Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

Af Kasper Kaasgaard

For første gang har fire store techvirksomheder orienteret EU-Kommissionen om deres indsatser i kampen mod desinformation. 

Facebook, Google, Twitter og Mozilla har nemlig skrevet under på et adfærdskodeks, hvor de lover at sætte ind og holde Kommissionen opdateret med månedlige rapporter, skriver Altinget:Digital.

"Med lanceringen af det europæiske valgnetværk i sidste uge og denne rapport i dag styrker vi indsatsen på alle fronter for at sikre frie og retfærdige valg. Jeg forventer, at virksomhederne fuldstændig vil følge op på deres udmeldinger og forpligtigelser. Tiden er knap, så vi skal tage affære nu," siger retskommissær Věra Jourová i en pressemeddelelse.

EU-Kommissionen har følgende kommentarer til virksomhedernes meldinger:

  • Facebook er i færd med at implementere sine forpligtigelser, men nu skal de være klare på, hvordan de vil iværksætte redskaber til at styrke brugerne og øge samarbejdet med fakta-tjekkere i EU's forskningsmiljø.
  • Google har gjort klar til at implementere alle forpligtelser, særligt når det handler om kontrol med placering af reklamer, gennemsigtighed af politiske kampagner og information og redskaber til sine brugere. Nogle af tiltagene er dog kun nået ud til et begrænset antal medlemslande. Kommissionen opfordrer Google til at støtte op om forskningsindsatser i bred forstand.
  • Twitter har prioriteret at sætte ind mod ondsindede aktører ved at lukke ned for falske og mistænkelige konti. Der er brug for mere information om, hvordan det skal stoppe brugere, der ihærdigt spreder desinformation.
  • Mozilla er på vej med en opdatering til deres browser, der som standard skal blokere for tracking på tværs af sider, men de skal være mere konkrete på, hvordan det skal begrænse spredningen af brugerdata, som kan bruges til kampagner med desinformation.

Besøg fra Facebook

Nick Clegg, der for nylig tiltrådte som vicedirektør for kommunikation og globale anliggender hos Facebook, var mandag i Bruxelles for at fortælle om virksomhedens strategi og tiltag frem mod særligt Europa-Parlaments-valget til maj.

De største slagnumre er, at Facebook opretter et kontor i Dublin, og at reglerne for, hvem der kan indrykke politiske annoncer, bliver skærpet.

Dublin-kontoret, der blev præsenteret sammen med et tilsvarende i Singapore, skal beskæftige sig specifikt med det, Facebook kalder election integrity.

Op mod valget i Indien til februar vil Facebook afprøve et nyt regelsæt. Det betyder, at man skal være godkendt, før man kan indrykke politiske reklamer. Platformen har også lavet midlertidige forbud mod valgreklamer indrykket fra udlandet og gjort det nemmere for sine brugere at se, hvem der står bag en given reklame.

Dertil kommer en database over politiske reklamer, som man kan søge i syv år tilbage og få oplysninger om, hvem reklamen nåede ud til, hvor mange penge der blev brugt på at udbrede den og så videre.

Lunken modtagelse

Overordnet møder EU-Kommissionen techgiganternes indmeldinger med lunken begejstring.

De opfordrer blandt andet virksomhederne til at udvikle en mere systematiseret metode for deres indberetninger.

De månedlige indberetninger skal fortsætte indtil efter EP-valget i maj. Derefter vil Kommissionen mod slutningen af året komme med en vurdering af processen.

Hvis den ikke er tilfredsstillende, kan det resultere i mere rigide krav til virksomhederne og måske endda lovgivning, oplyser EU-Kommissionen.

Forrige artikel Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale Næste artikel De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation
Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere. 

Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

De danske biografer har nu fået lov til at slå dørene op. Og det fejrer de åbenbart på livet løs med konkurrencer om gratis billetter eller næste uhørte rabatter. Men selv om biografgængerne måske nok synes, der er noget at fejre, så er der en god grund til at se sig for.