Onlinekonkurrencer sælger dit telefonnummer og e-mailadresse

Konkurrencer på nettet er blevet en stor forretning blandt virksomheder, der køber kontaktoplysninger og adgang til at kontakte deltagerne. Men det er ikke alle virksomheder, der har helt styr på samtykket, og bare i år er der givet bøder for 2,5 millioner kroner.

Har du – bevidst såvel som ubevidst – i en onlinekonkurrence givet dit samtykke til at blive kontaktet af telefonsælgere, er du i din fulde ret til at trække det tilbage. Men i praksis er det svært.
Har du – bevidst såvel som ubevidst – i en onlinekonkurrence givet dit samtykke til at blive kontaktet af telefonsælgere, er du i din fulde ret til at trække det tilbage. Men i praksis er det svært.Foto: Divya Gupta/Pixabay
Søren Engelbrecht Mogensen

Du er måske stødt på en af de utallige konkurrencer på nettet med muligheden for at vinde iPads, tivoliture og andre præmier, der gør livet lidt sødere.

Det kan da også virke nemt at være med i lodtrækningen om et wellnessophold for to, når du blot skal besvare, om det skal være et dobbeltværelse eller to enkeltværelser. Men lagde du mærke til, at du også gav samtykke til, at 19 samarbejdspartnere må kontakte dig med "gode tilbud"?

Det konkrete eksempel med wellnessopholdet er taget fra Konkurrenceklubben – en såkaldt leadvirksomhed – men det er blot én blandt mange konkurrencer, der samler dine kontaktoplysninger og sælger dem videre til en stor gruppe firmaer som blandt andre Telia, Telenor og Blue Energy.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er det et problem, for ofte er det ikke tydeligt, hvad man giver lov til.

”Det skal være lige så tydeligt for forbrugeren, at man deltager i en konkurrence, som at man har sagt ja tak til efterfølgende markedsføring fra flere parter, og det er dér, det går galt,” siger Maria Liljeqvist, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

Bøder for flere millioner

Forbrugerombudsmanden, der tager sig af klagesager, oplever et stigende antal klager fra folk, der bliver ringet op af sælgere uden at have givet samtykke eller ikke har været bevidst om det. Karen Søndergaard, der er chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, fortæller til TjekDet, at mens de blot registrerede 20 klager i 2012, er tallet for i år steget til næsten 800.

Og hvis en bestemt virksomhed går igen hos mange forbrugere, laver Forbrugerombudsmanden en høring til dem og beder om dokumentation for, at de har samtykke. Kan virksomheden ikke det, bliver de politianmeldt, og det er allerede sket i en lang række sager i år, siger Karen Søndergaard.

”I 21 tilfælde har det været for ulovligt telefonsalg, hvor forbrugerne ikke mente, at der var givet noget samtykke, da de slet ikke havde deltaget i konkurrencen,” siger hun og tilføjer, at de indtil videre har givet bøder for 2,5 millioner kroner i år.

Artiklen fortsætter under billedet.

Maria Liljeqvist, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk. (Foto: Forbrugerådet Tænk)

”Tidligere var det næsten halvdelen af gangene, hvor der ikke kunne dokumenteres et samtykke, men i dag ser vi i højere grad, at virksomhederne har styr på det. Det er dog ikke altid nok i sig selv, for ofte har det ikke været tydeligt, at man gav samtykke, mens det i andre tilfælde er forbrugere, som mener, at de slet ikke har deltaget i konkurrencen, og så er vi ude i et fabrikeret samtykke,” siger Karen Søndergaard.

”Mit bedste råd er at lade være med at deltage i de her konkurrencer, hvis man ikke vil risikere at blive ringet op af en masse virksomheder.”

Muligt at trække samtykke tilbage

Ifølge Karen Søndergaard er der ikke lovregler for, hvor længe det samtykke, man giver i en konkurrence, gælder, men det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at det bortfalder efter en periode med inaktivitet fra virksomheden – typisk et år.

Det er dog ikke ensbetydende med, at du skal finde dig i opkald fra firmaerne et helt år. Har du – bevidst såvel som ubevidst – givet dit samtykke, da udsigten til et wellnessophold lød fristende, er du i din fulde ret til at trække det tilbage. Det siger loven, men ifølge Maria Liljeqvist fra Forbrugerrådet Tænk er det ofte ikke så ligetil.

”Rent juridisk er det nok at trække sit samtykke tilbage hos udbyderen af konkurrencen, og det er dem, der har ansvaret for, at det bliver respekteret. Men i realiteternes verden oplever vi ofte, at det ikke er nok, og så står man i en helt tosset situation, for så skal man selv ringe til alle samarbejdspartnere,” forklarer hun.

Karen Søndergaard er enig, men tilføjer, at alle parter i sagen har et ansvar.

“Vores opfattelse er, at hovedansvaret ligger hos den, der har ringet op, men alle, der har medvirket til det – også mellemmænd, der videreformidler et samtykke – kan straffes. Flere af de her medvirkende bliver taget med i vores straffesager, og flere af dem har betalt bøder,” siger Karen Søndergaard. 

