er holdt op med at bruge tallet, og hvorfor de til trods for det har godkendt, at Erhvervsministeriet bruger tallet i pressematerialet.

Men ASO er ikke vendt tilbage med svar på spørgsmålene.

Tæller seere med i hundredfold  

Daam Van Reeth, der er professor i sportsøkonomi ved Katholieke Universiteit Leuven i Belgien har tidligere kastet sig ud i en beregning af, hvordan arrangørerne af Tour de France er kommet frem til det imponerende seertal.

Daam Van Reeth

“De milliardstore tal opnås, når man tæller seertallene for samtlige tv-udsendelser, hvor Tour de France bliver nævnt. Det er altså både nyhedsudsendelser, sportsudsendelser og talkshows,” skriver han i en mail. 

På den måde kan Daam Van Reeth selv blive talt med som Tour-seer mere end 100 gange, forklarer han:

Han ser nemlig samtlige etaper, som der er 21 af. Han ser to nyhedsudsendelser om dagen, de dage løbet kører, hvilket giver 42. Og hver aften ser han et Tour de France-talkshow på flamsk tv og et andet på hollandsk tv. Det giver også 42 udsendelser.

Når Daam Van Reeth selv beregner seertallet for Tour de France, undersøger han, hvor mange der sidder foran skærmen og følger med, når de egentlige etaper bliver sendt. Og sådan ender han med et noget lavere facit end 3,5 milliarder seere.   

“På verdensplan har Tour de France mellem 15 og 20 millioner seere per etape og op mod 25 millioner ved særlige etaper som de interessante bjergetaper,“ skriver han.  

I alt giver det mellem 300 og 400 millioner tv-seere. Men selv i denne udregning vil en inkarneret cykelfan, der ser samtlige etaper, også tælle med 21 gange. 

Kirsten Frandsen

Adskillige usikkerheder 

Der er også præsenteret andre tal på, hvor populært Tour de France rent faktisk er i tv-stuerne. Skoda, der er hovedsponsor for Tour de France, estimerede i 2014, at sportsbegivenheden tiltrækker 1,4 milliarder tv-seere. Et bud, der altså er omtrent to milliarder seere fra Tour-arrangørernes.

“Den forskel giver en vis fornemmelse af, hvor stor usikkerhed, der knytter sig til de seertal, der slynges ud,” siger Kirsten Frandsen, der er lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet.  

Hun køber heller ikke, at 3,5 milliarder tv-seere skulle kigge med, når verdens største cykelløb kører Frankrig rundt.  

“Jeg er skeptisk. Tallene er behæftet med mange usikkerheder. For hvad vil det sige at have set Tour de France? Mange har måske kun set et lille kort klip i en nyhedsudsendelse,” siger hun. 

TV 2, der har rettighederne til at vise Tour de France i Danmark, tæller Tour-seere ved at opgøre, hvor mange der har set fem minutter eller mere af bare en enkelt etape. Og det gjorde 2,5 millioner danskere i 2018, oplyser TV 2. 

TjekDet ville gerne have spurgt erhvervsminister Rasmus Jarlov, om han ikke synes, at 3,5 milliarder Tour-seere lyder for godt til at være sandt, men han har ikke ønsket at stille op til interview.

Forrige artikel Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude Næste artikel Heller ikke denne gang viser forskning, at meget søvn er farligt Heller ikke denne gang viser forskning, at meget søvn er farligt
Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Gluten er skadeligt for alle menneskers tarmsystem. Sådan lyder det i en artikel, der florerer på Facebook, og som lægger et amerikansk studie til grund. Men gluten er ikke skadeligt for raske mennesker, lyder det fra flere forskere.  

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Et satellitfoto, der viser Australien i omfattende flammer, florerer i stor stil på sociale medier. Folk fra nær og fjern bruger det skræmmende foto til at vise sympati for australierne og understrege naturbrandenes omfang. Men billedet er ikke en retvisende fremstilling af omfanget af de mange brande. 

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Godkender du en anmodning om Facebook-venskab med Magnus fra Skåne, lænser han din bankkonto for penge. Sådan slår facebookbrugere i øjeblikket alarm på stribe. Men advarslen har intet på sig, og den har i øvrigt flere år på bagen.

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikant, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Helt uden at være klar over det deler adskillige danskere på sociale medier lige nu reklamer for absurd billige Ray-Ban-solbriller. Og der skulle angiveligt være tale om den ægte vare. Men det hele er fup. De digitale spor fører os blandt andet til Kina.

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

Flere danskere modtager i øjeblikket sms'er og mails om, at de har en pakke liggende hos Postnord. Den kan de få udleveret, hvis bare de lige betaler 20 kroner. Men henvendelserne er fra svindlere, der forsøger at malke din bankkonto. 

Nej, Expert har ikke sat et par Apple Airpods på højkant

Nej, Expert har ikke sat et par Apple Airpods på højkant

Julen kan blive lidt sødere, hvis du deltager i en konkurrence om AirPods på Facebook, som elektronikkæden Expert står bag. Men både konkurrencen og facebooksiden, hvor opslaget med konkurrencen er slået op, er falsk.