PR-stunt: Norsk ø stoppede tiden, og verdenspressen bed på

Historien om den lille, nordnorske ø Sommarøy gik verden rundt, fordi lokalbefolkningen havde sat gang i et forsøg på at afskaffe begrebet tid. Men historien er en and.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Historien om Sommarøy, der ville afskaffe begrebet tid, er ikke sand. Kommunikationschef i Visit Norway, Marianne Mork, kalder den over for TjekDet en "konstruktion,” der skulle sætte fokus på Nordnorge som turistdestination.

I den falske historie, der gik verden rundt, fik man ellers fortalt, at Sommarøy ligger i Tromsø Kommune nord for polarcirklen, og derfor bliver det ikke mørkt fra midt maj til ultimo juli. Lokalbefolkningen havde således angiveligt fået den ide at fjerne begrebet tid. Der blev endda udsendt en pressemeddelelse, da repræsentanter for de 321 øboer på et møde i byrådet underskrev en anmodning om status som tidsfri zone:

“Når man bor i Nordnorge, giver det ikke mening at snakke om sommertid, sengetid, spisetid eller nogen anden form for tid. Om sommeren går solen ikke ned i 69 dage, og man har ikke brug for at vide, hvad klokken er, siger initiativtager Kjell Ove Hveding i pressemeddelelsen, der er udgivet af turistbureauet, Visit Norway via Ritzau.

Artiklen fortsætter efter billedet

PR-billede (fotograf: Jøran Mikkelsen)

Et billede siger mere end ... 

Pressemeddelelsen blev delt med et billede (ovenfor), der fortalte hele historien: På bolværket til broen, der fører over til øen, var der opsat armbåndsure, der skulle symbolisere, at når man havde passeret broen, var man i tidsfri zone. 

Norske medier, danske medier som Politiken, TV2 og Jyllands-Posten og internationale medier som CNNThe Guardian og Time Magazine skrev om det lille ø-samfund, der ville afskaffe tid, og flere af dem bragte også billedet.

Initiativets facebookside Time-Free Zone lagde også en video på det sociale medie, hvor øboerne poserede med t-shirts påtrykt et ødelagt ur. Videoen er i skrivende stund set af mere end 200.000 mennesker.

Artiklen fortsætter efter videoen

Men idéen var altså en løgn. Beboerne på den nordlige norske ø har ikke planer om at skrotte begrebet tid. De fleste medier, der bragte historien, har da også efterfølgende trukket historien tilbage og beklaget.

Den norske turistindustri har sammen med det statsstøttede PR-bureau, Innovasjon Norge, brugt omkring en halv million norske kroner på at udbrede historien. Bureauet havde kontaktet den lokale øbo Kjell Ove Hveding og fik ham med på stuntet.

Kjell Ove Hveding skriver i en mail til TjekDet, at han ikke lader sig gå på af, at bureauet nu bliver kritiseret for at sprede falske historier. 

”Beklager, at vi har delt vores historie fra Sommarøy og Nordnorge, om hvordan vi lever og ønsker at leve. Hvis der er nogen, der vil kalde det fake news, så lever vi med det.”

"Det beklager vi." 

Turistindustrien har været særdeles engagerede i PR-stuntet om den norske ø. Sammen med Innovasjon Norge udsendte Visit Norway og Nordnorges Turistorganisation NordNorsk Reiseliv en pressemeddelelse, der nærmest praler med, hvordan historien gik verden rundt, og opnåede omtale i 1.479 forskellige medier.

Efterfølgende begyndte tilbagerulningen, og i går (onsdag, red.) måtte Innovasjon Norge så beklage

Marianne Mork, kommunikationschef hos Visit Norway, siger til TjekDet, at de med historien om øen uden tid ønskede at skabe en kampagne om midnatssolen: 

”Det var budskabet. Men der har været udfordringer med den måde, vi har lavet kampagnen på. Vi har ikke været tydelige nok på vores rolle i vores kommunikation. Det beklager vi,” siger Marianne Mork og slår fast, at historien er en konstruktion: 

“Sammen med et reklamebureau konstruerede vi en historie om et samfund i Nordnorge, som vil søge om at blive tidsfri zone. Vi tog kontakt til Sommarøy, som kunne lide ideen og har omfavnet den med stor entusiasme.” 

Potentielt har den “konstruerede historie” nået 1,22 milliarder mennesker, og analyseselskabet Meltwater vurderer, at denne udbredning ville have kostet 11,3 millioner amerikanske dollars.

Forrige artikel Nej, de her træer er ikke fældet på grund af 5G-mobilsignaler Nej, de her træer er ikke fældet på grund af 5G-mobilsignaler Næste artikel 10 myter om Roskilde Festival: Farligt urinstøv, forurenet badesø og fodbad i vodka 10 myter om Roskilde Festival: Farligt urinstøv, forurenet badesø og fodbad i vodka
DF-medie tager fejl: Tyskland har ikke indført asylstop

DF-medie tager fejl: Tyskland har ikke indført asylstop

Flygtninge, der søger asyl i Tyskland, bliver ikke længere registreret, og derfor kan de frit drage nordpå mod Danmark, skriver netmediet Dit Overblik, der forudser et øget pres på vores grænser. Men Tyskland registrerer fortsat asylansøgere, og Udlændinge- og Integrationsministeriet beretter om ganske få ansøgere. 

Kinesisk embedsmand deler falsk video med taknemmelige italienere

Kinesisk embedsmand deler falsk video med taknemmelige italienere

"Mens den kinesiske nationalmelodi spiller i Rom, råber italienerne 'Tak, Kina!'," skriver talskvinde fra det kinesiske udenrigsministerium på Twitter, hvor hun deler en video med angiveligt jublende italienere. Men videoen er en manipulation.

Kan neglelak og kunstige negle gemme på coronavirus?

Kan neglelak og kunstige negle gemme på coronavirus?

Kunstige negle og neglelak udgør en massiv smitterisiko. Derfor skal lakken og de falske negle af med det samme, lyder det i et viralt kædebrev på sociale medier. Det kan være en god idé, lyder det fra eksperter, men der er ingen grund til alarm.

Når krisen rammer, skal du være ekstra kritisk

Når krisen rammer, skal du være ekstra kritisk

BLOGINDLÆG: Under kriser har vores kommunikationskanaler en tendens til at blive overfyldt af rygter, gisninger og misinformation. Det så vi under Første Verdenskrig, og vi ser det nu under coronakrisen.

Kim Bodnia tjener (heller) ikke millioner på bitcoins

Kim Bodnia tjener (heller) ikke millioner på bitcoins

Endnu en dansk skuespiller er blevet offer for en svindelartikel. Ifølge artiklen skulle Kim Bodnia have tjent millioner på bitcoins, men indholdet er det pure opspind, bekræfter skuespillerens agent.

Matas advarer mod falsk reklamemail om mundmaske

Matas advarer mod falsk reklamemail om mundmaske

Materialistkæden Matas advarer mod en svindelmail, der i de seneste dage er havnet i mange danskeres indbakke. Her tages kæden til indtægt for at sælge masken OxyBreath Pro. En maske, der hævdes at være effektiv mod coronavirus. Men kæden forhandler slet ikke masken.

Nej, coronamedicin til kvæg kan ikke helbrede mennesker

Nej, coronamedicin til kvæg kan ikke helbrede mennesker

"Coronavirussen er slet ikke ny, og man har vaccineret kvæg mod virussen i årevis", lyder en påstand, der bliver delt heftigt på sociale medier. Men der er tale om to forskellige grene af samme virus, og derfor virker vaccinationen til kvæg ikke mod sygdommen covid-19, der lige nu hærger i hele verden. 

Her er konspirationsteoriernes ABC under coronaen

Her er konspirationsteoriernes ABC under coronaen

BLOGINDLÆG: Et studie blandt 2,3 millioner facebookbrugeres informationsforbrug har påvist, at personer med konspiratoriske overbevisninger har større tendens til at acceptere fingerede nyheder og udokumenterede påstande end gennemsnittet. Når kritisk sans slår over i konspiratorisk tænkning, stopper blikket med at være kritisk, og ”alternative kendsgerninger” sluges råt.