Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Rækken af biografer landet over, der ufrivilligt lægger navn til falske konkurrencer på Facebook, er blevet endnu længere. Denne gang er det Biografcenter Fotorama Viborg, Kinorama i Aabenraa og Bio Silkeborg, der er ofre for konkurrencer, som de slet ikke står bag.

"Så er vi desværre igen ramt af en falsk side!!"

Sådan skriver den sønderjyske biografen Kinorama Aabenraa på sin facebookside, hvor der i et opslag samtidig advares mod en falsk konkurrence.

"Deltag endelig ikke i denne konkurrence og LAD VÆRE med at like den falske side der også kalder sig “Kinorama Aabenraa”. Du kan kende vores side på at vi har mere end 3600 likes på siden," fortsætter den 'rigtige' Kinorama sit opslag med advarslen.

Det er ikke første gang, at biografen må hejse det røde flag over for biografgængerne. Og hele den falske konkurrence er der heller ikke så meget nyt i. Tværtimod er der tale om et klassisk fupnummer, der i lang tid har fulgt den samme skabelon igen og igen.

Også midtjyske Bio Silkeborg har for et par timer siden advaret mod en identisk fupkonkurrence, som de lægger navn til.

"Vind en biograftur for 2! Kinorama Aabenraa fylder år! - og det fejrer vi med en konkurrence! Vi udlodder 10 gavekort, til 10 heldige vindere," hedder det ordret i opslagene med konkurrencerne. 

Endelig er Biografcenter Fotorama Viborg - der er en del af Nordisk Film Biografer - også ramt af den falske konkurrence.

Hver gang er alt man skal gøre at skrive tillykke i kommentarfeltet, tagge en ven, synes godt om opslaget, og så lige dele det med alle facebookvennerne.

Fupmagerne lagde opslaget om Kinorama Aabenraa på nettet for omkring to timer siden. Og indtil nu har opslaget fået omkring 200 reaktioner.

Lignende fupkonkurrencer, hvor andre biografers navne er blevet misbrugt, får ofte hurtigt 1.000 reaktioner eller mere fra håbefulde danskere, der krydser fingre for en gratis tur foran det store lærred.  

Men det hele er altså spildt arbejde. 

Artiklen fortsætter under billedet 

Sådan ser opslaget med den falske konkurrence ud. Over 100 personer havde reageret på opslaget cirka en timer efter, det var lagt Facebook.

Det er ikke så underligt, at fupkonkurrencerne dukker op igen og igen. De er nemlig effektive - for svindlerne. 

Bagmændene opretter først en facebookside, der har fuldstændig samme navn, som den biograf, der er udpeget som offer. Og derefter laver de opslaget med konkurrencen og sætter hele værket i omløb på det sociale medie.

Det er nemt at falde i fælden, hvis ikke man kigger sig for. Advarselstegnene er nemlig mange. Lad os kigge på svindlernes udgave af Kinorama Aabenraas facebookside.

Den falske side har mistænkeligt få følgere, nemlig kun 9 personer. Kinoramas rigtige facebookside har derimod over 3.600 følgere.

Og opslaget med den falske konkurrence er det eneste opslag på den falske side, hvilket igen er typisk for falske facebooksider. De oprettes hurtigt og lukkes næsten lige så hurtigt - enten af svindlerne eller af Facebook. Derfor bruger fupmagerne ikke tid på at pynte deres falske side med flere opslag eller billeder.

Og kigger man nøje efter, oplyser Facebook faktisk, at siden er oprettet i går. Netop den oplysning er altid værd at holde øje med.

Masser af biografer misbrugt 

Inden for den seneste uges tid har vejlegensiske Lido Biograferne og Ikast Bio også måttet gå til tasterne og advare om helt identiske konkurrencer.

Og tidligere er flere biografer under Nordisk Film, Bio Langeland, Kino Ros Torv, Scala Holstebro, Scala Svendborg, Cinema Center, Kinorama Sønderborg og Panorama Fredericia blevet misbrugt i “sommerkonkurrencer”, der er helt eller delvist identiske med den, som Kinorama Aabenraa nu lægger navn til. 

Også Palads Teateret FrederikshavnKosmorama Haderslev og Atlas Biograferne, der ikke er en del af Nordisk Film, måtte i sidste måned ufrivilligt lægge navn til falske konkurrencer. 

