PR-stunt: Norsk ø stoppede tiden, og verdenspressen bed på

Historien om den lille, nordnorske ø Sommarøy gik verden rundt, fordi lokalbefolkningen havde sat gang i et forsøg på at afskaffe begrebet tid. Men historien er en and.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Historien om Sommarøy, der ville afskaffe begrebet tid, er ikke sand. Kommunikationschef i Visit Norway, Marianne Mork, kalder den over for TjekDet en "konstruktion,” der skulle sætte fokus på Nordnorge som turistdestination.

I den falske historie, der gik verden rundt, fik man ellers fortalt, at Sommarøy ligger i Tromsø Kommune nord for polarcirklen, og derfor bliver det ikke mørkt fra midt maj til ultimo juli. Lokalbefolkningen havde således angiveligt fået den ide at fjerne begrebet tid. Der blev endda udsendt en pressemeddelelse, da repræsentanter for de 321 øboer på et møde i byrådet underskrev en anmodning om status som tidsfri zone:

“Når man bor i Nordnorge, giver det ikke mening at snakke om sommertid, sengetid, spisetid eller nogen anden form for tid. Om sommeren går solen ikke ned i 69 dage, og man har ikke brug for at vide, hvad klokken er, siger initiativtager Kjell Ove Hveding i pressemeddelelsen, der er udgivet af turistbureauet, Visit Norway via Ritzau.

Artiklen fortsætter efter billedet

PR-billede (fotograf: Jøran Mikkelsen)

Et billede siger mere end ... 

Pressemeddelelsen blev delt med et billede (ovenfor), der fortalte hele historien: På bolværket til broen, der fører over til øen, var der opsat armbåndsure, der skulle symbolisere, at når man havde passeret broen, var man i tidsfri zone. 

Norske medier, danske medier som Politiken, TV2 og Jyllands-Posten og internationale medier som CNNThe Guardian og Time Magazine skrev om det lille ø-samfund, der ville afskaffe tid, og flere af dem bragte også billedet.

Initiativets facebookside Time-Free Zone lagde også en video på det sociale medie, hvor øboerne poserede med t-shirts påtrykt et ødelagt ur. Videoen er i skrivende stund set af mere end 200.000 mennesker.

Artiklen fortsætter efter videoen

Men idéen var altså en løgn. Beboerne på den nordlige norske ø har ikke planer om at skrotte begrebet tid. De fleste medier, der bragte historien, har da også efterfølgende trukket historien tilbage og beklaget.

Den norske turistindustri har sammen med det statsstøttede PR-bureau, Innovasjon Norge, brugt omkring en halv million norske kroner på at udbrede historien. Bureauet havde kontaktet den lokale øbo Kjell Ove Hveding og fik ham med på stuntet.

Kjell Ove Hveding skriver i en mail til TjekDet, at han ikke lader sig gå på af, at bureauet nu bliver kritiseret for at sprede falske historier. 

”Beklager, at vi har delt vores historie fra Sommarøy og Nordnorge, om hvordan vi lever og ønsker at leve. Hvis der er nogen, der vil kalde det fake news, så lever vi med det.”

"Det beklager vi." 

Turistindustrien har været særdeles engagerede i PR-stuntet om den norske ø. Sammen med Innovasjon Norge udsendte Visit Norway og Nordnorges Turistorganisation NordNorsk Reiseliv en pressemeddelelse, der nærmest praler med, hvordan historien gik verden rundt, og opnåede omtale i 1.479 forskellige medier.

Efterfølgende begyndte tilbagerulningen, og i går (onsdag, red.) måtte Innovasjon Norge så beklage

Marianne Mork, kommunikationschef hos Visit Norway, siger til TjekDet, at de med historien om øen uden tid ønskede at skabe en kampagne om midnatssolen: 

”Det var budskabet. Men der har været udfordringer med den måde, vi har lavet kampagnen på. Vi har ikke været tydelige nok på vores rolle i vores kommunikation. Det beklager vi,” siger Marianne Mork og slår fast, at historien er en konstruktion: 

“Sammen med et reklamebureau konstruerede vi en historie om et samfund i Nordnorge, som vil søge om at blive tidsfri zone. Vi tog kontakt til Sommarøy, som kunne lide ideen og har omfavnet den med stor entusiasme.” 

Potentielt har den “konstruerede historie” nået 1,22 milliarder mennesker, og analyseselskabet Meltwater vurderer, at denne udbredning ville have kostet 11,3 millioner amerikanske dollars.

Forrige artikel Nej, de her træer er ikke fældet på grund af 5G-mobilsignaler Nej, de her træer er ikke fældet på grund af 5G-mobilsignaler Næste artikel 10 myter om Roskilde Festival: Farligt urinstøv, forurenet badesø og fodbad i vodka 10 myter om Roskilde Festival: Farligt urinstøv, forurenet badesø og fodbad i vodka
Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

I fremtiden vil stavekontrollen i dit Word-dokument angiveligt foreslå dig at skifte ordet politiMAND ud med det mere kønsneutrale politiBETJENT. Morten Messerschmidt (DF) raser og kræver, at staten opsiger sin aftale med Microsoft, når det sker. Men den identitetspolitiske stavekontrol er allerede virkelighed - for nogen.

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Klimaet er havnet i toppen af politiske dagsordener, og den nye regering har som ambition at reducere Danmarks udledninger af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Men hvor meget drivhusgas udleder danskerne egentlig i forhold til folk i andre lande?  

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

Antallet af danskere uden en partner er steget over de seneste 20 år, hævder TV 2 News, der mener at have fundet tal over singler hos Danmarks Statistik. Men sådan nogle tal har Danmarks Statistik aldrig haft. 

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

At se fodbold er lige så sundt for helbredet som at gå i halvanden time. Sådan lyder konklusionen på et nyt studie ifølge flere danske og udenlandske medier. Men det er noget vås, fastslår flere forskere. Og heller ikke forskeren bag studiet vil stå inde for den udlægning.  

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Drikker du øl, har du færre sygedage end, hvis du holder dig på ædruelighedens smalle sti. Sådan konkluderer et finsk studie ifølge en lang række artikler i ind- og udland. Men det er totalt misforstået, siger forskeren bag studiet. 

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Rækken af biografer landet over, der ufrivilligt lægger navn til falske konkurrencer på Facebook, er blevet endnu længere. Denne gang er det Biografcenter Fotorama Viborg, Kinorama i Aabenraa og Bio Silkeborg, der er ofre for konkurrencer, som de slet ikke står bag.