Facebook samarbejder med norske faktatjekkere

For at bekæmpe spredningen af falske nyheder op til det norske stortingsvalg i næste har Medietilsynet i Norge og faktatjekmedie Faktisk indgået samarbejde med Facebook.

Andreas Oved Askjær Rasmussen

En valgkamp uden florerende falske nyheder på de sociale medier? Det er svært at forestille sig, efter det amerikanske præsidentvalg sidste år var befængt af usande historier, og det franske præsidentvalg i år også led under misinformation.

Men i Norge tager de kampen op. Og med på sandhedens side er Facebook, der ellers har været den helt store arena for falske nyheder ved andre valg.

Frem til stortingsvalget på mandag - det norske parlamentsvalg - arbejder Facebook nemlig sammen med det norske faktatjekmedie Faktisk og Medietilsynet, der fører tilsyn med public service-forpligtelserne for at skabe kritiske mediebrugere. Samarbejdet skal ruste de norske vælgere til bedst muligt at kunne sortere falske nyheder fra.

Det skriver det norske Medietilsynet på deres hjemmeside.

“At Facebook tager sådan et initiativ i Norge, og derudover ønsker at involvere mediemyndighederne og faktatjkkere ser vi rigtig positivt på. Vi vil gerne stimulere folk til at tænke kritisk om det de ser, hører og konsumerer af budskaber i medierne,” siger rådgiver ved Medietilsynet Tone Haugan-Hepsø.

Treenigheden har i fællesskab arbejdet sig frem til ti tips til, hvordan de norske vælgere kan afsløre en falsk nyhed. De ti tips har figureret øverst i de norske Facebook-brugeres newsfeed, så brugerne har tipsene i baghovedet, når de finder nyheder på Facebook.

I en undersøgelse fra april i år kunne Medietilsynet i Norge konstatere, at Facebook var det medie, hvor flest oplever at se falske nyheder. Derudover har 15 procent af nordmændene delt en nyhed, som de har haft mistanke om eller vidste var usand.

 

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu