Svindelkonkurrence om AirPods snyder op mod tusind danskere

Adskillige danskere deler, liker og kommenterer i disse timer en konkurrence om et par AirPods, som Elgiganten hævdes at være afsender på. Men det er fup, og du risikerer at blive spammet med reklamer - og ingen vil se skyggen af de populære høretelefoner.

Thomas HedinJakob Kudsk Skoffer

”Mangler din dag lidt spænding?🤔 nu giver vi dig chancen for at vinde de spritnye AirPods✨ der tog verden med storm🌩️ med den bedste kvalitets lyd🤩”.

Sådan lyder det lokkende tilbud i en konkurrence fra elektronikkæden Elgiganten. Eller rettere: Det er ikke Elgiganten, men derimod et stort fupnummer. Og det er ikke den eneste falske Elgiganten-konkurrence, der er i omløb på Facebook. Et næsten identisk opslag, hvor præmien derimod er en Sonos One-højtaler, bliver også delt og kommenteret massivt af håbefulde facebookbrugere.  

“Der er tale om det rene fup og fidus, hvor it-kriminelle desværre misbruger vores navn og logo til at forsøge at snyde folk. Vi gør selv, hvad vi kan for at få disse svindelsider lukket i en fart, og vi opfordrer også alle, der støder ind i den slags, til at anmelde det både til Politiet og Facebook selv, så siderne kan blive lukket ned hurtigst muligt,” oplyser Frederik Danvig, der er kommunikationschef hos Elgiganten.

AirPod-konkurrencen præsenteres på facebooksiden, der hedder ”Elgiganten Konkurrencer”, og som også bærer kædens logo.

Artiklen fortsætter under billedet

Sådan ser opslaget ud med den falske konkurrence. 

Og det er nemt at blive snydt, hvis man ikke lige kigger sig for. Men der er flere advarselssignaler, der kan fortælle os, at vi er ved at blive fuppet. Blandt andet mangler det såkaldte verificeringsbadge, hvor Facebook bekræfter, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for.

”Elgigantens rigtige Facebook-side kan kendes ved, at den har et blåt flueben ud for navnet, hvilket betyder, at den er verificeret af Facebook. Det kan man altid kigge efter, hvis man er i tvivl om en virksomheds side er reel eller ej,” siger Frederik Danvig.

Facebook tildeler berettigede brands, medieorganisationer og offentlige personer det blå verificeringsbadge. Berettigelse til det blå verificeringsbadge er baseret på en række faktorer. For eksempel kræves det, at facebooksiden udfylder alle felter, som en side kan indeholde, og at det sociale medies politik overholdes. 

Og netop det blå flueben optræder ikke på fupkonkurrencens facebookside.

Vil du sikre dig, at en facebookside ikke er falsk og rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som der fremgår af navnet, kan du blandt andet kigge efter det blå "V-tegn", der er placeret til højre for navnet på en side.

Men også en række andre forhold fortæller dig, at du befinder dig på en falsk facebookside. ”Elgiganten Konkurrencer” er spritny og har kun nogle få dage på bagen. Den er nemlig oprettet den 22. juli 2019. Og netop en facebooksides korte levetid er et typisk advarselssignal. Svindlerne spreder ofte fupkonkurrencer på nyoprettede sider, som kort tid efter enten lukkes af fupmagerne selv eller Facebook.

Det er også bemærkelsesværdigt, at siden har ekstremt få følgere, selv om Elgiganten er en stor aktør inden for dansk detailhandel. I dette tilfælde er der kun lige knap 80 facebookbrugere, der følger siden.

Endelig bør alarmklokkerne også ringe, når en facebookside kun har få opslag på sin side. ”Elgiganten Konkurrencer” har kun ét opslag.

Et sidste tip til at gennemskue fupsider på Facebook er de oplysninger om siden, som Facebook selv angiver. Alle facebooksider har et punkt, der hedder ”Gennemsigtighed på sider”. Her finder du baggrundsoplysninger som for eksempel oprettelsesdato, og hvorvidt sidenavnet er ændret tidligere. Men der burde være langt flere oplysninger, hvis facebooksiden er autentisk. Så er det småt med ”gennemsigtigheden” på siden, så er der højest sandsynligt tale om en falsk side.

Artiklen fortsætter under billedet

På alle facebooksider har du mulighed for at læsere mere om siden under "Gennemsigtighed på sider". Jo færre oplysninger der fremgår, jo mere sandsynligt er det, at du er i selskab med fupmagere.

Fupmagerne vil overfodre dig med reklamer

I den falske konkurrence bliver du bedt om at dele og like opslaget, skrive ordet ”sommer” i kommentarfeltet og give tilladelse til at blive kontaktet på Facebooks chatfunktion Messenger.

”Med hensyn til persondatalovgivningen, vil du blive sendt en besked på Messenger, efter du har skrevet "sommer", hvor vi beder om dit samtykke til, at vi må kontakte dig på Messenger, såfremt du skulle vinde. Vi beder jer venligst bekræfte dette,” hedder det i betingelserne for at deltage i kampen om høretelefonerne.

Og det er netop her, det går galt. For det er netop det samtykke, som svindlerne er ude efter. Det forklarer Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

"Det mest sandsynlige er, at formålet er at få en liste over kontakter, som kan anvendes til at sende målrettet markedsføring. Og ud over at det er ulovligt at udgive sig for at være et firma, hvis man ikke er det, vil det også være ulovligt at bruge disse Messenger-kontaktinformationer til markedsføringsformål, da forbrugeren ikke har sagt ja til det,” siger han.

Og ifølge Vagn Jelsøe er det en udbredt taktik på internettet, også i konkurrencer, som ikke misbruger andre virksomheders navne, og hvor der rent faktisk er en 'ægte' præmie på højkant.

Vagn Jelsøe
 

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

“Typisk foregår det sådan, at du deltager i en konkurrence ved at løse en opgave eller svare på nogle spørgsmål. Og så skal du udfylde kontaktinformationer, herunder e-mailadresse, så du kan modtage gevinsten. Og så til allersidst skal du sige ja til, at du gerne vil modtage målrettet markedsføring,” siger han og fortsætter:

“Og på det tidspunkt er man så langt i processen, at man er mere tilbøjelig til at sige ja det til.“

Et udbredt fænomen

De e-mailadresser, som er indsamlet gennem konkurrencen, kan så sælges videre til virksomheder, der kan sende reklamer til dem. Og det er altså med stor sandsynlighed det samme, der er formålet med "Elgigantens” falske konkurrence, hvor man altså ikke kan vinde noget, og hvor det ikke er Elgiganten, der er er afsenderen.

Ifølge Vagn Jelsøe er det et udbredt fænomen at udgive sig for at være en kendt virksomhed, fordi det øger troværdigheden.

Forbrugerrådet Tænk har udviklet app’en ‘Mit digitale selvforsvar’, som sender advarsler om trusler på nettet. Her kan du inden for den sidste måned se advarsler mod svindel mails og sms’er, der udgiver sig for at være fra bl.a. Elgiganten, Netto og Norwegian, og som lokker med gevinster i konkurrencer.

Har du allerede meldt dig på banen som deltager i konkurrencen, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget.

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu