Børn kan ikke se forskel på rigtige og falske nyheder

82. pct. af amerikanske teenagere kan ikke forholde sig kildekritisk til nyheder, som de læser på sociale medier, viser en ny undersøgelse fra universitetet Standford.

Thomas Hedin

Et flertal af elever i grundskolen har svært ved at skelne mellem sande og falske nyheder, viser en undersøgelse, som det amerikanske universitet Standford har lavet.

7.804 amerikanske elever på 5.-9. klassetrin blev forelagt en række opslag fra sociale medier, der omtalte nyhedshistorier. Eleverne skulle herefter identificere, hvilke historier, der var sande og falske. 82 pct. af eleverne var ikke i stand til at vurdere opslagenes troværdighed.

Når eleverne så opslag på Twitter, vurderede de tilsyneladende validiteten af en omtalt nyhed ud fra mængden af tekst i opslagene, og om der var vedhæftet et stort billede. De fokuserede ikke på kilden til indholdet.

Det er den amerikanske avis Wall Street Journal, der har set nærmere på Standford-undersøgelsens resultater. I avisens artikel rettes skytset blandt andet mod skoler og forældre, der ikke gør nok for at udstyre børnene med værktøjer, så de kan forholde sig kritisk til, hvad de læser på de sociale medier og hjemmesider. Men også de sociale medier, som for eksempel Twitter og Facebook, har et ansvar. Både Google og Facebook har da også fornylig præsenteret forskellige tiltag, der skal dæmme op for antallet af falske historier.

Som nævnt er undersøgelsen foretaget blandt amerikanske elever, og undersøgelsens resultater og konklusioner kan derfor ikke uden videre overføres til danske børn.

Læs mere om undersøgelsen på Wall Street Journals hjemmeside.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu