Medie vil sparke døren ind til læsernes ekkokamre

Det digitale medie Buzzfeed News vil nu bruge kræfter på at give læserne flere perspektiver i den offentlige debat. Mediet vil gøre op med de lukkede universer af holdninger og give læserne mulighed for at forstå hinandens synspunkter.

 


Det amerikanske onlinemedie BuzzFeed News går nye veje for at give sine læsere et bredere perspektiv på holdninger i den offentlige debat. På de af mediets artikler, der bliver mest delt på sociale medier, skal brugerne have et overblik over de forskellige holdninger, der måtte være til det emne, som artiklen handler om. Det skriver det amerikanske nyheds- og markedsdatabureau, Bloomberg.

Målet er at gøre op med læsernes ekkokamre – eller filterbobler - på ikke mindst Facebook, hvor brugerne kan svælge i selvbekræftende historier fra politiske blogs og selverklærede holdningsprægede webmedier. Det kan have den konsekvens, at man kun ser og hører udsagn, der stemmer overens med det, man mener i forvejen, og dermed forstærker ens meninger og måske gør dem mere ekstreme.

Samtidig kan det skabe dyb mistillid til de etablerede medier blandt brugerne, som også den amerikanske præsident Donald Trump løbende har hjulpet vej ved at sige, at alt, hvad medierne skriver, er falske nyheder.

Sådan ser det ud

| Forstør   Luk

En boks med overskriften ’Uden for din boble’ vises i bunden af Buzzfeeds mest delte artikler og henviser til andre holdninger om artiklens emne.


Indholdet til Buzzfeeds nye initiativ, der har fået navnet ”uden for din boble” (Outside Your Bubble), indsamles af det amerikanske medies redaktion ved hjælp af automatik og vises i en boks nederst på de mest læste artikler. Her kan brugerne se, hvad andre skriver og mener om artiklens emne på Twitter, Facebook, blogs og øvrige sociale medier.

”Vi befinder os alle i filterbobler. Det gælder især på de sociale medier. Alle, som arbejder med nyheder, har det seneste års tid kunnet se, hvordan de sociale medier påvirker folks holdninger til verden og udelukker adgangen til andre meninger,” siger Buzzfeeds chefredaktør, Ben Smith, til Bloomberg.

Buzzfeed, der blandt andet har det store tv- og filmselskab NBCUniversal i ejerkredsen, er blot et af flere amerikanske medier, der går nye veje for at præsentere sine læsere for forskellige synspunkter. Det sker på et tidspunkt, hvor den offentlige debat i USA synes at være mere polariseret end nogensinde før.

Mere end 40 pct. af de voksne amerikanere får deres nyheder fra Facebook, viste en undersøgelse fra analyseinstituttet Pew Research Center sidste år. Og netop Facebooks algoritmer styrer i høj grad, hvilke nyheder Facebookbrugerne får vist. Det sociale medie indsamler adskillige data om alle sine brugere og ved derfor, hvad der interesserer hver enkelt bruger. Det sker blandt andet ud fra, hvilke opslag en bruger har ”syntes godt om” og kommenteret. Dermed præsenteres brugerne i høj grad for artikler, der har samme holdninger til for eksempel politiske forhold som brugeren.

Og netop Facebook vil nu også forsøge at bryde de ekkokamre, som det sociale medie ved hjælp af sine algoritmer selv har været med til at skabe. Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, meddelte i sidste uge, at virksomheden nu vil tage initiativ til at hjælpe brugerne med at forstå hinandens synspunkter.

”Over tid vil vi undersøge hvilke kilder, der tilbyder et bredere udvalg af perspektiver, og indhold fra de kilder skal oftere fremhæves over for Facebooks brugere,” skrev Mark Zuckerberg i et opslag på Facebook. Han slår dog samtidig fast, at det næppe er muligt helt at fremelske en mere alsidig debat, hvis folk ikke selv vil acceptere andre holdninger end deres egne.

Også søgemaskinen Google spiller en nøglerolle i brugernes jagt på ”sandheden”. Selv om man gerne vil bruge Google til at finde ud af, hvad der er fakta, får forskellige brugere ofte forskellige resultater. Algoritmerne differentierer resultaterne efter tidligere søgninger, geografisk placering osv., og alene det kan medvirke til at skabe forskellige verdensbilleder, sagde Michael P. Lynch, der er amerikansk professor i filosofi på University of Connecticut og forfatter til bogen “The Internet of Us: Knowing More and Understanding Less in the Age of Big Data”, til Mandag Morgen i august.

”Det er et paradoks, at vi har så meget information, men ser ud til at vide og forstå meget mindre. Når folk allerede tror, at de har svaret, eller at Google kan give dem svaret meget hurtigt, opfordrer det dem til at være meget dovne og ikke kigge ned under overfladen på det, de finder online,” mener Michael P. Lynch.

 

 

Forrige artikel Ekstra Bladet politianmelder misbrug af avisens navn Ekstra Bladet politianmelder misbrug af avisens navn Næste artikel Rusland skyder igen mod falske nyheder Rusland skyder igen mod falske nyheder
Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Når medier og klimaforskere fortæller befolkningen, at 97 procent af alle klimaforskere er enige om, at klimaforandringerne er menneskeskabte, er det en løgnehistorie, skriver geolog og byrådsmedlem Jens Morten Hansen i et debatindlæg. Flere klimaforskere fra både ind- og udland er enige i kritikken af 97 procents-påstanden, men samtidig understreger de, at der i forskningsmiljøet er bred enighed om menneskets rolle i klimaforandringerne.

Facebook renser ud i gruppernes medlemstal

Facebook renser ud i gruppernes medlemstal

Facebook har ændret, hvordan man bliver medlem af en gruppe på det sociale medie. En af konsekvenserne er, at gruppeadministratorer vil opleve, at deres medlemstal falder.

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Historiske lønforhøjelser, den laveste arbejdsløshed i 40 år og et boom i udenlandske investeringer. Det er sandheden om Brexit, lyder budskabet i en viral video. Men det er “absurd” at tale om konsekvenserne af Brexit, før skilsmissen overhovedet er en realitet, siger to økonomiprofessorer. 

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

Fake news og desinformation er et betændt emne i Italien. Der er langt fra enighed om problemets størrelse, ej heller løsningsmodellerne. Myndighederne har indført initiativer mod desinformation, der spænder fra uddannelse af elever til en ”rød-knap-tjeneste”, der giver borgere adgang til at indberette falske nyheder til en online-politi-enhed.

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Med næsten 16 millioner kroner i ryggen skal et nyt dansk forskningscenter undersøge årsagerne til og konsekvenserne af hadefulde ytringer på internettet. I sidste ende er målet at præsentere strategier, der kan dæmme op for fjendtlige politiske debatter.

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Ukendte bagmænd har oprettet falske facebooksider, hvor de misbruger navnene på flere af de nykårede danske verdensmeste i håndbold. Til sammen har siderne allerede nu langt over 100.000 følgere. I sidste ende kan de falske sider bruges til at lokke penge ud af dig.

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Ifølge nyt studie er Britta Nielsens formodede svindel for millioner i Socialstyrelsen en statistisk undtagelse, og forskernes nye fund kan være med til at forklare svindelnumrene blandt mandlige topfolk i finansverdenen. Høj løn og løgnagtighed følges ad. Og så er mænd – statistisk set – større løgnere end kvinder.

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook vil gøre op med påvirkningskampagner. Derfor skal nye regler gøre det mere besværligt at indrykke politiske annoncer på det sociale medie. Reglerne vil også gælde i forbindelse med europaparlamentsvalg den 26. maj og folketingsvalget, der skal finde sted senest den 17. juni i år.

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Danmarks integrationsindsats halter håbløst efter Norges og Sveriges, hvor langt flere flygtninge er i arbejde, konkluderer chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening. Men den konklusion afviser flere forskere.

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Endnu engang må det dansk-svenske postselskab PostNord ufrivilligt lægge navn til et fupnummer, der i disse dage tikker ind på mange danskeres mobiltelefoner. Du lokkes med en gratis mobiltelefon, men skal i stedet betale dyrt for et abonnement på en angivelig datingside.