Nej, Lalandia forærer ikke 12 weekendture væk til deres ferieparker

Mange facebookbrugere støder i øjeblikket ind i en konkurrence, hvor Lalandia lokker med gratis ophold i et af deres feriecentre. Men konkurrencen har intet med Lalandia at gøre. Og deltager du alligevel, så åbner du en ladeport for at modtage tilbud.

Lalandia forærer 12 weekendture væk til deres ferieparker, fordi de fylder 31 år!

Sådan lyder budskabet i et opslag, der i øjeblikket cirkulerer på Facebook. Mens konkurrencen formodentlig vækker håb hos nogle, må flere gå forgæves. Det er nemlig ikke alle, der kan deltage i ferieparkens udlodning.

”Tilbuddet gælder kun for folk, der er født i september,” lyder det videre i annoncen. Der er dog stadig håb for nogle få, der ikke har er så heldige at være født i årets niende måned. En anden version af den samme konkurrence fortæller nemlig i stedet, at ”tilbuddet gælder kun folk, der er født i juli”, mens endnu en udgave nu kræver, du er født i maj. 

Men der er sådan set lige meget, om du er født i den ene eller anden - eller en helt tredje - måned. For Lalandia er slet ikke i gang med at forære gratis ophold væk – selv om virksomhedens første feriepark rigtig nok åbnede for 31 år siden i Rødby.

”Vi har hverken kendskab til pågældende kampagne eller virksomhed, og vi er på ingen måde involveret i kampagnen,” oplyser Thomas Bahn Jespersen, der er salgs- og marketingdirektør hos Lalandia.

Og han er bestemt ikke tilfreds med at lægge navn til annoncen.

”Vi er meget ærgerlige over, at der er nogen, som benytter vores navn til at forsøge at fuppe danskerne,” fortsætter han og opfordrer samtidig til, at man forholder sig kritisk - både til opslag og afsender.

Er du i tvivl? Så spørg

Lalandia kører ganske vist ind i mellem kampagner med særtilbud. På de sociale medier finder man dem normalt på ferieparkens egen facebookside. Så vil man finde ud af, om et tilbud, man falder over på nettet, er for godt til at være sandt, så er det måske de par minutter værd at opsøge Lalandias egne officielle sider på sociale medier eller www.lalandia.dk.

”I Lalandia kører vi løbende kampagner med særtilbud, og de kampagner vil oftest have vores egen facebookside som afsender. Vi er dog også løbende involveret i kampagner i samarbejde med relevante aktører, og her vil opslagene til tider optræde på netop samarbejdspartnernes facebooksider,” siger Thomas Bahn Jespersen.

Sådan ser et af opslagene om konkurrencen ud på Facebook.

Han hører i øvrigt meget gerne fra dig, hvis du falder over et mistænkeligt opslag, eller hvis du på nogen måde er i tvivl om, hvorvidt en kampagne er sand eller falsk.

Forlystelser ofte ofre for falske annoncer og konkurrencer

Det er langt fra første gang, at virksomheder må lægge navn til falske konkurrencer eller reklamer. Det er også sket for Legoland, Fårup Sommerland, Ikea, Norwegian og SAS.

Der er dog stor forskel på formålet med konkurrencerne og reklamerne. Oftest handler det om at lokke brugerne til at aflevere deres kreditkortoplysninger, som lyssky bagmænd så kan bruge til at stikke snablen i din bankkonto.

Men konkurrencen om Lalandia ser ud til at være lidt mindre ”farlig”. Klikker man sig videre fra facebookannoncen til hjemmesiden, hvor man kan deltage i den angivelige konkurrence, havner man – mod forventning – ikke hos www.lalandia.dk, men derimod en hjemmeside, der er placeret på en googlekonto - https://docs.google.com.

Her bliver du først bedt om at svare på en ”Lalandia Markedsundersøgelse”, som der står i toppen af skærmbilledet. Det er tre simple spørgsmål om alder, hvor ofte du besøger ferieparker, og hvilket af Lalandias centre, du foretrækker. Det var så det. Herefter sendes du videre til en formular, hvor du skal indtaste adskillige oplysninger som navn, alder, adresse, telefonnumre og emailadresse for at deltage i konkurrencen. 

Bankoplysninger bliver der til gengæld ikke spurgt efter. Men formålet med denne angivelige konkurrence ser da også ud til at være noget helt andet – nemlig marketing. For at deltage i konkurrencen skal man nemlig acceptere en lang række betingelser – og nu fremgår det, at det ikke er Lalandia, som er den egentlige afsender, men derimod den tyskindregistrerede virksomhed Toleadoo.

"Jeg vil gerne deltage i konkurrencen og ønsker samtidig at modtage henvendelser med information om relevante tilbud via telefon, e-mail, push notifikationer, sms og/eller post, fra Toleadoos 53 partnere og sponsorer. Dette samtykke kan til enhver tid trækkes tilbage. Jeg accepterer konkurrencebetingelserne og samtykketeksten," hedder det blandt andet i betingelserne for at deltage i konkurrencen.

Det vil med andre ord sige, at hvis du indvilger i betingelserne, så har du sagt ja til at modtage – og måske ligefrem blive tæppebombet – med tilbud. Og det både som almindelig post, per email og telefon.

Og netop den fælde er der en hel del danskere, der advarer imod på hjemmesiden Trustpilot, hvor forbrugerne kan anmelde en virksomhed eller et brand. Mange giver her udtryk for, at de er blevet spammet med alle mulige tilbud  efter at have indvilget i ovenstående betingelser bagefter er blevet spammet med alle mulige tilbud.

Vi har forsøgt at kontakte Toleadoo for at blandt andet at spørge, hvorfor de skriver, at det er Lalandia, der udlodder de gratis weekendture, når ferieparken selv benægter, at det skulle være tilfældet.

Teleadoo har dog ikke svaret på vores henvendelse.

Vi kan naturligvis ikke udelukke, at du rent faktisk har chancen for at vinde et gratis ophold. Det er bare ikke Lalandia, der er den glade giver, som det påstås i annoncen på Facebook.

Forrige artikel DET ER FUP: Geggo har ikke lanceret ny skønhedscreme DET ER FUP: Geggo har ikke lanceret ny skønhedscreme Næste artikel Dovne Robert har ikke tjent en bøjet 5-øre på bitcoins Dovne Robert har ikke tjent en bøjet 5-øre på bitcoins
Har du en dræber i indkøbskurven? MSG skaber udokumenteret frygt på nettet

Har du en dræber i indkøbskurven? MSG skaber udokumenteret frygt på nettet

Smagsforstærkeren MSG er giftig for mennesker, den kan skade din hjerne og medføre død, lyder det i en række opslag fra en gruppe på Facebook. Men det er fuldstændig urealistisk, at vi kan indtage så store mængder MSG gennem vores kost, at det påvirker vores hjerner og bliver dødeligt, siger forskere.   

LA-kandidat fisker jyske stemmer med københavner-bashing

LA-kandidat fisker jyske stemmer med københavner-bashing

KOMMENTAR: I en videokampagne på Facebook kalder en politiker fra Liberal Alliance ”det arbejdende folk” i ”det konkrete Danmark” til kamp imod ”den kreative københavnerklasse.” Selv i et lille land kan man splitte befolkningen over geografiske forskelle i et os og et dem - ikke mindst ved hjælp af de sociale medier.

Rød bloks nye skat betyder - måske - 100.000 mindre i pension

Rød bloks nye skat betyder - måske - 100.000 mindre i pension

Alle partier i rød blok går til valg på skat på finansielle transaktioner, men det kan koste en 22-årig LO-arbejder 100.000 kroner i tabt pensionsopsparing, lyder budskabet i en valgkampagne fra Venstre. Men om LO-arbejderen vil blive ramt så hårdt er slet ikke sikkert.

Zenia Stampe udsat for

Zenia Stampe udsat for "systematiseret misinformation"

For at tage hensyn til de elever, der ikke kan tale dansk, bør der indføres arabisk som 2. sprog i folkeskolen. Sådan lyder budskabet fra Radikale Venstres Zenia Stampe i et opslag på Facebook. Men opslaget er falsk.