Partier bruger YouTube-stjerner i jagten på de unge vælgere

De digitale superstjerner på YouTube kan hjælpe politikerne ud til vælgere, der ellers er svære at nå med traditionelle valgkampagner. Flere danske partier er allerede i gang med at udnytte den mulighed. 

De er unge, udadvendte og digitale. Og så har de ofte langt flere følgere på YouTube, Instagram og Snapchat end de danske partiledere – tilsammen.

Med en valgkamp i sigte er de politiske partier i gang med den helt store charmeoffensiv, og blandt midlerne i jagten på befolkningens gunst bruges såkaldte influencers, skriver Ugebrevet Mandag Morgen på baggrund af en rundspørge til partiernes kampagnechefer.

I særdeleshed de unge er en varm målgruppe, og senest har Socialdemokratiet lanceret en kampagne med youtuberen Anna Briand, der er 19 år, bor på Fyn og har 161.000 følgere på sin YouTube-kanal.

"Det giver os den mulighed, at vi får et mere direkte talerør ud til en gruppe af befolkningen, som vi måske ikke ville ramme på andre måder. Det er jo også vigtigt for os at være til stede i deres hverdag og kunne aktivere dem i politik. Dette er så en af mulighederne, som vi indtil videre er meget tilfredse med," siger Martin Justesen, chef for Socialdemokratiets kampagne- og formandsafdeling, til Mandag Morgen.

En blandet succes

Det er første gang, Socialdemokratiet gør brug af en influencer i politisk sammenhæng, og de står langt fra alene.

Venstre, SF, Radikale Venstre, Liberal Alliance og De Konservative har ligeledes benyttet sig af metoden, og mens de to førstnævnte partier ligesom Socialdemokratiet er positivt stemt over for oplevelsen, så er De Konservative knap så begejstrede.

"For at være helt ærlig, så er vi ikke helt overbeviste om, hvorvidt det har været en succes eller ej. Det er svært at måle på effekten. Det skal jo varedeklareres – og sådan bør det være – men der ligger en langt større værdi i, at influencers omtaler vores parti eller vores politik, uden at de er købt og betalt for det. Og det gør de jo sjældent, for det er jo en del af deres forretningsmodel," siger pressechef for De Konservative Filip Lauritzen til Mandag Morgen.

Radikale Venstre oplyser, at de har brugt influencers to gange for at “løfte vores Europa-Nævns finansierede oplysningsarbejde”, mens Liberal Alliance ligeledes bekræfter partiets brug af influencers ved en enkelt lejlighed.

Ingen dokumentation

Flere af de adspurgte partier peger på, at det er svært at måle effekten af influencers, særligt i forbindelse med markedsføring af politiske budskaber. Og ingen af de forskere, Mandag Morgen har talt med, har været i stand til at henvise til studier, der dokumenterer, at politisk influencer-marketing faktisk virker, formentlig fordi området er så nyt.

Alternativet, Enhedslisten og Nye Borgerlige er de eneste politiske partier, der ifølge eget udsagn endnu ikke har gjort brug af influencers i politisk øjemed, og hos Splay, der er et af Nordens største bureauer for influencer-markedsføring, mærker man indtil videre heller ikke overvældende efterspørgsel fra de politiske partier.

"Der er uden tvivl gode muligheder for succes, men det kræver altid, at der er et godt ’fit’ mellem influent og brand eller budskab samt en god, solid ide og en skarp strategi for kampagnen," siger Adrian Langer, Country Manager for Splay.

Forrige artikel Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede Næste artikel Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne
Nej, Rigshospitalet efterspørger slet ikke tøj til hjemløse

Nej, Rigshospitalet efterspørger slet ikke tøj til hjemløse

Adskillige velmenende danskere deler lige nu en tekst på de sociale medier, hvor Rigshospitalet angiveligt efterspørger tøj til deres hjemløse patienter, så de kan holde varmen, når de bliver udskrevet. Men hospitalet hverken indsamler eller modtager tøj.

Skal en elbil køre 219.000 km for at være grønnere end en dieselbil?

Skal en elbil køre 219.000 km for at være grønnere end en dieselbil?

Ifølge et østrigsk studie skal en elbil køre 219.000 kilometer, før den er grønnere end en dieselbil, skriver Jyllands-Posten. Men tallet stammer slet ikke fra det østrigske studie. I stedet står en interesseorganisation for tyske bilejere bag tallet, der ifølge forskere er overdrevet.

De glemsomme har (stadig) ikke en højere intelligens

De glemsomme har (stadig) ikke en højere intelligens

En viral historie fra 2018, der påstår, at glemsomhed er tegn på høj intelligens, har fået fornyet liv, efter en genudgivelse af artiklen har fået flere tusinde delinger på Facebook. Men det er stadig noget vrøvl.

Er du sødere, hvis du er født i december? Niks!

Er du sødere, hvis du er født i december? Niks!

Et studie viser, at børn født i december er sødere end personer født i årets første 11 måneder. Det kan man læse i en artikel, der har fanget tusindvis af danskeres opmærksomhed. Men påstanden rammer ved siden af, fastslår forskeren bag studiet. 

Nordisk Film Biografer er under massivt angreb fra svindlerne

Nordisk Film Biografer er under massivt angreb fra svindlerne

Du kan slippe for vintermørket i en stund og vinde en tur i biografen, lyder det i et opslag på et socialt medie, som Nordisk Film Biografer skulle stå bag. Det gør de bare ikke. Biografkæden er ramt af en storm af svindelkonkurrencer på både sms, mail og falske sider på sociale medier.

Geodata fra mobiler sladrer om vælgerne  i amerikansk valgkamp

Geodata fra mobiler sladrer om vælgerne i amerikansk valgkamp

De færreste amerikanske vælgere ved, at apps på deres mobil sender geodata til firmaer, som bruger dem til at målrette politiske kampagner mod dem. Noget, der er ulovligt i EU. Lokalitetsdata kan for eksempel afsløre, om man ofte går i kirke, til lægen eller i skydeklub.

Nej, en buttet kvinde får dig ikke til at leve længere

Nej, en buttet kvinde får dig ikke til at leve længere

Er du mand, og har du en kvindelig og buttet kæreste, kan du se frem til et både langt og lykkeligt liv, viser ny forskning ifølge netmediet Dagens.dk. Men forskningen eksisterer ikke, og sammenhængen er alt for forsimplet. 

Har hver femte elev i hotel- og restaurationsbranchen oplevet sexchikane?

Har hver femte elev i hotel- og restaurationsbranchen oplevet sexchikane?

Hver femte elev, der uddanner sig til kok, tjener eller receptionist, har været udsat for sexchikane på lærepladsen, hævder en rapport fra Institut for Menneskerettigheder. Men rapporten er ikke repræsentativ og kan derfor ikke sige noget generelt om omfanget, slår eksperter fast.

Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture

Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture

Hele to angivelige computerreparatører lover på Facebook, at en heldig vinder kan erhverve sig et el-løbehjul. Et andet opslag sætter et par biografture på højkant. Men både siderne bag opslagene og konkurrencerne er falske.  

Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister

Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister

Aldi har droppet sin klassiske julemedister til fordel for en vintermedister, lyder et budskab på sociale medier, som er delt mere end 11.000 gange. Flere kalder det et knæfald for islam. Men Aldi fejrer skam jul i alle deres butikker, og i kølediskene ligger metervis af julemedister.

Hverken Ikea eller Føtex dropper julen

Hverken Ikea eller Føtex dropper julen

Både Ikea og Føtex er under anklage for at "gå på knæ for muslimer". Det skyldes, at Ikea kalder en kollektion for "vinterfest", og Føtex falder en bolle for vinterbolle i stedet for noget med jul. Men navnene er slet ikke opstået af religiøse hensyn, siger både Føtex og Ikea.  

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre.