Partier bruger YouTube-stjerner i jagten på de unge vælgere

De digitale superstjerner på YouTube kan hjælpe politikerne ud til vælgere, der ellers er svære at nå med traditionelle valgkampagner. Flere danske partier er allerede i gang med at udnytte den mulighed. 

De er unge, udadvendte og digitale. Og så har de ofte langt flere følgere på YouTube, Instagram og Snapchat end de danske partiledere – tilsammen.

Med en valgkamp i sigte er de politiske partier i gang med den helt store charmeoffensiv, og blandt midlerne i jagten på befolkningens gunst bruges såkaldte influencers, skriver Ugebrevet Mandag Morgen på baggrund af en rundspørge til partiernes kampagnechefer.

I særdeleshed de unge er en varm målgruppe, og senest har Socialdemokratiet lanceret en kampagne med youtuberen Anna Briand, der er 19 år, bor på Fyn og har 161.000 følgere på sin YouTube-kanal.

"Det giver os den mulighed, at vi får et mere direkte talerør ud til en gruppe af befolkningen, som vi måske ikke ville ramme på andre måder. Det er jo også vigtigt for os at være til stede i deres hverdag og kunne aktivere dem i politik. Dette er så en af mulighederne, som vi indtil videre er meget tilfredse med," siger Martin Justesen, chef for Socialdemokratiets kampagne- og formandsafdeling, til Mandag Morgen.

En blandet succes

Det er første gang, Socialdemokratiet gør brug af en influencer i politisk sammenhæng, og de står langt fra alene.

Venstre, SF, Radikale Venstre, Liberal Alliance og De Konservative har ligeledes benyttet sig af metoden, og mens de to førstnævnte partier ligesom Socialdemokratiet er positivt stemt over for oplevelsen, så er De Konservative knap så begejstrede.

"For at være helt ærlig, så er vi ikke helt overbeviste om, hvorvidt det har været en succes eller ej. Det er svært at måle på effekten. Det skal jo varedeklareres – og sådan bør det være – men der ligger en langt større værdi i, at influencers omtaler vores parti eller vores politik, uden at de er købt og betalt for det. Og det gør de jo sjældent, for det er jo en del af deres forretningsmodel," siger pressechef for De Konservative Filip Lauritzen til Mandag Morgen.

Radikale Venstre oplyser, at de har brugt influencers to gange for at “løfte vores Europa-Nævns finansierede oplysningsarbejde”, mens Liberal Alliance ligeledes bekræfter partiets brug af influencers ved en enkelt lejlighed.

Ingen dokumentation

Flere af de adspurgte partier peger på, at det er svært at måle effekten af influencers, særligt i forbindelse med markedsføring af politiske budskaber. Og ingen af de forskere, Mandag Morgen har talt med, har været i stand til at henvise til studier, der dokumenterer, at politisk influencer-marketing faktisk virker, formentlig fordi området er så nyt.

Alternativet, Enhedslisten og Nye Borgerlige er de eneste politiske partier, der ifølge eget udsagn endnu ikke har gjort brug af influencers i politisk øjemed, og hos Splay, der er et af Nordens største bureauer for influencer-markedsføring, mærker man indtil videre heller ikke overvældende efterspørgsel fra de politiske partier.

"Der er uden tvivl gode muligheder for succes, men det kræver altid, at der er et godt ’fit’ mellem influent og brand eller budskab samt en god, solid ide og en skarp strategi for kampagnen," siger Adrian Langer, Country Manager for Splay.

Forrige artikel Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede Næste artikel Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne
To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

Drik to glas vin om dagen og tab dig. Sådan lyder slankerådet i en artikel på netmediet Dagens.dk. Ifølge netmediet skulle det endda være videnskabeligt bevist. Men to forskere, TjekDet har talt med, kan ikke genkende deres forskningsresultater i det berusende slankeråd.    

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Danske virksomheder har i den seneste tid oplevet et bombardement af falske konkurrencer. Denne gang er det endnu en biografkonkurrence, som tilsyneladende udloves af Smartbox på Facebook. Men ingen gratis popcorn denne gang; opslaget er løgn og latin. 

Her er verdens rigeste lande

Her er verdens rigeste lande

USA bliver ofte kaldt den største økonomi i verden, men størst er ikke nødvendigvis rigest. Og hvilket land, der har den største økonomi eller er rigest, kan være forskelligt, alt efter hvordan man gør det op.

Politiet i stormvejr: I fifler med indbrudsstatistikken

Politiet i stormvejr: I fifler med indbrudsstatistikken

Antallet af indbrud styrtdykker, og det har politiet illustreret i en graf på deres facebookprofil. Men brugerne er rasende og beskylder politiet for at snyde med både tal og graf. Vi tjekker, hvad der er op og ned.  

Historisk skifte:  Vælgerne har fået større tillid til politikerne

Historisk skifte: Vælgerne har fået større tillid til politikerne

15 års nedtur er stoppet. Efter valget i juni er vælgernes tillid til politikerne nu atter på vej op. Danmark trodser dermed overraskende den internationale tendens. Tilliden er tilbage på niveauet fra før den stramme krisepolitik i 2010. Det viser stor valgundersøgelse.

Kinas desinformation udvides med små skridt

Kinas desinformation udvides med små skridt

I Kina forsøger staten i højere grad end tidligere at kontrollere stort set alle former for information i det store land. Men noget tyder på, at de så småt er i gang med et internationalt indtog.

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

I fremtiden vil stavekontrollen i dit Word-dokument angiveligt foreslå dig at skifte ordet politiMAND ud med det mere kønsneutrale politiBETJENT. Morten Messerschmidt (DF) raser og kræver, at staten opsiger sin aftale med Microsoft, når det sker. Men den identitetspolitiske stavekontrol er allerede virkelighed - for nogen.