Konkurrencerne ligner til forveksling de tusindvis af 'ægte' konkurrencer, man kan finde på Facebook, hvor virksomheder udlover biler, fjernsyn eller et års forbrug af kakaomælk for at få så stor eksponering på sociale medier som muligt.  

Artiklen fortsætter under billedet

Det er ikke ligefrem opfindsomhed, der præger svindlerne. Teksterne og billederne i de mange opslag med falske konkurrencer er stort set ens hver gang. Herover er det et billede af konkurrencen, som Nordisk Film lagde navn til i sidste måned.

Fupmagerne er ude efter kontooplysninger 

I den falske konkurrence bliver du bedt om at dele og like opslaget, skrive ordet ”tillykke” i kommentarfeltet og give tilladelse til at blive kontaktet på Facebooks chatfunktion Messenger. 

”Med hensyn til persondatalovgivningen, vil du blive sendt en besked på Messenger, efter du har skrevet "tillykke", om du vil give os samtykke til, at vi må kontakte dig på Messenger, såfremt du skulle vinde - så hold øje med din indbakke!" lyder det i opslaget. 

Og det er netop her, det går galt. Du bliver nemlig bedt om mere end dit samtykke. Vi har tidligere fortalt om en læser, der gerne vil være anonym, og som kom til at kommentere på det falske opslag i håbet om at vinde en tur i biografen. 

“Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til,” fortæller hun. 

“Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret.“ 

Læseren fortæller, at hun egentlig helt glemte konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger. 

“I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter - og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud.” 

Ifølge læseren er det her det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke. 

“Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke”. 

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede. 

“Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort.” 

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu. Alligevel vil hun dog overveje det en ekstra gang, inden hun deltager i flere konkurrencer i fremtiden. 

“Fremover vil jeg lægge mærke til, om jeg bliver bedt om at indtaste kortoplysninger – og så lade være,” siger læseren, der er lettet over, at det var billige lærepenge. 

Vind et fjernsyn! 

Men selv om det ikke skorter på svindelkonkurrencer på Facebook, der er ude på at lænse din bankkonto, så findes der også masser af rigtige konkurrencer, hvor der faktisk er en præmie på højkant. Og her behøver man ikke frygte at få fravristet dine kortoplysninger – selvom det dog ikke altid er helt “gratis.” 

Du er sikkert stødt på den type af konkurrencer på Facebook, hvor en virksomhed - for eksempel Føtex, Elgiganten eller den lokale bilforhandler - udlodder et fjernsyn, en bil eller et års forbrug af kakaomælk. Det eneste, du skal gøre for at være med i lodtrækningen, er at ‘like’ virksomhedens side, dele opslaget om konkurrencen på din tidslinje og/eller tagge dine venner i opslagets kommentarfelt. 

Og medmindre konkurrencen altså er rendyrket fup - ligesom i tilfældet med Nordisk Film - risikerer du ikke noget ved at medvirke i den type konkurrencer. Her handler det nemlig om eksponering for virksomhederne.  

Det fortalte Anette Høyrup, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, sidste gang vi skrev om, hvorfor man bliver bedt om at dele, like og kommentere

“Det er ren markedsføring for de her virksomheder. Det handler om at gøre opmærksom på sit brand på Facebook. Og virksomhederne kommer ud til flest brugere ved at få så mange likes, delinger og kommentarer som muligt på deres konkurrencer,” sagde hun. 

Se dig selv på en Hollywoodplakat! 

Sagen er dog en lidt anden, når det kommer til Facebooks mange quizzer, tests og konkurrencer – dem, der for eksempel kan fortælle dig, hvilket job du får i fremtiden, hvilken karakter fra Friends du er, eller at du har mulighed for at vinde en iPhone.   

Men selvom folkene bag de tests ikke prøver at lokke kontooplysninger ud af dig, så laver de heller ikke konkurrencerne for dine blå øjnes skyld. 

“Ofte er at formålet at få en liste over kontakter, som kan anvendes til at sende målrettet markedsføring,” har Vang Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, tidligere fortalt til TjekDet.  

Og det gøres ved at lokke samtykke ud af internetbrugerne. 

Vagn Jelsøe

“Typisk foregår det sådan, at du deltager i en konkurrence ved at løse en opgave eller svare på nogle spørgsmål. Og så skal du udfylde kontaktinformationer, herunder e-mailadresse, så du kan modtage gevinsten. Og så til allersidst skal du sige ja til, at du gerne vil modtage målrettet markedsføring,” siger han og fortsætter: 

“Og på det tidspunkt er man så langt i processen, at man er mere tilbøjelig til at sige ja til det“. 

Ifølge Vagn Jelsøe kan de e-mailadresser, som er indsamlet gennem konkurrencen, så sælges videre til virksomheder, der kan sende reklamer til dem. Så selv om man ikke slipper sine kontooplysninger, er det altså ofte ikke helt “gratis” at deltage. 

Forbrugerrådet Tænk har udviklet app’en ‘Mit digitale selvforsvar’, som sender advarsler om trusler på nettet. Her kan du inden for den sidste måned se advarsler mod svindel mails og sms’er, der udgiver sig for at være fra bl.a. Elgiganten, Netto og Norwegian, og som lokker med gevinster i konkurrencer. 

Har du allerede meldt dig på banen som deltager i fupkonkurrencen, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget. 

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

Forrige artikel Fupopslag hærger: Danskerne deler svindleres slanke-reklamer uden at vide det Fupopslag hærger: Danskerne deler svindleres slanke-reklamer uden at vide det Næste artikel Provokerende og bekymrende: Jes Dorph og Sundhedsstyrelsen afviser falsk reklame  Provokerende og bekymrende: Jes Dorph og Sundhedsstyrelsen afviser falsk reklame
Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre. 

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det britiske Oxford University forbyder de studerende at klappe for ikke at genere studerende, der bruger høreapparat eller har en angstlidelse, beretter flere medier. Men det er forkert. Det anerkendte universitet tillader fortsat klapsalver. 

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Danske grise får mindre antibiotika end grise i andre europæiske lande, hævder Landbrug & Fødevarer og henviser til en opgørelse over antibiotikaforbrug på dyr i Europa. Men man kan slet ikke drage den konklusion på baggrund af opgørelsen, siger forskere.

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Bliver du ramt af et hjerteanfald og er alene, så skal du hoste kraftigt. Det kan redde dit liv, fremgår det af et kædebrev, der i øjeblikket deles på Facebook. Men eksperter advarer mod at tage påstanden for gode varer. Det kan faktisk forværre situationen.

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Hvis du døjer med lidt vintersnue, er det bare i gang med at drikke gin og tonic. Det påstår en populær artikel, som har tusindvis af interaktioner på Facebook. Men påstanden er noget sludder, fastslår forskere. 

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

BLOGINDLÆG: Kampen mod falske nyheder – og deres negative indvirkning på samfundsdebatten og demokratiet – handler til syvende og sidst om dig og mig, og hvordan vi reagerer på de historier og påstande, der konstant dukker op i vores feeds og kalder på vores opmærksomhed.

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikanter, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

En gruppe danske forskere konkluderer, HPV-vaccinen virker. Men en kritisk artikel på en vaccineskeptisk hjemmeside hævder, at studiet benytter sig af en helt forkert metode, og at studiet faktisk dokumenterer, at vaccinen slet ikke virker. Kritikken er dog helt forfejlet, og vaccinen er ret effektiv, slår både forskere og myndigheder fast. 

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

Drik to glas vin om dagen og tab dig. Sådan lyder slankerådet i en artikel på netmediet Dagens.dk. Ifølge netmediet skulle det endda være videnskabeligt bevist. Men to forskere, TjekDet har talt med, kan ikke genkende deres forskningsresultater i det berusende slankeråd.    

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

BLOGINDLÆG: Debatten om, hvordan man skal håndtere informationspåvirkning, der undergraver og udnytter demokratiske processer, har kørt i over tre år nu. Men i forsøget på at værne om vores offentlige debat og demokratiet er det vigtigt at forstå, hvad der undergraves og hvordan.

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Danske virksomheder har i den seneste tid oplevet et bombardement af falske konkurrencer. Denne gang er det endnu en biografkonkurrence, som tilsyneladende udloves af Smartbox på Facebook. Men ingen gratis popcorn denne gang; opslaget er løgn og latin.