Lisbeth Knudsen: Tillidskrisen bliver ikke løst af faktatjek alene

Medierne og Facebook bør arbejde sammen om at tjekke falske nyheder, mener ansv. chefredaktør og direktør for Mandag Morgen og initiativtager til TjekDet. Men faktatjek gør det ikke alene. Journalistikken skal forbedres i det hele taget.

 



Tidligere på måneden lancerede Facebook endelig sit nyeste offensiv mod falske nyheder: Det sociale medie sætter nu mærkater på nyheder, der har undergået et faktatjek og har vist sig ikke at være helt rene i kanten.

Ansv. chefredaktør og direktør for Mandag Morgen og initiativtager til TjekDet, Lisbeth Knudsen, hilser Facebooks nye advarselsskilte velkomne, men påpeger, at faktatjek langt fra er nok til at sætte en stopper for den stigende mistillid til medierne.

"De mennesker, som har mistet tilliden til medierne, og de populister, som har gjort medierne til den store fjende. Dem kan vi ikke nå med faktatjek alene. Der er brug for en kæmpe indsats for kvalitetsjournalistikken," siger hun til Politiken.

Ifølge Lisbeth Knudsen er det især den politiske journalistik, der trænger til et kvalitetsløft. For medierne taler ikke samme sprog som populisterne og favner derfor ikke deres vælgere.

"Trumps succes udsprang blandt andet af, at medierne tog alt, hvad han sagde bogstaveligt. Han ville rejse en kæmpe mur, og straks gik de i gang med at undersøge de faktuelle problemer ved det. Men det vælgerne hørte var, at han ville bekæmpe den illegale indvandring af folk, som tager vores job," siger Lisbeth Knudsen også til Politiken.

 

Det er ifølge hende altså ikke nok alene at tjekke, hvad der er sandt og falsk. De værdipolitiske diskussioner må også i spil i journalistikken.

Medierne skal arbejde sammen

Lisbeth Knudsen opfordrer samtidig til, at medier arbejder sammen med Facebook og Google om at bekæmpe de falske nyheder.

Det sker allerede i for eksempel Frankrig, hvor projektet Crosscheck er et samarbejde mellem Google News Lab, Facebook og 17 af de største franske nyhedsmedier. Her bliver historier fra den franske valgkamp tjekket hver dag.

I Norge har public service-mediet NRK og de to aviser Dagbladet og VG netop dannet fælles front og startet det nye projekt "Faktisk", der har til formål at faktatjekke den offentlige debat og afsløre falske nyheder, der florerer i den norske offentlighed.

Lisbeth Knudsen understreger derfor også, at den danske pendant TjekDet ikke er en lukket klub.

"Vi samarbejder gerne med alle, der går ind i det her område med faktatjek," siger hun.

 

Forrige artikel Kidnapning af begrebet falske nyheder Kidnapning af begrebet falske nyheder Næste artikel Junk news og fake news i den franske valgkamp Junk news og fake news i den franske valgkamp