Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

Af Kasper Kaasgaard

For første gang har fire store techvirksomheder orienteret EU-Kommissionen om deres indsatser i kampen mod desinformation. 

Facebook, Google, Twitter og Mozilla har nemlig skrevet under på et adfærdskodeks, hvor de lover at sætte ind og holde Kommissionen opdateret med månedlige rapporter, skriver Altinget:Digital.

"Med lanceringen af det europæiske valgnetværk i sidste uge og denne rapport i dag styrker vi indsatsen på alle fronter for at sikre frie og retfærdige valg. Jeg forventer, at virksomhederne fuldstændig vil følge op på deres udmeldinger og forpligtigelser. Tiden er knap, så vi skal tage affære nu," siger retskommissær Věra Jourová i en pressemeddelelse.

EU-Kommissionen har følgende kommentarer til virksomhedernes meldinger:

  • Facebook er i færd med at implementere sine forpligtigelser, men nu skal de være klare på, hvordan de vil iværksætte redskaber til at styrke brugerne og øge samarbejdet med fakta-tjekkere i EU's forskningsmiljø.
  • Google har gjort klar til at implementere alle forpligtelser, særligt når det handler om kontrol med placering af reklamer, gennemsigtighed af politiske kampagner og information og redskaber til sine brugere. Nogle af tiltagene er dog kun nået ud til et begrænset antal medlemslande. Kommissionen opfordrer Google til at støtte op om forskningsindsatser i bred forstand.
  • Twitter har prioriteret at sætte ind mod ondsindede aktører ved at lukke ned for falske og mistænkelige konti. Der er brug for mere information om, hvordan det skal stoppe brugere, der ihærdigt spreder desinformation.
  • Mozilla er på vej med en opdatering til deres browser, der som standard skal blokere for tracking på tværs af sider, men de skal være mere konkrete på, hvordan det skal begrænse spredningen af brugerdata, som kan bruges til kampagner med desinformation.

Besøg fra Facebook

Nick Clegg, der for nylig tiltrådte som vicedirektør for kommunikation og globale anliggender hos Facebook, var mandag i Bruxelles for at fortælle om virksomhedens strategi og tiltag frem mod særligt Europa-Parlaments-valget til maj.

De største slagnumre er, at Facebook opretter et kontor i Dublin, og at reglerne for, hvem der kan indrykke politiske annoncer, bliver skærpet.

Dublin-kontoret, der blev præsenteret sammen med et tilsvarende i Singapore, skal beskæftige sig specifikt med det, Facebook kalder election integrity.

Op mod valget i Indien til februar vil Facebook afprøve et nyt regelsæt. Det betyder, at man skal være godkendt, før man kan indrykke politiske reklamer. Platformen har også lavet midlertidige forbud mod valgreklamer indrykket fra udlandet og gjort det nemmere for sine brugere at se, hvem der står bag en given reklame.

Dertil kommer en database over politiske reklamer, som man kan søge i syv år tilbage og få oplysninger om, hvem reklamen nåede ud til, hvor mange penge der blev brugt på at udbrede den og så videre.

Lunken modtagelse

Overordnet møder EU-Kommissionen techgiganternes indmeldinger med lunken begejstring.

De opfordrer blandt andet virksomhederne til at udvikle en mere systematiseret metode for deres indberetninger.

De månedlige indberetninger skal fortsætte indtil efter EP-valget i maj. Derefter vil Kommissionen mod slutningen af året komme med en vurdering af processen.

Hvis den ikke er tilfredsstillende, kan det resultere i mere rigide krav til virksomhederne og måske endda lovgivning, oplyser EU-Kommissionen.

Forrige artikel Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale Næste artikel Dansk-norsk samarbejde øger tempoet på advarsler mod fup og bedrag på sociale medier Dansk-norsk samarbejde øger tempoet på advarsler mod fup og bedrag på sociale medier
Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Når medier og klimaforskere fortæller befolkningen, at 97 procent af alle klimaforskere er enige om, at klimaforandringerne er menneskeskabte, er det en løgnehistorie, skriver geolog og byrådsmedlem Jens Morten Hansen i et debatindlæg. Flere klimaforskere fra både ind- og udland er enige i kritikken af 97 procents-påstanden, men samtidig understreger de, at der i forskningsmiljøet er bred enighed om menneskets rolle i klimaforandringerne.

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Historiske lønforhøjelser, den laveste arbejdsløshed i 40 år og et boom i udenlandske investeringer. Det er sandheden om Brexit, lyder budskabet i en viral video. Men det er “absurd” at tale om konsekvenserne af Brexit, før skilsmissen overhovedet er en realitet, siger to økonomiprofessorer. 

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

Fake news og desinformation er et betændt emne i Italien. Der er langt fra enighed om problemets størrelse, ej heller løsningsmodellerne. Myndighederne har indført initiativer mod desinformation, der spænder fra uddannelse af elever til en ”rød-knap-tjeneste”, der giver borgere adgang til at indberette falske nyheder til en online-politi-enhed.

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Med næsten 16 millioner kroner i ryggen skal et nyt dansk forskningscenter undersøge årsagerne til og konsekvenserne af hadefulde ytringer på internettet. I sidste ende er målet at præsentere strategier, der kan dæmme op for fjendtlige politiske debatter.

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Ukendte bagmænd har oprettet falske facebooksider, hvor de misbruger navnene på flere af de nykårede danske verdensmeste i håndbold. Til sammen har siderne allerede nu langt over 100.000 følgere. I sidste ende kan de falske sider bruges til at lokke penge ud af dig.

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Ifølge nyt studie er Britta Nielsens formodede svindel for millioner i Socialstyrelsen en statistisk undtagelse, og forskernes nye fund kan være med til at forklare svindelnumrene blandt mandlige topfolk i finansverdenen. Høj løn og løgnagtighed følges ad. Og så er mænd – statistisk set – større løgnere end kvinder.

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook vil gøre op med påvirkningskampagner. Derfor skal nye regler gøre det mere besværligt at indrykke politiske annoncer på det sociale medie. Reglerne vil også gælde i forbindelse med europaparlamentsvalg den 26. maj og folketingsvalget, der skal finde sted senest den 17. juni i år.

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Danmarks integrationsindsats halter håbløst efter Norges og Sveriges, hvor langt flere flygtninge er i arbejde, konkluderer chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening. Men den konklusion afviser flere forskere.

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Endnu engang må det dansk-svenske postselskab PostNord ufrivilligt lægge navn til et fupnummer, der i disse dage tikker ind på mange danskeres mobiltelefoner. Du lokkes med en gratis mobiltelefon, men skal i stedet betale dyrt for et abonnement på en angivelig datingside.