Artiklen fortsætter under billedet

Fakta

Sådan kan formularen se ud, som du skal udfylde, når du har deltaget i de konkurrencer, der har til formål at lokke dine privatoplysninger ud af dig. Har du først trykket acceptér, giver du dem lov til at ringe og sende dig mails med reklamer. Konkurrenceklubben fortæller dog til TjekDet, at deres samarbejdspartnere kun må ringe. 

Forsøger at undgå spam

Konkurrenceklubbens sponsorerer tæller ifølge deres samtykkeerklæring blandt andet Telia, Telenor, Lungeforeningen, Blue Energy og Kræftens Bekæmpelse. De bekræfter alle over for TjekDet, at de har en aftale med Principium Media, som Konkurrenceklubben hører under, hvor de betaler for kontaktoplysningerne.

Også Principium Medias direktør, Jakob Jermiin, bekræfter samarbejdet. Han fortæller, at det netop er samarbejdspartnernes betaling for kontaktoplysninger, der får virksomheden til at løbe rundt. Jakob Jermiin vil ikke afsløre, hvad kontaktoplysningerne koster, men han siger, at det er en forhandling fra gang til gang.

Jakob Jermiin medgiver nemlig, at Principium, der blev stiftet for lidt over et år siden, er trådt ind på et stort marked, hvor nogle leadvirksomheder de seneste år har fiflet med samtykker og kontaktoplysninger. Det har betydet store mængder spammails for mange deltagere, og den del undgår Principium ifølge Jakob Jermiin ved, at samarbejdspartnerne kun må ringe til deltagerne, og de forsøger at holde antallet nede. Lige nu har de et snit på tre opkald per deltager, oplyser han.

“Hvis alle deltagere kontaktes af ti virksomheder på telefonen, så får både forbrugerne og virksomhederne en mindre god oplevelse, og de ønsker derefter ikke at deltage i flere konkurrencer. Derudover kan man til enhver tid sige til både os og virksomhederne, at man ikke vil ringes op længere,” siger Jakob Jermiin og tilføjer, at de kontakter samarbejdspartnerne inden for en time, hvis man tilbagekalder sit samtykke.

Hvad siger loven?

Efter forbrugeraftalens paragraf 4, stykke 1 er det ulovligt for erhvervsdrivende at kontakte forbrugere telefonisk eller personligt med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren forudgående har anmodet den erhvervsdrivende herom. Et samtykke til telefoniske henvendelser skal være en udtrykkelig og utvetydig anmodning om at blive ringet op. 

Kilde: Forbrugerombudsmanden.

Sponsor fik bøde i oktober

Ifølge direktøren har Principium Media færre samarbejdspartnere end deres konkurrenter, og de sælger kun kontaktoplysninger videre til virksomheder, hvor de er trygge ved, at forbrugernes data bliver behandlet ordentligt. Principium Media samarbejder dog med Blue Energy, der er blandt de seneste til at blive politianmeldt, og i oktober fik de en bøde på 200.000 kroner for ulovligt telefonsalg.

”Jeg har set pressemeddelelsen (fra Forbrugerombudsmanden, red.), men ellers kender jeg ikke noget til sagen. Det har intet med os at gøre,” siger Jakob Jermiin.

Vil I så ikke længere samarbejde med Blue Energy og andre virksomheder, der har fået bøder?

”Jo, for vi stoler 100 procent på Blue Energy i vores arbejde.” 

Men er det ikke netop tidligere handlinger, der er afgørende, når I beslutter, hvem I vil samarbejde med?

”Vi samarbejder netop med Blue Energy, fordi de har indset, at de skal samarbejde med leadbureauer af højere kvalitet og derved undgå politianmeldelse og bøder,” siger Jakob Jermiin og tilføjer:

“Sagen er, at mange svindlere gennem tiden har tilbudt virksomheder alverdens ting. Og så har virksomhederne handlet i mere eller mindre god tro, men er i sidste ende blevet røvrendt.”

Robinsonlisten

Tilmelder man sig Robinsonlisten, gælder der særlige regler for, hvordan virksomheder må kontakte dig. Det er ulovligt for langt de fleste virksomheder at kontakte folk uopfordret, men der er nogle undtagelser, og dem undgår man ved at tilmelde sig Robinsonlisten. Undtagelserne er virksomheder, der sælger bøger, abonnementer på aviser, ugeblade og tidskrifter, forsikringer samt abonnementer på redningstjenester og sygetransport. 

Giver du samtykke i onlinekonkurrencer, overskriver det din tilmelding på Robinsonlisten. Du kan ikke tilbagekalde alle samtykker ved at tilmelde dig Robinsonlisten igen, det træder først i kraft, når du selv har tilbagekaldt dit samtykke hos konkurrenceudbyderen. 

Du kan tilmelde dig Robinsonlisten på Borger.dk.

Kilde: Forbrugerombudsmanden.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu