Partier bruger YouTube-stjerner i jagten på de unge vælgere

De digitale superstjerner på YouTube kan hjælpe politikerne ud til vælgere, der ellers er svære at nå med traditionelle valgkampagner. Flere danske partier er allerede i gang med at udnytte den mulighed. 

De er unge, udadvendte og digitale. Og så har de ofte langt flere følgere på YouTube, Instagram og Snapchat end de danske partiledere – tilsammen.

Med en valgkamp i sigte er de politiske partier i gang med den helt store charmeoffensiv, og blandt midlerne i jagten på befolkningens gunst bruges såkaldte influencers, skriver Ugebrevet Mandag Morgen på baggrund af en rundspørge til partiernes kampagnechefer.

I særdeleshed de unge er en varm målgruppe, og senest har Socialdemokratiet lanceret en kampagne med youtuberen Anna Briand, der er 19 år, bor på Fyn og har 161.000 følgere på sin YouTube-kanal.

"Det giver os den mulighed, at vi får et mere direkte talerør ud til en gruppe af befolkningen, som vi måske ikke ville ramme på andre måder. Det er jo også vigtigt for os at være til stede i deres hverdag og kunne aktivere dem i politik. Dette er så en af mulighederne, som vi indtil videre er meget tilfredse med," siger Martin Justesen, chef for Socialdemokratiets kampagne- og formandsafdeling, til Mandag Morgen.

En blandet succes

Det er første gang, Socialdemokratiet gør brug af en influencer i politisk sammenhæng, og de står langt fra alene.

Venstre, SF, Radikale Venstre, Liberal Alliance og De Konservative har ligeledes benyttet sig af metoden, og mens de to førstnævnte partier ligesom Socialdemokratiet er positivt stemt over for oplevelsen, så er De Konservative knap så begejstrede.

"For at være helt ærlig, så er vi ikke helt overbeviste om, hvorvidt det har været en succes eller ej. Det er svært at måle på effekten. Det skal jo varedeklareres – og sådan bør det være – men der ligger en langt større værdi i, at influencers omtaler vores parti eller vores politik, uden at de er købt og betalt for det. Og det gør de jo sjældent, for det er jo en del af deres forretningsmodel," siger pressechef for De Konservative Filip Lauritzen til Mandag Morgen.

Radikale Venstre oplyser, at de har brugt influencers to gange for at “løfte vores Europa-Nævns finansierede oplysningsarbejde”, mens Liberal Alliance ligeledes bekræfter partiets brug af influencers ved en enkelt lejlighed.

Ingen dokumentation

Flere af de adspurgte partier peger på, at det er svært at måle effekten af influencers, særligt i forbindelse med markedsføring af politiske budskaber. Og ingen af de forskere, Mandag Morgen har talt med, har været i stand til at henvise til studier, der dokumenterer, at politisk influencer-marketing faktisk virker, formentlig fordi området er så nyt.

Alternativet, Enhedslisten og Nye Borgerlige er de eneste politiske partier, der ifølge eget udsagn endnu ikke har gjort brug af influencers i politisk øjemed, og hos Splay, der er et af Nordens største bureauer for influencer-markedsføring, mærker man indtil videre heller ikke overvældende efterspørgsel fra de politiske partier.

"Der er uden tvivl gode muligheder for succes, men det kræver altid, at der er et godt ’fit’ mellem influent og brand eller budskab samt en god, solid ide og en skarp strategi for kampagnen," siger Adrian Langer, Country Manager for Splay.

Forrige artikel Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede Næste artikel Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne
Kendt komiker må igen lægge ansigt til det pureste opspind

Kendt komiker må igen lægge ansigt til det pureste opspind

Anders Matthesen har ifølge en artikel postet hele 500 millioner kroner i en bitcoin-investeringsplatform, som hjælper almindelige mennesker af med deres gæld. Men artiklen er pure opspind designet til at snyde godtroende folk. 

Hvor mange pensionsmodne lønmodtagere har egentlig nedslidende jobs?

Hvor mange pensionsmodne lønmodtagere har egentlig nedslidende jobs?

Mette Frederiksen har taget hul på forhandlingerne, der skal opfylde et af hendes mest profilerede valgløfter: Tidligere pension til nedslidte. Hvem og hvor mange der kunne se frem til den ret, ville S ikke ud med. I foråret gik vi alligevel på jagt efter et muligt svar. 

Russisk medie: ”Vi siger ikke, det er sandt”

Russisk medie: ”Vi siger ikke, det er sandt”

Det russiske statsmedie Sputnik ser ikke noget problem i, at de ligesom Jyllands-Posten bragte en falsk historie om knivbevæbnede migranter. "Vi siger ikke om det er sandt eller ikke sandt,” lyder det fra nyhedschefen for det russiske medie.

Danske tv-værter misbruges i falske annoncer for tape

Danske tv-værter misbruges i falske annoncer for tape

Med en særlig type tape behøver du aldrig at bekymre dig om smerter igen. Sådan reklamerer flere kendte tv-værter i en række annoncer på nettet. Men værternes navne og billeder er blevet misbrugt. Og tapens effekt er næppe så fantastisk, som det påstås i annoncerne. 

Nej, hun er ikke den nye creme-dronning

Nej, hun er ikke den nye creme-dronning

Sofie Linde har haft en sommer i netsvindlernes søgelys. Først blev hendes navn og ansigt misbrugt til at sælge slankepiller, og nu skulle hun angiveligt være på banen med en natcreme. Igen er der dog tale om svindel. 

Hvem betaler egentlig topskat?

Hvem betaler egentlig topskat?

Topskatten er ofte en varm kartoffel i den offentlige politiske debat. Men hvem er det egentlig, politikerne taler om, når de nævner topskatteyderne? TjekDet har undersøgt sagen.

Kan en graviditetstest afsløre testikelkræft?

Kan en graviditetstest afsløre testikelkræft?

Et opslag på Facebook anbefaler alle mænd i alderen 18-40 år at tage en graviditetstest for at tjekke, om de har testikelkræft. Men to kræftlæger mener, at man skal være påpasselig med at følge denne anbefaling.