Nej, Lalandia forærer ikke 12 weekendture væk til deres ferieparker

Mange facebookbrugere støder i øjeblikket ind i en konkurrence, hvor Lalandia lokker med gratis ophold i et af deres feriecentre. Men konkurrencen har intet med Lalandia at gøre. Og deltager du alligevel, så åbner du en ladeport for at modtage tilbud.

Lalandia forærer 12 weekendture væk til deres ferieparker, fordi de fylder 31 år!

Sådan lyder budskabet i et opslag, der i øjeblikket cirkulerer på Facebook. Mens konkurrencen formodentlig vækker håb hos nogle, må flere gå forgæves. Det er nemlig ikke alle, der kan deltage i ferieparkens udlodning.

”Tilbuddet gælder kun for folk, der er født i september,” lyder det videre i annoncen. Der er dog stadig håb for nogle få, der ikke har er så heldige at være født i årets niende måned. En anden version af den samme konkurrence fortæller nemlig i stedet, at ”tilbuddet gælder kun folk, der er født i juli”, mens endnu en udgave nu kræver, du er født i maj. 

Men der er sådan set lige meget, om du er født i den ene eller anden - eller en helt tredje - måned. For Lalandia er slet ikke i gang med at forære gratis ophold væk – selv om virksomhedens første feriepark rigtig nok åbnede for 31 år siden i Rødby.

”Vi har hverken kendskab til pågældende kampagne eller virksomhed, og vi er på ingen måde involveret i kampagnen,” oplyser Thomas Bahn Jespersen, der er salgs- og marketingdirektør hos Lalandia.

Og han er bestemt ikke tilfreds med at lægge navn til annoncen.

”Vi er meget ærgerlige over, at der er nogen, som benytter vores navn til at forsøge at fuppe danskerne,” fortsætter han og opfordrer samtidig til, at man forholder sig kritisk - både til opslag og afsender.

Er du i tvivl? Så spørg

Lalandia kører ganske vist ind i mellem kampagner med særtilbud. På de sociale medier finder man dem normalt på ferieparkens egen facebookside. Så vil man finde ud af, om et tilbud, man falder over på nettet, er for godt til at være sandt, så er det måske de par minutter værd at opsøge Lalandias egne officielle sider på sociale medier eller www.lalandia.dk.

”I Lalandia kører vi løbende kampagner med særtilbud, og de kampagner vil oftest have vores egen facebookside som afsender. Vi er dog også løbende involveret i kampagner i samarbejde med relevante aktører, og her vil opslagene til tider optræde på netop samarbejdspartnernes facebooksider,” siger Thomas Bahn Jespersen.

Sådan ser et af opslagene om konkurrencen ud på Facebook.

Han hører i øvrigt meget gerne fra dig, hvis du falder over et mistænkeligt opslag, eller hvis du på nogen måde er i tvivl om, hvorvidt en kampagne er sand eller falsk.

Forlystelser ofte ofre for falske annoncer og konkurrencer

Det er langt fra første gang, at virksomheder må lægge navn til falske konkurrencer eller reklamer. Det er også sket for Legoland, Fårup Sommerland, Ikea, Norwegian og SAS.

Der er dog stor forskel på formålet med konkurrencerne og reklamerne. Oftest handler det om at lokke brugerne til at aflevere deres kreditkortoplysninger, som lyssky bagmænd så kan bruge til at stikke snablen i din bankkonto.

Men konkurrencen om Lalandia ser ud til at være lidt mindre ”farlig”. Klikker man sig videre fra facebookannoncen til hjemmesiden, hvor man kan deltage i den angivelige konkurrence, havner man – mod forventning – ikke hos www.lalandia.dk, men derimod en hjemmeside, der er placeret på en googlekonto - https://docs.google.com.

Her bliver du først bedt om at svare på en ”Lalandia Markedsundersøgelse”, som der står i toppen af skærmbilledet. Det er tre simple spørgsmål om alder, hvor ofte du besøger ferieparker, og hvilket af Lalandias centre, du foretrækker. Det var så det. Herefter sendes du videre til en formular, hvor du skal indtaste adskillige oplysninger som navn, alder, adresse, telefonnumre og emailadresse for at deltage i konkurrencen. 

Bankoplysninger bliver der til gengæld ikke spurgt efter. Men formålet med denne angivelige konkurrence ser da også ud til at være noget helt andet – nemlig marketing. For at deltage i konkurrencen skal man nemlig acceptere en lang række betingelser – og nu fremgår det, at det ikke er Lalandia, som er den egentlige afsender, men derimod den tyskindregistrerede virksomhed Toleadoo.

"Jeg vil gerne deltage i konkurrencen og ønsker samtidig at modtage henvendelser med information om relevante tilbud via telefon, e-mail, push notifikationer, sms og/eller post, fra Toleadoos 53 partnere og sponsorer. Dette samtykke kan til enhver tid trækkes tilbage. Jeg accepterer konkurrencebetingelserne og samtykketeksten," hedder det blandt andet i betingelserne for at deltage i konkurrencen.

Det vil med andre ord sige, at hvis du indvilger i betingelserne, så har du sagt ja til at modtage – og måske ligefrem blive tæppebombet – med tilbud. Og det både som almindelig post, per email og telefon.

Og netop den fælde er der en hel del danskere, der advarer imod på hjemmesiden Trustpilot, hvor forbrugerne kan anmelde en virksomhed eller et brand. Mange giver her udtryk for, at de er blevet spammet med alle mulige tilbud  efter at have indvilget i ovenstående betingelser bagefter er blevet spammet med alle mulige tilbud.

Vi har forsøgt at kontakte Toleadoo for at blandt andet at spørge, hvorfor de skriver, at det er Lalandia, der udlodder de gratis weekendture, når ferieparken selv benægter, at det skulle være tilfældet.

Teleadoo har dog ikke svaret på vores henvendelse.

Vi kan naturligvis ikke udelukke, at du rent faktisk har chancen for at vinde et gratis ophold. Det er bare ikke Lalandia, der er den glade giver, som det påstås i annoncen på Facebook.

Forrige artikel DET ER FUP: Geggo har ikke lanceret ny skønhedscreme DET ER FUP: Geggo har ikke lanceret ny skønhedscreme Næste artikel Dovne Robert har ikke tjent en bøjet 5-øre på bitcoins Dovne Robert har ikke tjent en bøjet 5-øre på bitcoins
DF-medie tager fejl: Tyskland har ikke indført asylstop

DF-medie tager fejl: Tyskland har ikke indført asylstop

Flygtninge, der søger asyl i Tyskland, bliver ikke længere registreret, og derfor kan de frit drage nordpå mod Danmark, skriver netmediet Dit Overblik, der forudser et øget pres på vores grænser. Men Tyskland registrerer fortsat asylansøgere, og Udlændinge- og Integrationsministeriet beretter om ganske få ansøgere. 

Kinesisk embedsmand deler falsk video med taknemmelige italienere

Kinesisk embedsmand deler falsk video med taknemmelige italienere

"Mens den kinesiske nationalmelodi spiller i Rom, råber italienerne 'Tak, Kina!'," skriver talskvinde fra det kinesiske udenrigsministerium på Twitter, hvor hun deler en video med angiveligt jublende italienere. Men videoen er en manipulation.

Kan neglelak og kunstige negle gemme på coronavirus?

Kan neglelak og kunstige negle gemme på coronavirus?

Kunstige negle og neglelak udgør en massiv smitterisiko. Derfor skal lakken og de falske negle af med det samme, lyder det i et viralt kædebrev på sociale medier. Det kan være en god idé, lyder det fra eksperter, men der er ingen grund til alarm.

Når krisen rammer, skal du være ekstra kritisk

Når krisen rammer, skal du være ekstra kritisk

BLOGINDLÆG: Under kriser har vores kommunikationskanaler en tendens til at blive overfyldt af rygter, gisninger og misinformation. Det så vi under Første Verdenskrig, og vi ser det nu under coronakrisen.

Kim Bodnia tjener (heller) ikke millioner på bitcoins

Kim Bodnia tjener (heller) ikke millioner på bitcoins

Endnu en dansk skuespiller er blevet offer for en svindelartikel. Ifølge artiklen skulle Kim Bodnia have tjent millioner på bitcoins, men indholdet er det pure opspind, bekræfter skuespillerens agent.

Matas advarer mod falsk reklamemail om mundmaske

Matas advarer mod falsk reklamemail om mundmaske

Materialistkæden Matas advarer mod en svindelmail, der i de seneste dage er havnet i mange danskeres indbakke. Her tages kæden til indtægt for at sælge masken OxyBreath Pro. En maske, der hævdes at være effektiv mod coronavirus. Men kæden forhandler slet ikke masken.