Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook vil gøre op med påvirkningskampagner. Derfor skal nye regler gøre det mere besværligt at indrykke politiske annoncer på det sociale medie. Reglerne vil også gælde i forbindelse med europaparlamentsvalg den 26. maj og folketingsvalget, der skal finde sted senest den 17. juni i år.

Nikolaj Rodkjær Kristensen

Når danskerne sammen med de øvrige EU-borgere i slutningen af maj skal til stemmeurnerne for at stemme europaparlamentsvalget, skal de ikke være påvirket af politiske facebookannoncer fra ukendte skyggemænd. I hvert fald ikke hvis det står til Facebook selv. 

Derfor har det sociale medie netop meddelt, at man indfører skærpede annonceregler i lande, hvor der afholdes valg i 2019. I første omgang gælder det Indien, Nigeria, Ukraine og altså alle EU-landene - og dermed også Danmark, skriver Reuters.  

Facebook strammede allerede sidste år reglerne for politiske annoncer på den amerikanske del af platformen. Målet var at ”forhindre misbrug, især under valgkampe”, som Facebook dengang skrev i et nyhedsbrev. Sidenhen er de skærpede regler blevet udbredt til Brasilien og Storbritannien.  

De nye regler betyder, at annoncører nu skal verificere deres identitet og lokation for at få lov til at indrykke politiske annoncer på Facebook. På den måde håber det sociale medie at dæmme op for uautoriserede annoncører, der forsøger at påvirke valgenes udfald.   

Desuden vil alle politiske annoncer blive registreret i et såkaldt annoncebibliotek, hvor alle og enhver kan søge efter og finde information om annoncerne.  

Mere besværligt at annoncere 

I det hele taget skal det være lidt mere besværligt at annoncere på Facebook. Det oplyser Rob Leathern, der er produktionschef ved Facebook.  

”Der er ikke tale om censur. Vi afviser ikke annoncører, der gerne vil have deres annoncer vist, men vi tilfører vores annoncesystem noget berettiget friktion,” skriver Rob Leathern i et facebookopslag.  

Og det er altså denne ’friktion’ – i form af verifikation og et annoncebibliotek – som Facebook nu udvider til Indien og EU-landene, mens man vil afprøve nogle lidt andre modeller i Nigeria og Ukraine.  

”Vi lærer noget fra hvert land. Vi ved, at vi ikke kommer til at være perfekte, men vores mål er fortsat forbedring,” udtaler Rob Leathern ifølge Omni til Reuters.  

Valgdatoen for europaparlamentsvalget er i Danmark søndag den 26. maj 2019. Der skal desuden afholdes folketingsvalg senest den 17. juni 2019.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu