Politikere i verbalt slagsmål om antallet af arbejdsløse - hvem har ret?

Er der 180.000 eller 115.000 arbejdsløse i Danmark? Det spørgsmål blev genstand for en hidsig tv-debat mellem Finn Sørensen fra Enhedslisten og økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA). DR-programmet Detektor har tjekket tallene.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

 


Enhedslistens Finn Sørensen og økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) var absolut ikke enige, da de i DR-programmet Debatten den 2. marts diskuterede, hvor mange ledige, der egentlig er i Danmark. Finn Sørensen mente 180.000, mens Simon Emil Ammitzbøll stod fast på 115.000. Men begge kan have ret, viser et faktatjek, som DR-programmet Detektor har foretaget.

”Der er nogen, der har sovet i timen, for vi har små 200.000 arbejdsløse i det her land. Det synes jeg, vi lige skal have på plads. Og hvis ikke, der blandt de 200.000 skulle findes nogen, som kunne bruges i de virksomheder, så er der altså nogen, der har sovet i timen,” sagde Finn Sørensen.

Den påstand fik Simon Emil Ammitzbøll til at reagere. Han anklagede Finn Sørensen for at komme med falske tal.

”Nu bliver der simpelthen for meget fake news her i aften. Før påstod du, at der var 200.000 arbejdsløse, selv om der er 115.000,” sagde han, før han blev afbrudt af Finn Sørensen, der gentog sin påstand og henviste til den seneste arbejdskraftundersøgelse fra Danmarks Statistik.

Detektor har spurgt Danmarks Statistik, hvilket af de to ledighedstal, der er rigtige. Og her er svaret, at begge politikere taler sandt.

”Begge politikere har ret. De bruger hver sit tal, men det er begge officielle ledighedstal fra Danmarks Statistik,” siger kontorchef i Danmarks Statistik Sven Egmose til Detektor.

Den seneste udgave af Arbejdskraftundersøgelsen, som Finn Sørensen henviser til, blev offentliggjort i januar i år. Den viste, at der var 184.000 arbejdsløse på det tidspunkt. Undersøgelsen gennemføres blandt et tilfældigt udsnit af den danske befolkning, hvor formålet er at finde ud af, hvor mange i Danmark, der ikke har et arbejde, men som er aktivt jobsøgende og kan tiltræde hurtigt.

Simon Emil Ammitzbøll har hentet sit tal i en anden opgørelse fra Danmarks Statistik, som bygger på tal fra et register over antallet af personer, der er på dagpenge eller kontanthjælp, og som ligeledes er jobparate.

Der er én afgørende forskel på de tal, Finn Sørensen heviser til, og de tal, Simon Emil Ammitzbøll henviser til. Opgørelsen over dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, som Simon Emil Ammitzbøll henviser til, er såkaldte bruttoledighedstal, som dækker både de ledige i aktivering og de ledige, der ikke er i aktivering. Det, der gør, at Simon Emil Ammitzbølls tal er lavere er, at disse tal er omregnet til fuldtidspersoner. Hvis én ledig for eksempel søger et job på 20 timer om ugen, og en anden søger et job på 17 timer om ugen, så tæller de to personer som én ledig. Lægger man de 20 og 17 timer sammen, giver det 37 timer – altså hvad der svarer til en fuldtidsstilling pr. uge. Arbejdskraftundersøgelsen derimod lægger ikke personerne sammen, og de to jobsøgende tæller derfor som to ledige.

Populært sagt tæller Arbejdskraftundersøgelsen antal ledige ’hoveder’, mens statistikken over antallet af dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere tæller ledige arbejdstimer.

De to politikere refererer derfor begge til ’rigtige’ tal. De er bare opgjort på hver sin måde. Om man skal bruge det ene eller det andet tal, kommer an på, hvad emnet for en diskussion er.

Detektor har spurgt Finn Sørensen og Simon Emil Ammitzbøll, hvorfor de to politikere bruger hver sit tal. Deres svar kan du læse her.

 

Forrige artikel Nej, japaner blev ikke dræbt under seks ton pornoblade Nej, japaner blev ikke dræbt under seks ton pornoblade Næste artikel Obamas nye fødselsattest er en gammel nyhed Obamas nye fødselsattest er en gammel nyhed
DF-medie tager fejl: Tyskland har ikke indført asylstop

DF-medie tager fejl: Tyskland har ikke indført asylstop

Flygtninge, der søger asyl i Tyskland, bliver ikke længere registreret, og derfor kan de frit drage nordpå mod Danmark, skriver netmediet Dit Overblik, der forudser et øget pres på vores grænser. Men Tyskland registrerer fortsat asylansøgere, og Udlændinge- og Integrationsministeriet beretter om ganske få ansøgere. 

Kinesisk embedsmand deler falsk video med taknemmelige italienere

Kinesisk embedsmand deler falsk video med taknemmelige italienere

"Mens den kinesiske nationalmelodi spiller i Rom, råber italienerne 'Tak, Kina!'," skriver talskvinde fra det kinesiske udenrigsministerium på Twitter, hvor hun deler en video med angiveligt jublende italienere. Men videoen er en manipulation.

Kan neglelak og kunstige negle gemme på coronavirus?

Kan neglelak og kunstige negle gemme på coronavirus?

Kunstige negle og neglelak udgør en massiv smitterisiko. Derfor skal lakken og de falske negle af med det samme, lyder det i et viralt kædebrev på sociale medier. Det kan være en god idé, lyder det fra eksperter, men der er ingen grund til alarm.

Når krisen rammer, skal du være ekstra kritisk

Når krisen rammer, skal du være ekstra kritisk

BLOGINDLÆG: Under kriser har vores kommunikationskanaler en tendens til at blive overfyldt af rygter, gisninger og misinformation. Det så vi under Første Verdenskrig, og vi ser det nu under coronakrisen.

Kim Bodnia tjener (heller) ikke millioner på bitcoins

Kim Bodnia tjener (heller) ikke millioner på bitcoins

Endnu en dansk skuespiller er blevet offer for en svindelartikel. Ifølge artiklen skulle Kim Bodnia have tjent millioner på bitcoins, men indholdet er det pure opspind, bekræfter skuespillerens agent.

Matas advarer mod falsk reklamemail om mundmaske

Matas advarer mod falsk reklamemail om mundmaske

Materialistkæden Matas advarer mod en svindelmail, der i de seneste dage er havnet i mange danskeres indbakke. Her tages kæden til indtægt for at sælge masken OxyBreath Pro. En maske, der hævdes at være effektiv mod coronavirus. Men kæden forhandler slet ikke masken.