Partier bruger YouTube-stjerner i jagten på de unge vælgere

De digitale superstjerner på YouTube kan hjælpe politikerne ud til vælgere, der ellers er svære at nå med traditionelle valgkampagner. Flere danske partier er allerede i gang med at udnytte den mulighed. 

Youtuberen Albert Dyrlunds video med Anders Samuelsen flager tydeligt i kommentarfeltet, at ”Denne video er betalt af Liberal Alliance”.
Youtuberen Albert Dyrlunds video med Anders Samuelsen flager tydeligt i kommentarfeltet, at ”Denne video er betalt af Liberal Alliance”.
Andreas Søndergaard

De er unge, udadvendte og digitale. Og så har de ofte langt flere følgere på YouTube, Instagram og Snapchat end de danske partiledere – tilsammen.

Med en valgkamp i sigte er de politiske partier i gang med den helt store charmeoffensiv, og blandt midlerne i jagten på befolkningens gunst bruges såkaldte influencers, skriver Ugebrevet Mandag Morgen på baggrund af en rundspørge til partiernes kampagnechefer.

I særdeleshed de unge er en varm målgruppe, og senest har Socialdemokratiet lanceret en kampagne med youtuberen Anna Briand, der er 19 år, bor på Fyn og har 161.000 følgere på sin YouTube-kanal.

"Det giver os den mulighed, at vi får et mere direkte talerør ud til en gruppe af befolkningen, som vi måske ikke ville ramme på andre måder. Det er jo også vigtigt for os at være til stede i deres hverdag og kunne aktivere dem i politik. Dette er så en af mulighederne, som vi indtil videre er meget tilfredse med," siger Martin Justesen, chef for Socialdemokratiets kampagne- og formandsafdeling, til Mandag Morgen.

En blandet succes

Det er første gang, Socialdemokratiet gør brug af en influencer i politisk sammenhæng, og de står langt fra alene.

Fakta

Venstre, SF, Radikale Venstre, Liberal Alliance og De Konservative har ligeledes benyttet sig af metoden, og mens de to førstnævnte partier ligesom Socialdemokratiet er positivt stemt over for oplevelsen, så er De Konservative knap så begejstrede.

"For at være helt ærlig, så er vi ikke helt overbeviste om, hvorvidt det har været en succes eller ej. Det er svært at måle på effekten. Det skal jo varedeklareres – og sådan bør det være – men der ligger en langt større værdi i, at influencers omtaler vores parti eller vores politik, uden at de er købt og betalt for det. Og det gør de jo sjældent, for det er jo en del af deres forretningsmodel," siger pressechef for De Konservative Filip Lauritzen til Mandag Morgen.

Radikale Venstre oplyser, at de har brugt influencers to gange for at “løfte vores Europa-Nævns finansierede oplysningsarbejde”, mens Liberal Alliance ligeledes bekræfter partiets brug af influencers ved en enkelt lejlighed.

Ingen dokumentation

Flere af de adspurgte partier peger på, at det er svært at måle effekten af influencers, særligt i forbindelse med markedsføring af politiske budskaber. Og ingen af de forskere, Mandag Morgen har talt med, har været i stand til at henvise til studier, der dokumenterer, at politisk influencer-marketing faktisk virker, formentlig fordi området er så nyt.

Alternativet, Enhedslisten og Nye Borgerlige er de eneste politiske partier, der ifølge eget udsagn endnu ikke har gjort brug af influencers i politisk øjemed, og hos Splay, der er et af Nordens største bureauer for influencer-markedsføring, mærker man indtil videre heller ikke overvældende efterspørgsel fra de politiske partier.

"Der er uden tvivl gode muligheder for succes, men det kræver altid, at der er et godt ’fit’ mellem influent og brand eller budskab samt en god, solid ide og en skarp strategi for kampagnen," siger Adrian Langer, Country Manager for Splay.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu