Nordisk Film Biografer misbruges: Over 2.000 snydt i falsk valentines-konkurrence

I anledning af valentinsdag fredag udlodder Nordisk Film Biografer ti biografpræmier, lyder det i konkurrence på Facebook. Men konkurrencen er fup og har intet med biografkæden at gøre. 

”Til manden og jeg, vi har aldrig været i bio sammen, selvom vi har kommet sammen i over 5 år ❤️

”Det ville være så hyggeligt med en mand/kone tur i anledning af vores 21 års kærestedag 🥰

”Jeg vil gerne invitere min dejlige kæreste Jimmy med på en hyggelig biograf date! 😍"

Sådan lyder blot nogle af mange velmenende og kærlige kommentarer, der de seneste dage er blevet skrevet på et facebookopslag med en konkurrence, hvor Nordisk Film Biografer udlodder 10 biografpræmier i anledning af valentinsdag på fredag.

Præmierne inkluderer billetter, popcorn og sodavand til 10 heldige vinder og kan anvendes i alle landets biografer.

Alt man skal gøre for at deltage i konkurrencen, er at følge to simple ”regler”: 1) Tag en ven. 2) Del opslaget. Det sidste har næsten 2.400 facebookbrugere allerede gjort, og opslaget har fået over 3.200 kommentarer og 1.600 reaktioner.

Men konkurrencen er fup, og har intet med Nordisk Film Biografer at gøre, oplyser Michael Sørensen, der er Head of Marketing & Film ved Nordisk Film.

"Det pågældende Facebook-opslag er svindel og ikke noget, som Nordisk Film Biografer står bag. Vi kører ikke nogen konkurrence omkring Valentines Day," skriver han i en mail til TjekDet.

Han oplyser, at der for tiden er mange falske SMS’er, mails og facebooksider i omløb med tilbud og konkurrencer om billige eller gratis biografbilletter, som udsendes i Nordisk Films eget navn eller i deres biografers.

"Det er helt vildt frustrerende og desværre utrolig svært at dæmme op for. Vi gør alt hvad vi kan for at sætte en stopper for disse svindelnumre, og vi opfordrer vores gæster til at slette falske beskeder og undgå at klikke på nogen links," skriver Michael Sørensen videre.

Han opfordrer folk til kun at følge Nordisk Film egen facebookside og kun forholde sig til opslag, der kommer derfra. 

"Alt andet er fup og svindel," skriver han.

Artiklen fortsætter under billedet 

Opslaget med den falske konkurrence er delt over 2.000 gange. (Foto: Skærmbillede fra Facebook)

Flere advarselstegn afslører svindelen

Det er ikke første gang, at danske biografer ufrivilligt har måttet lægge navn til fupkonkurrencer på Facebook. Og skabelonen er ofte den samme. Hver gang skal man tagge en ven og dele opslaget med sine facebookvenner.

Bagmændene opretter en facebookside med fuldstændig samme navn som den side, de udgiver sig for. Svindlerne har altså gjort sit for at lokke dig i fælden. Men der er alligevel flere advarselstegn, du kan være opmærksom på.

Den falske side har for eksempel kun 696 følgere i skrivende stund. Til sammenligning har Nordisk Film Biografers rigtige facebookside over 221.000 følgere.

Man kan desuden se, at den falske side er oprettet i går den 11. februar 2020, altså samme dag som den falske konkurrence er blevet sat i verden. Nordisk Film Biografers rigtige side har nogle flere år på bagen. Den blev oprettet 4. januar 2011.

Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Falske kopier af andre virksomheders facebookside er som regel oprettet kort tid før - ofte samme dag - opslaget med en fupkonkurrence er slået op.

Derudover er der kun et enkelt opslag på den falske side, nemlig det der indeholder fupkonkurrencen. Også det er typisk for de falske sider. Siderne lukkes nemlig hurtigt af enten svindlerne selv eller Facebook. Derfor bruger fupmagerne ikke tid på at pynte deres falske side med flere opslag eller billeder.

Den falske side er heller ikke udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge – et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn. Det er til gengæld Nordisk Film Biografers rigtige side.

Med verificeringsbadget bekræfter Facebook, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Det er dog ikke alle facebooksider, der får det blå v-tegn – heller ikke selvom de er 'ægte' og opfylder Facebooks regler.

Artiklen fortsætter billedet 

Mange advarselstegn afslører den falske facebookside (til venstre). Nordisk Films Biografers rigtige facebookside (til højre) har flere år på bagen, flere følgere og er udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge.

Fisker efter dine kontooplysninger

I den falske konkurrence kan man læse, at de heldige vindere vil blive kontaktet efter konkurrencens afslutning den 13. februar. Og bliver du kontaktet for eksempel over Facebooks chatfunktion Messenger, skal du være meget påpasselig.

Det kan nemlig få alvorlige konsekvenser for din privatøkonomi. Vi har tidligere fortalt om en læser, der gerne vil være anonym, og som kom til at kommentere på et falsk opslag i håbet om at vinde en tur i biografen.

“Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til,” fortæller hun.

“Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret.“

Læseren fortæller, at hun egentlig helt glemte konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger.

“I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter - og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud.”

Ifølge læseren er det her, det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke.

“Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke”.

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.

“Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort.”

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu. Alligevel vil hun dog overveje det en ekstra gang, inden hun deltager i flere konkurrencer i fremtiden.

“Fremover vil jeg lægge mærke til, om jeg bliver bedt om at indtaste kortoplysninger – og så lade være,” siger læseren, der er lettet over, at det var billige lærepenge.

Har du allerede meldt dig på banen som deltager i fupkonkurrencen, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget.

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

Forrige artikel Nej, Mads Mikkelsen har (stadig) ikke skræmt de store banker med bitcoins Nej, Mads Mikkelsen har (stadig) ikke skræmt de store banker med bitcoins Næste artikel Falsk iPad-konkurrence lokker hundredvis af facebookbrugere i portofælde Falsk iPad-konkurrence lokker hundredvis af facebookbrugere i portofælde
Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

De danske biografer har nu fået lov til at slå dørene op. Og det fejrer de åbenbart på livet løs med konkurrencer om gratis billetter eller næste uhørte rabatter. Men selv om biografgængerne måske nok synes, der er noget at fejre, så er der en god grund til at se sig for.

Bilka er lige nu et populært mål for fupkonkurrencer

Bilka er lige nu et populært mål for fupkonkurrencer

For at sprede lidt glæde i coronakrisetiden, udlover Bilka i Skalborg spritnye høretelefoner til 10 heldige vindere. Sådan lyder det i et populært opslag på sociale medier. Men Bilka har intet med konkurrencen at gøre - den er et fupnummer. I øjeblikket lægger flere af kædens varehuse ufrivilligt navn til svindelnummeret.

Helle Thorning-Schmidt bliver medlem af Facebooks nye

Helle Thorning-Schmidt bliver medlem af Facebooks nye "højesteret"

Jurister, menneskerettighedssaktivister, digitale eksperter og en tidligere dansk statsminister er blandt de udpegede medlemmer af Facebooks nye tilsynsråd. De skal tage stilling til, hvilke typer indhold der løbende skal fjernes på det sociale medie. 

Forvirring om (falsk) coronaskilt: Mener hun virkelig det helt alvorligt?

Forvirring om (falsk) coronaskilt: Mener hun virkelig det helt alvorligt?

En amerikansk demonstrant hånes på sociale medier for at holde et protestskilt med et konspirerende budskab, der beskylder Barack Obama for at stå bag coronakrisen. Men billedet er manipuleret. I virkeligheden står der noget helt andet på skiltet, som hun brugte til at demonstrere mod nedlukningen af Californien under coronakrisen. 

Hvor mange muslimer er der i Danmark?

Hvor mange muslimer er der i Danmark?

Antallet af muslimer i Danmark er ofte genstand for debat på sociale medier. Ikke mindst fordi der ikke findes officielle danske opgørelser. Nye beregninger viser nu, at tallet sandsynligvis er lavere end tidligere vurderet.