Redder Kristian Thulesen Dahl klimaet med sin flyvetur mellem Rønne og København?

Dansk Folkepartis formand fremlagde under aftenens partilederdebat en alternativ måde at mindske CO2-udledningen. Vi skal simpelthen flyve mere mellem København og Rønne. Men så simpelt kan man nu ikke stille det op, siger forsker.

Kristian Thulesen Dahl (DF) tog fusen på sine politiske kolleger, da han under debatten på TV2 hev en folder fra flyselskabet DAT frem fra inderlommen. Det danske selskab lover en klimakompensation på 110 procent, når man flyver med dem.
Kristian Thulesen Dahl (DF) tog fusen på sine politiske kolleger, da han under debatten på TV2 hev en folder fra flyselskabet DAT frem fra inderlommen. Det danske selskab lover en klimakompensation på 110 procent, når man flyver med dem.Foto: TV2
Søren Engelbrecht Mogensen

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, hiver under partilederdebatten på TV 2 tirsdag aften en folder for flyselskabet DAT frem fra inderlommen. Han fløj med flyselskabet fra Rønne til København under valgkampen, og der blev han opmærksom på en sjov detalje.

“Her køber jeg så samtidigt med billetten mangroveskov, svarende til 110 procent af min CO2-udledning i forbindelse med flyveturen. Så jo flere gange, jeg flyver frem og tilbage, jo bedre for miljøet,” siger han med et smil på læben.

Kristian Thulesen Dahl kiggede efterfølgende rundt på et par af sine politiske kolleger som for at indikere, at han naturligvis ikke har tænkt sig at forfølge den idé.

Men burde han i virkeligheden ikke flyve frem og tilbage, hvis flyselskabets klimakompensation for indenrigsflyvninger ligefrem reducerer mængden af CO2 i atmosfæren?

Ifølge en forsker på området er logikken desværre ikke så simpel endda.

“Som at tisse i bukserne”

Vivian Kvist Johannsen, seniorforsker ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet, forklarer, at løsningen med at plante skov, der suger CO2 fra atmosfæren, har den udfordring, at der på et tidspunkt ikke længere er plads til at plante mere.

Så selvom DAT kompenserer for 110 procent af deres CO2-udslip – og dermed sætter et positivt aftryk på klimaet – så er det ifølge Vivian Kvist Johannsen som at “tisse i bukserne for at holde varmen.”

Hun understreger dog, at hvis man absolut skal flyve, er det bedst at benytte et flyselskab, der laver klimakompensation, for plantning af ny skov er “en af de bedste CO2-støvsugere, vi har,” siger Vivian Kvist Johannsen.

“Det ændrer dog ikke ved det faktum, at man brænder fossilt brændsel af, når man flyver,” fortsætter hun. 

Vivian Kvist Johannsen påpeger en anden problematik ved den simple logik. Disse kompensationsordninger bliver oftest udregnet per sæde, og hvis der ikke er udsolgt ved hver afgang, opstår der huller i udregningen. 

“Hvis det er halvt fyldt, bliver der kun kompenseret for halvdelen af flyvningen,” siger hun og tilføjer, at det ville være bedre at undvære en flyvetur eller flyve med fornybare brændsler. 

Omtalte personer

Kristian Thulesen Dahl

Adm. direktør, Port of Aalborg, fhv. MF (DF og løsgænger)
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1995)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu